Jump to content

Saus fra bunnen av, til hjortestek


Kriegh

Recommended Posts

mel og margarin i like mengder i en kjele(1ss av hver skulle holde til 3-4 pers mener jeg på),brun godt,men ikke svi,hell på med sky fra langpannen til tykkelsen er bra(bruk maizena jevning om den blir for tynn) smak til med salt og pepper.

kan peise einebær og litt tyttebær oppi også

 

det er den enkleste versonen:)

Link to comment
Share on other sites

Kok kraft på vilt bein.

 

brun bein og grønsaker i ovnen.

Løk

Purreløk

gulrot

sellerirot

-laubærblad

-hel pepper

-litt salt

i en stor kjele, vann til det dekker alt sammen

La dette små koke i 3-5 timer.

Sil av, kok(reduser) dette til det kun er få desiliter igjen, litt fløte her og smak til så har du verdens beste saus :)

Link to comment
Share on other sites

mel og margarin i like mengder i en kjele

 

Når ein har så fin råvare som hjortekjøt, so må ein bruka meierismør/sætertype/kviteseidsmør... Kunne ikkje tenkt meg å bruka MARGARIN. FY!

 

kja..på hotell bruker de margarin;) kjenner ikke noe av den smaken uansett,for mye annet som skygger over,men en gjør selv det en syns er best.

Link to comment
Share on other sites

Saus kokt på bein, grønsaker og litt krydder er efter min mening og foretrekke. Mel og maisena er for når en har det travelt.

Hos meg havner ikke margarin i sausen så sant det kan ungås.

Jeg tar sausen litt på gefylen, men havner ikke så langt unna opskriften til 7x75R, kansje med unntak av laubær, bruker einerbær i moderat mengde

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er ombord pleier jeg å bruke avskjær fra fileter og steik til å koke saus på. Bruner steika og hiver i litt gulrot, løk, seleri og purreløk som brunes en stund før jeg deglaserer panna med kraftgrønnsakene og avskjæret i. Denne kraften koker jeg en stund før jeg tilsetter seterrømme, en skvett fløte, tyttebær, noen skiver brunost og grovkvernet pepper. Jevner sausen med meierismør og mel. Lager den litt tykk slik at jeg kan spe på med kraft fra ovnspanna. Den krafta er som regel ganske salt så jeg venter med å ha i noe salt til jeg har spedd ferdig. Runder av sausen med bittelitt sukker :)

Margarin har jeg ikke brukt til mat på noen år nå, men jeg har prøvd å fette kuler til kammerladeren. Dugde ikke til det heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...