Jump to content

hjortegevir til knivmaking?


Trondheim

Recommended Posts

Hei! Har liggende et hjortegevir fra i fjor som frua nekter å ta inn i huset, så da lurer jeg på om det er mulig å få brukt det til knivskaft o.l? Det er gevir fra en 6 tagger hvis noen lurer på størrelsen. Jeg er ikke knivmaker selv så hvis noen har ideer, tips eller vil bruke dette, vennligst kom med ideer,inspill.

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer ikkje hjortegevir er spesielt bra, for du kjem lett inn på det porøse og mørke stoffet inne i geviret. Reingevir er mykje betre slik.

 

Men sjølvsagt, det meste går. (Knivskaft kan også lagast av gran, men eg ville ikkje valt det.)

Link to comment
Share on other sites

Som mammut, kan også hjortegevir stabiliseres med akryl. Blir jo litt dyrere selvfølgelig, men er det noe spesielt, er den muligheten der.

 

Annen mulighet er å skjære vekk det meste av margen og så lime sammen bitene igjen,

følg linken http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?133322-Winter...

 

Dette er forøvrig en meget bra tråd som også tar for seg andre problemer som måtte dukke opp med marg-gjennomslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Knivblader i østfold?

Mistet godkniven som har vært min følgesvenn på jakt i femten år under ett ettersøk sist helg. Sitter nå igjen med kun slira å leker nå med tanken om å lage en kniv til den.

Er det noe sted i Østfold som selger knivbader og annet utstyr til dette?

 

Forøvrig helt rå tråder om knivmaking her inne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...