Jump to content

hvor mangen bueskyttere finnes det av links?


Litago

Recommended Posts

Jeg har venstre øye som dominerer å skyter links, men ikke alle venstre hendte skyter links, jeg kjenner venstre hendte som skyter rex, så det er igrunn mest øynene som bestemmer det etter hva jeg har forstått. Men det er vel mest vanlig at venstrehendte også har venstre øye som ledende og omvendt.

 

Akurat noe tall er vel ikke enkelt å dra frem vil jeg tro :P Men om vi teller her på kammeret, så rekker jeg opp en hånd :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør er at det virker extremt vanskelig og selge en bue som er links..blir bare kontaktet av folk som er høyre hendte og de vil jo ikke ha links bue :roll:

så selv om man er høyrehendt så skal man ha vestrehendt bue vist øye på venstre side dominerer?

Link to comment
Share on other sites

Hei Artic

 

jeg selger en Bear Archery Attack bue som jeg kjøpte ny i sommer for noen måneder siden

jeg har ikke fått sjangs enda til og bruke denne det følger med fullt utstyr på buen og da mener jeg

Sikte,Pilholder,pilhylle,håndleds reim og stabilisator/demper samt det følger med 2 splitter nye lemmer på 50pund

og orginale lemmer på 70pund dette betyr at man har muligheten til og justere denne buen fra 40 til 70 pund

om du er interesert så kan du ta og se på Finn.no annonsen min for bilder

frakten den spanderer jeg så dette er ikke noe og tenkepå :winke1:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31407879

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rechts und links, er bare tysk for høyre og venstre. Rex betyr konge på latin.

 

 

En høyreskytter/høyrehendt holder buen i venstre hånd, og på den vestlige halvkule har han pila på venstre side av buen, og drar strengen med pekefinger til ringfinger vanligvis. På den østlige halvkule har han pila på høyre side av buen og drar med tommelen.

Når buene er høyre/venstre, så blir en "låst" til en side, og selv asiater skyter "europeisk", med tre fingre på strengen og pila forbi på samme side som en holder buen med.

For å gjenta, siden de på f.eks. XXL kan finne på å selge en venstrehendt recurve med compoundpilhylle, og lemmene opp ned, til en høyrehendt eller hvem som helst...:

- buen til en høyrehendt skytter har pilhylla på venstre side

- en høyrehendt skytter dra pila med høyre hånd

- og holder buen med venstre

 

en drar normalt strengen med fingrene på recurver, å holde i pila funker dårlig for voksenbuer

en drar "normalt" strengen med et hjelpemiddel, en "release" eller "avtrekker" på compoundbuer

pila må ha anlegg sideveis fra pilhylla om en drar med fingrene uansett bue.

 

For å illustrere kan vi se på Erika (som er høyrehendt om noen skulle lure):

Compound

Recurve

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@M67

Bra og grundig forklaring på et tilsynelatende opplagt spørsmål (men som mange sliter med å forstå)

Du skriver imidlertid: "På den østlige halvkule har han pila på venstre side av buen og drar med tommelen."

Jeg har forstått, og erfart at pila skal ligge på høyre side av buen når man bruker tommelring fordi pekefingeren da presser pila inn mot buen.

Mon tro om det har sneket seg inn en leif her?

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår hva dere mener. men når jeg skal kjøpe bue står det Rex/Links også står det høyre og venstre. det jeg lurer på er hva jeg skal velge. jeg liker at pilen ligger på venstre side av buen. og jeg vet ikke om de mener hvilken side av buen, hvilken hånd jeg skyter med eller om det mener om jeg er venstre eller høyrehendt! :|

Link to comment
Share on other sites

@tools,

høyrebuer har hylla på venstre side, venstrebuer har hylla på høyre side.

 

jeg har tenkt å holde buen i høyre hånd, og liker og ha pilen på venstre siden av buen. vil det da si at jeg skal velge venstre eller høyre

Om du skal ha pila på venstre side av buen så må du ha en høyrebue - for høyrehendte, rechts om du vil. Vanlige folk holder en slik bue i venstre hånd men det er kanskje ikke så nøye?

 

exteus,

:? , Den er ikke rett fram. Det du må tenke på når du snur en bue sånn er flere ting.

- håndgrepet er normalt "ergonomisk" og tilpasset venstre hånd, det kan normalt tas av, men ikke alltid

- mange buer har en "avstiver" for riseren som løper motsatt av der buearmen er, på disse buene kan jeg ikke forstå hvordan man kan holde den "motsatt"

- compoundbuer har i tillegg kablene løpende på utsiden av senter, på høyresiden av buen for en høyrebue, de vil komme i konflikt med armen om du holder den med høyre arm

 

Så har du slippet, om vi antar at du vil ha en recurve iallefall, og holde strengen med fingrene .Her vet jeg ikke om det er absolutt, men jeg har aldri sett noen få til å skyte motsatt (altså gripe strengen fra "utsiden"), men du har kanskje tenkt å dra med tommelen uansett, eller bruke release om det er compound du tenker på?

 

Det fins jo buer med hylle på begge sider, og det fins buer helt uten hylle, og det fins høyrebuer uten "truss bar" (eller hva de kaller det) og hvor du kan skru av håndgrepet og holde rett på ramma, det er nokså vanlig uansett (å skyte uten håndgrepet).

I alle tilfelle vil jeg råde deg til å undersøke nøye om det du ønsker er mulig å få til med den buen du kjøper. OG jeg vil råde deg til å undersøke hvorfor du vil skyte sånn som du beskriver, det høres merkelig ut, og det høres ikke ut som en effektiv teknikk, om du ikke er en venstrehendt koreaner som skal skyte med tommelring på en moderne recurve... eller noe sånt

 

Bueskyting er oppfunnet. Det finnes et lite antall måter/teknikker som har krystallisert seg ut gjennom tusener av år, og det er antakelig en grunn til det.

Om dette er en teknikk du har funnet på selv (og ikke er erfaren bueskytter med en konkret filosofi) mest sannsynlig fordi du ikke vet hvordan man skyter med pil og bue, så er nok mitt råd å forsøke å lære litt om bueskyting før du bestemmer deg for hvordan du vil fortsette å skyte.

Eventuelt kan du skaffe deg en symmetrisk bue, uten høyre/venstre

 

K

Link to comment
Share on other sites

quote="exteus"

jeg har tenkt å holde buen i høyre hånd, og liker og ha pilen på venstre siden av buen. vil det da si at jeg skal velge venstre eller høyre?

 

 

quote="exteus"]så det vil si at jeg er en venstrehendt skytter vis jeg holder bua i venstre hånd? og vil det da si at jeg burde velge link?

litt trolling her nå?

Link to comment
Share on other sites

feil skyteteknikk

Det er vel farlig å beskylde noen for å ha "feil" teknikk, men du er nok på siden av "normalt", og sannsynligheten er stor for at teknikken din er lite optimal, iallfall om jeg forstår den rett. Uansett er det en masse buer du ikke kan bruke.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvor mangen er det som skyter bue som er links skyttere?

Hvis vi skal svare på ditt opprinnelige spørsmål (ovenfor).

 

Uten å ha statistiske data omkring emnet, (tviler at det i det hele tatt finnes), kan jeg bare svare ut fra mangeårig erfaring som buetrener. Slik jeg har erfart er fordelingen av links bueskyttere omtrent lik med fordelingen av venstrehåndsbrukere i befolkningen, ca. 10%. I vår klubb hadde vi 10stk. "høyrebuer" og 2 stk. "venstrebuer" som ble tilbudt til de nye ungdomsskyttere hver sesong. Av disse var det uten unntak (nesten) jevnlig og lik fordeling 9(10)-1(2), hver år.

 

Imidlertid skal en ha klart for seg at i unge år er ikke høyre/venstre fastlåst. Svært mange unge skifter opptil flere ganger høyre- og venstredominans før det hele "setter" seg. I perioder kan flere av dem faktisk være like gode med både høyre og venstrehånd. Og i noen sjeldne tilfeller videreføres dette til voksen alder. Sønnen min er for.eks. (nesten) like god med høyre som med venstre hånd, også mht. skriving, selv om hans preferanse er venstre hånd. imidlertid skyter han bue som en høyrehåndsskytter.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...