Jump to content

kikkertsikte x50 m/lys???


jegerspiren

Recommended Posts

Hei. kjøpte ny riflepakke til jakta i år med ein tasco 3-9x40 ferdig montert. noe som viste seg og ikkje heilt duge til skumringsjakta.

vurderer og gå opp til ein: Leupold VX-R 3-9x50mm eller ein Zeiss Duralyt 3-12x50. er det noen som har våre borti desse siktene

å har noe å dele :?::?:

 

Ingen av desse sikta har vel skumringseigenskapar som sin store styrke.

Link to comment
Share on other sites

Les gjennom tråden om Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=5886&p=679643&hilit=zeiss+classic#p679643

 

Har ikke med lys selv, bare uten. Blir bare mer og mer fornøyd. Min mening, selsagt subjektiv som få her, er at Classicen er noe av det beste det går an å få for penger i den prisklassen du lurer på.

 

Evt hadde jeg gått for VXR før Duralyt. Har lest litt for mye "rusk" om Duralyten til at jeg tør å stole helt på den. Sikkert bra de som er i orden, men en kan jo lure litt på kvalitetssjekken før de sendes ut på markedet.

 

Vurder også Meopta. Har ikke sjekket om de har 50x med lys, men det kan jo hende.

Link to comment
Share on other sites

Ville helt klart gått for 56 lysåpning dersom det i hovesak er skumringsjakt du skal bruke den til.

 

Alder på personen som skal benytte siktet er selvsagt en faktor her, jo eldre man er jo mindre grier øynene å utnytte egenskapene til en 56 kontra 50 lysåpning.

 

Ville også vurdert bruktmarkedet på optikk, tror du vil ha mye igjen for det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv bestilt en Z6i i 2,5-15x56 som skal monteres på ei rifle tenkt til Rådyr, bever og hjort. Trur nok det blir mest skumringsjakt på bever og hjort !

 

Synes Zeiss´n har tapt seg litt da de flyttet mye av produksjonen til Polen og USA, men det er min oppfatning. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er sjølv 21 år gammal og kjøpte meg eit meopta artemis 3-12x50 m/lys i vår. Har brukt kikkert sikte i sommer og er imponert over lysstyrken i kikkertsikte på nattestid bruker det hovedsaklig til revejakt :o før har eg jakta med leupold 3-9x40 og det var ein ENORM forskjell da eg jakta litt på snø i høst med ny innkjøpte kikkertsikte. Og skyte rev på snø og i dårlig lys blir ivertfall ingen problem for meg lengre :D for 7000 kr meiner eg dette kikkertsikte er verdt og se på :D

Link to comment
Share on other sites

Alder på personen som skal benytte siktet er selvsagt en faktor her, jo eldre man er jo mindre grier øynene å utnytte egenskapene til en 56 kontra 50 lysåpning.
Denne påstsnden blir gjenntatt og gjentatt, men den er feil, eller i beste fall forvrengt.

 

Det er utgangspupillen man ikke kan utnytte med alderen. ikke størrelsen på objektivet. Utgasngspupillen er avhengig av lysåpningen og forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...