Jump to content

Usikker på bleking av skalle.


Summit x

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har koket og sjært av skallen på en hjort som ble skutt i høst.

Jeg er usikker på om jeg vil bleke skallen for jeg synes den tar seg bra ut som den er...

Men hvis jeg angrer om f.eks et par år, lurer jeg på om den da kan blekes selv om skallen ikke er "fersk" lengre???

 

Spørsmålet er om en skalle som er tørket kan blekes og hvordan man da skal gå frem?? (legge i bløt e.l?? evt hvordan/hvor lenge osv...., eller går det ikke??)

Link to comment
Share on other sites

Den kan blekes så lenge den eksisterer!

 

Kjøp bomull og hydrogen peroxide, helst 30% med det er det ikke sikkert du får kjøpt. (apoteket). Pakk et tynt lag med bomull rundt selve skallen og ha på hydrogen peroxid. Det kan påføres med en stor sprøyte. Bruk hansker! Pass på at blekemidlet ikke kommer på selve geviret. La skallen ligge i en bøtte. Hvor lenge du lar det ligge er litt opp til hvor hvitt du vil ha det. Jeg bruker en 2 til 3 dager.

 

(Bruk sprøyten til å påføre det som renner av, på den måten sparer du en del blekemiddel)

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke koke den forlenge hvis det fosskoker,har tatt en del skaller for noen som har prøvd dette for første gang de har hvert kokt i stykker de deler seg i sømmene hvis de kokes for lenge,da må du til å lime,dette gjelder spessielt rådyrskaller,en grei ting å gjøre etter du har bleiket er å legge skallen i lunket vann i noen timer,for så å bleike igjen da ser du i vannet hvordan fettet legger seg på overflaten av vannet. lykke til .

Link to comment
Share on other sites

Den kan blekes så lenge den eksisterer!

 

Kjøp bomull og hydrogen peroxide, helst 30% med det er det ikke sikkert du får kjøpt. (apoteket). Pakk et tynt lag med bomull rundt selve skallen og ha på hydrogen peroxid. Det kan påføres med en stor sprøyte. Bruk hansker! Pass på at blekemidlet ikke kommer på selve geviret. La skallen ligge i en bøtte. Hvor lenge du lar det ligge er litt opp til hvor hvitt du vil ha det. Jeg bruker en 2 til 3 dager.

 

(Bruk sprøyten til å påføre det som renner av, på den måten sparer du en del blekemiddel)

 

Enig dette, men min erfaring med 30% hydrogenperoksid er at det kun trenger å ligge noen timer om syra er ny. (er sterke saker) jeg synes det er finest når det er bleket. Har også bleket skaller som har ligget lenge, det gikk bra det.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal bleike en skalle som har har tørr en god stund: Legg den i vann i 3-4 dager. Ta den opp og begynn bleikingen. Normalt sett er det mer enn tilstrekkelig å bleke over en dag. Enten ved bruk av bomull dyppet i hygrogenperoksid, eller direkte påsmøring. Jeg bruker pensel til dette.

 

Fosskoking er ikke alltid bra. husk at skallen bør ligge helst en dag i vann før koking. kok aldri en frosset skalle! Da løsner beina veldig fort...

 

når skallen er kokt, så renses den med salo og oppvaskbørste. Jeg bruker div. børster som kommer lett til. Når dette er gjort, skylles skallen og bleikingen kan begynne.

 

Hvis skallen nå har ligget og tørket flere dager, blir den straks mer vrien å bleike. Det er alltid lettest med nykokt og vasket skalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan prøve å bare legge skallen i vann 2-3 dager, og deretter bleike. Men helst bør den ha et oppkok med Zalo først.

Skaller som har vært tørket lenge, bør ligge lenge i vann. Fordi at vannet løsner opp i skallen og gjør det lettere for bleikemiddelet å trenge inn.

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve å bare legge skallen i vann 2-3 dager, og deretter bleike. Men helst bør den ha et oppkok med Zalo først.

Skaller som har vært tørket lenge, bør ligge lenge i vann. Fordi at vannet løsner opp i skallen og gjør det lettere for bleikemiddelet å trenge inn.

okei, tusen takk for svar!:)

Link to comment
Share on other sites

Den kan blekes så lenge den eksisterer!

(Bruk sprøyten til å påføre det som renner av, på den måten sparer du en del blekemiddel)

Jeg gjør på samme måte, men bruker gladpack på skallen så fordampning etc. hindres.

Det viktige er at alle rester etter fett og slintrer er fjernet før du starter blekingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...