Jump to content

Krutt fra Øst Europa?


HS Precision

Recommended Posts

Finnes det produsenter av krutt fra øst europa? Det gjør det garantert, men hva heter i så fall kruttsortene, og i hvilke land er de tilgjengelige? Jeg har kontakter i Polen og Tjekkoslovakia bl. a. som kunne ordnet med kjøp og transport.

 

Alt om emnet er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Er en del østeuropeiske "surplus"-krutt på det amerikanske markedet.

 

Kanskje det hadde vært en fin kjeller-butikk for en eller annen; å importere og selge surplus ammo og komponenter her til lands? Det er vel desverre tomt i nærområdene, svenskene har jo dumpet alt sitt i USA og i Norge destrueres "utgått" ammo.

Link to comment
Share on other sites

Er en del østeuropeiske "surplus"-krutt på det amerikanske markedet.

 

Kanskje det hadde vært en fin kjeller-butikk for en eller annen; å importere og selge surplus ammo og komponenter her til lands? Det er vel desverre tomt i nærområdene, svenskene har jo dumpet alt sitt i USA og i Norge destrueres "utgått" ammo.

 

Ja der sier du noe....Jeg hadde handlet mye der hadde det vært en slik surpluss butikk i landet som ikke lå altforlangt unna. Så på en svensk side for noen måndere siden at de solgte noe 6.5X55 ammo fra forsvaret i 1000skudds kasser fra 80tallet for bare litt over en tusenlapp :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er en del østeuropeiske "surplus"-krutt på det amerikanske markedet.

 

Kanskje det hadde vært en fin kjeller-butikk for en eller annen; å importere og selge surplus ammo og komponenter her til lands? Det er vel desverre tomt i nærområdene, svenskene har jo dumpet alt sitt i USA og i Norge destrueres "utgått" ammo.

 

Ja der sier du noe....Jeg hadde handlet mye der hadde det vært en slik surpluss butikk i landet som ikke lå altforlangt unna. Så på en svensk side for noen måndere siden at de solgte noe 6.5X55 ammo fra forsvaret i 1000skudds kasser fra 80tallet for bare litt over en tusenlapp :shock:

link link link....

kor kor kor?

Link to comment
Share on other sites

Hehe beklager høggern....

 

Det var før jeg selv hadde rifle i 6.5X55 så jeg tenkte ikke så mye over hvor det var...

 

Jeg har lett etter den siden selv etter jeg fikk rifle i 6.5 men enten er det tomt for den ammoen eller så finner jeg den ikke bare.

 

Vet bare att jeg hadde søkt på millitær surpluss på google.se

 

Jeg var egentlig på jakt etter hjelmer og annen millitær rekvisitta så det var inne på en slik side.

 

Mener de hadde 9mm ammo der også(9X21mm)

 

Hvis du finner den gi meg lyd...Så skal jeg gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lett etter den siden selv etter jeg fikk rifle i 6.5 men enten er det tomt for den ammoen eller så finner jeg den ikke bare.

 

Regner med at den endte opp på denne siden av dammen. Vi hadde en del svenskemausere som kom inn på slutten av 90 tallet og da var det mye 6.5x55 overskuddsammo til salgs også. Denne har tørket opp for lenge siden.

 

Dette er et typisk fenomen i amerikanske samlermiljøer, vi hadde en reprise med K31 og 7.5mm Sveitsisk for et par år siden. Nå er både riflene og ammunisjonen blitt dyr.

Link to comment
Share on other sites

BRNO .... :D

Dette var vel det eneste i nærheten av det jeg spurte om..., nærmere betegnelse? Linker til sider hvor krutttyer beskrives?

 

 

Hehe ja vi sporet vist litt av...Men jeg kom til og tenke på Russiske Barnaul(var det rett?) og wolf de må vell ratt bruke egene krutt som ratt kunne skaffes? Ellers så vet jeg ikke hva sellier og bellot bruker? Men det kan jo hende de har noe også?

 

Hvis noen har kontakter i disse land eller føler for og få til noe går det sikkert :D

Link to comment
Share on other sites

BRNO .... :D

Dette var vel det eneste i nærheten av det jeg spurte om..., nærmere betegnelse? Linker til sider hvor krutttyer beskrives?

 

 

Hehe ja vi sporet vist litt av...Men jeg kom til og tenke på Russiske Barnaul(var det rett?) og wolf de må vell ratt bruke egene krutt som ratt kunne skaffes? Ellers så vet jeg ikke hva sellier og bellot bruker? Men det kan jo hende de har noe også?

 

Hvis noen har kontakter i disse land eller føler for og få til noe går det sikkert :D

 

de kruttene barnaul og wolf(thula) bruker, er iallefall ikke overlesset med flammedempende middel....er heftig munningsglimt fra den ammoen.....

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel bare en liten pris mot en strøm av krutt til forhåpentligvis grei pris...Eller?

 

Tja, hvis du har pusset en AK etter en 8-10 bananer så holder du deg langt vekk fra Wolf. 8)

 

Har desverre ingen Ak :(

 

Men jeg har en Valmet Perta som er nesten det samme...Men er bare 20skuddsmagasinr der da ikke 30...Hehe med det er større ammo i den da :wink:

 

Hmm jasså Wolf griser mye..Jaja...Puss er halve gleden av skyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...