Jump to content

Første rifla hvilken skal jeg velge?


ungjegern

Recommended Posts

Hei. Skal snart kjøpe mi første rifle og sitt på litt forskjeligt her er nokon av dei pakkane eg lurer på

1 Sako 85 finnlight stainless m zeiss victory v 2,5-10x50 m lys

2 Sauer 202 classic xt m zeiss classic diavari 2,5-10x50 m lys

3 Blaser r 93 professional m zeiss duralyt 3-12x50 m lys

Har tenkt å ha ein A-tec ctm 4 demper til. Vist noken har andre forslag tar eg vell imot :D

Vist nokon veit om ein plass der ein får det litt billig tar eg vell imot slike tips også :)

Og kva er best god rifle til middels kikkert eller middels rifle til god kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Om du sku velge Blaser tror Turut på Hamar kan gi bra pris på den. De er hovedimportør av Blaser i Norge vis jeg ikke tar helt feil....?

Best med god kikkert på middels rifle! Dumt og bruke masse penger på ei rifle vis ikke kikkerten lar deg utnytte den til det fulle!

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ok, men uansett lurt og sjekke med de vis det blir Blaser! En kammerat av meg kjøpte R8 der for litt siden og Turut ga best pris med god margin på den. Han sjekka ganske grundig med de fleste forhandlere vet jeg. Turut og Jakt og friluft Gjøvik er ikke veldig glad i hverandre heller så fint og sette de opp mot hverandre ved kjøp av en litt dyr rifle pakke, de strekker seg nok litt lengre enn normalt for og vinne kunden..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

- men eg er litt i tvil no pga alu kassen på outbacken.
Det ville ikke jeg vært. 202-en låser direkte i pipa - og på våpen som låser direkte, gjør låskassa, i presisjons- og sikkerhetmessig henseende, egentlig samme jobben som beddinga gjør på ei tradisjonell boltrifle (joda, i tillegg styrer den sluttstykket, er feste for kikkerten og avtrekkersystemet etc.). Hvis du ikke planlegger å bruke rifla til slegge eller spett, bør alu-kassa holde.

 

Kva ammo bør eg velge av 6,5x55 308 win eller 30 06?
Når du vil ha så "vanlige" kaliber, får du ingen råd fra meg! :mrgreen:

 

På lista di har du satt opp våpen i prisklasse middels+. Rimeligere våpen gjør jo også fullgod jobb, det går jo nå en tråd om Browning A-bolt. Da kan du jo bruke de grunkene du eventuelt får til gode, til å kjøpe 2 gode sikter i QR-montasje - et digert 56-mm til bøjakt, og et lett 30-42 mm sikte (trenger ikke nødvendigvis være tipp-topp-optikk) til å bruke, hvis du skal klatre i fjellet på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Om du sku velge Blaser tror Turut på Hamar kan gi bra pris på den. De er hovedimportør av Blaser i Norge vis jeg ikke tar helt feil....?

Best med god kikkert på middels rifle! Dumt og bruke masse penger på ei rifle vis ikke kikkerten lar deg utnytte den til det fulle!

 

mvh

Aannerud

 

 

Da tar du helt feil, det er NORMA

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hadde gått for Sako i 30-06(selv om man bør lade selv for å få ut max fleksibilitet i den) , men budsjettet ditt virker noe snaut, sako fra finn 13990,- Zeiss Victory 2,5-10x50 lys 14990,- xxl + montasje. Med en god kikkert ser man bedre, gjør man det er oftest letter å treff, selv med en rimeligere rifle skal det være mulig, Howa, Vanguard m.fl. Lyddemper er styggt og mest i veien, jeg har klart meg godt oppigjennom med div hørselvern, det jeg har brukt i siste 5 sesonger koster 899,- Peltor SporTac og virker enda.

Link to comment
Share on other sites

Om du sku velge Blaser tror Turut på Hamar kan gi bra pris på den. De er hovedimportør av Blaser i Norge vis jeg ikke tar helt feil....?

Best med god kikkert på middels rifle! Dumt og bruke masse penger på ei rifle vis ikke kikkerten lar deg utnytte den til det fulle!

 

mvh

Aannerud

 

 

 

Takk for tilliten, men importør er vi ikke :D

-Det er Norma AS som er eneimportør på Blaser. Vi har fokus på Blaser i vårt sortiment, men det finnes andre og mye større forhandlere enn oss som har like mye og enda mer.

 

Reidar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...