Jump to content

ærfugl middag


Fersking86

Recommended Posts

Hei.. har noen ærfugl fileer i frysen etter forgje helg, tenkte eg sku lage det til middag no i helgen.. noen tips til en god oppskrift? Vilken saus, hvordan steke og tilbehør osv... Alt fettet ble fjernet rett etter att fuglen ble felt.. ska kjøttet ligge i noe lake som vin øl melk edikk? Kor lenge før steking ska kjøttet taes opp og skal det vere romtempratur?

Link to comment
Share on other sites

JEg legger gjerne filetene i en marinade.

Enten lager jeg marinade på chili, hvitløk, ingefør og olje.

Eller så har jeg i grillmarinade type chili, og litt kraftig stout.

 

Filetene steker jeg 3 minutter på hver side mens jeg hele tiden pensler med marinaden.

Har den så vidt rød i midten, men ikke helt rå. Blodig.

 

Som saus lager jeg en nesten brent brun saus, og sper i med kremfløte.

 

Serverer med viltgrønsaker av fersk type, kokte poteter eller fløtegratinerte poteter.

 

Skal du ha rødvin til skal det rognebærgele til, hvis ikke kan du ha tytebær.

 

 

JEg pleier å grille fileter når våren / sommeren kommer, og da er det marinade nr. 1 jeg benytter mest.

Fantastisk god mat.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt trenger du ikke melk om du var nøye med fettet ved oppgjøring av fuglen.

Benytt grønsaksblanding type "Viltblanding". JEg foretrekker samme grønsakene ferske, og ikke fryst.

 

 

Soppstuing kan du helt klart lage med hell til denne retten.

Blåbærsaus hørtes spennende ut. Aldri prøvd.

HAr du en oppskrift å dele?

Link to comment
Share on other sites

Mot transmak er det bare en ting som hjeper, og det er å holde fett og oksigen fra hverandre. Så fjerne synlig fett, fryse i isblokk, vakuumpakke og slikt er gode ting. Men du har en uke gammel æfuglfilet, som allerede er fryst (?), så her det nok ikke mye transmak. Litt kan det være, men de fjerner du lett slik:

Kok opp minst 2 liter vann, gjerne med litt pepper og laubærblad. Når vannet koker dypper du en og en filèt i vannet i max ti sekunder og legger derett over i en glovarm stekepanne (med rikelig med smør). Deretter steker du fileene i 2-3-4 minutter på hver side (ettersom hvor godt stekt du liker det) og avslutter med å la de hvilei 15-20 minutter innpakket i alu-folie og ett kjøkkenhåndkle.

 

Nå har du utmerket ærfugl-biff som smaker det fuglen smaker, liker du bedre melk/eddik/chilli/rødvin/appelsin/øl/etc så kan fuglen marineres i slikt.

 

Tilbehøret kan godt være litt søtt, så jordskokk, søtpotet, rødbet, stekt løk, gulerøtter og sånnt er utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...