Jump to content

Pistolskjefte (Rem 870 Umag.)


Stefan J

Recommended Posts

Har lest litt fram og tilbake, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er riktig.

 

Har en Remington Pumpehagle. Har også en innskyvbar kolbe (begrenset, er vel mer justerbar enn innskyvbar) med pistolskjefte. Spørsmålet er om denne er ulovlig å montere på, jeg synes å lese at dette forbudet gjelder halvautomat-hagler.

 

Ingen krise, men hadde vært artig å fått litt forandring på leirduebanen, er den ulovlig går den i søpla.

 

Noen som kan gi et klart svar med en henvisning til gjeldende lov?

 

Har lest flere poster som omhandler det samme, men folk mener jo så mye forskjellig, hadde satt pris på et klart svar fra noen som er 100% sikker, synse klarer jeg selv! :)

Link to comment
Share on other sites

http://imageshack.us/f/843/forskrift3.jpg/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det gjelder også pumpehagler. Men det står noe om "vurdering til godkjenning for erverv" nederst på dette dokumentet, som betyr at man muligens kan få dispensasjon til foldekolber med utstående skjefter hvis det er behov for det. Sålenge hagla holder seg innenfor 84 cm totallengde og med en løpslengde på minimum 40 cm, så er den vel lovlig.

 

Tråden til dette dokumentet finner du her.

 

viewtopic.php?f=8&t=60885

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte jo denne før denne forskriften trådte i kraft. Ville du vurdert det som at den er lovlig med pistolgrep da? Den ble jo ikke kjøpt med pistolgrep, men pistolgrepet ble kjøpt omtrent samtidig med hagla, altså før forskriften trådte i kraft.

 

Lengden har den, den blir faktisk noe lengre med max utjustering, noe som gjør at haglen faktisk passer bedre til meg enn med original kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme dilemma som deg. Kjøpte en Rem 870 som jeg satte på pistolgrep og AR15 justerbar kolbe. Den var det fler enn meg som ble gla i på leirduebanen i sommer.

 

Jeg tenker dette når jeg leser den nye FOR 2011-09-09 nr 930: Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen:

 

§ 1. Forbudte skytevåpen

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

 

OK. Da er det ett eller annet som påvirker min hagle.

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

 

Her er a) og d) uaktuelle på en Rem 870. Men b) og c) blir et problem. c) fikser jeg enkelt ved å ikke montere magasinforlenger.

Så ser jeg tilbake på § 1. Forbudte skytevåpen siste setning.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

 

Ok. Da tenker jeg: Hva om jeg har med meg kvittering for at pistolgrepet er kjøpt før forskriften gikk i kraft, og viser til et bilde med pistolgrepet påmontert datert før ikrafttredelsen. Jeg tenker at da har jeg mitt på det tørre. Tror jeg da......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte jo denne før denne forskriften trådte i kraft. Ville du vurdert det som at den er lovlig med pistolgrep da? Den ble jo ikke kjøpt med pistolgrep, men pistolgrepet ble kjøpt omtrent samtidig med hagla, altså før forskriften trådte i kraft.

 

Lengden har den, den blir faktisk noe lengre med max utjustering, noe som gjør at haglen faktisk passer bedre til meg enn med original kolbe.

 

Fom 15 oktober 2011 vil kolber med frittstående pistolgrep, bare pistolgrep og magasinforlengere til pumpe- halvautohagler være under restriksjoner uansett når tid du kjøpte utstyret.

 

Dvs. du bør ikke bli kontrollert med den hagla påmontert denne foldestokken, men du kan søke om disp. hvis du har et ergonomisk problem eller må ha det kort og praktisk til et legitimt formål.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg bare pensjonerer hele "tactical-riggen" og legger det bort i en eske på loftet. Dette skulle jo bare være "krydder" på leirduebanen, det er ikke noe jeg gidder å jakte med, i hvert fall ikke søke på. Hvis man søker om dette må den vel stå på hele tiden og det er jo uaktuelt.

For oss med helt ærlige og oppriktige hensikter for å skru på et slikt skjefte en sjelden gang i blant for moro skyld føles dette regelverket veldig feil. Igjen er det oss som streber etter å følge det etter hvert veldig kompliserte regelverket til punkt og prikke det går utover. Ser ikke helt for meg planleggingsmøtet i ransmiljøet, der døren går opp og der står en av dem i døren med en bunke papirer og et oppgitt uttrykk i ansiktet: "Forskiftsendring folkens! Vi må utsette ranet til vi får bestilt regulære skjefter til gønnsa!" :lol:

Jaja, heia Noreg.

Link to comment
Share on other sites

Dette her kommer opp igjen og igjen. :cry:

 

Her er min tolkning:

 

§ 3 a) og b) må leses i sammenheng med bestemmelsene om lengden på våpenet. Hele regla er rettet mot hagler hvor man enkelt (dvs uten sag), kan lage seg et våpen uten skulderstøtte og bare pistolgrep.

 

Så derved ryker diverse foldekolber (samme hva slags mekanisme), hvor du i praksis står igjen med bare pistolgrepet.

Samme med enkelte hagler hvor pistolgrepet og skulderstøtten er to deler (se Saiga-12 og visse "militær" hagler).

 

Hva som etter min forståelse er greit er kolber hvor pistolgrepet og skulderstøtten er en del. At det ser snålt ut får så være og inntil noen graver opp forarbeidene til FOR 2011-09-09 nr 930 § 3 (antagelig den foregående forskriften) og forteller meg at "frittstående pistolgrep" betyr noe litt annet, så forblir min SpecOps pent påskrudd.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg bare pensjonerer hele "tactical-riggen" og legger det bort i en eske på loftet. Dette skulle jo bare være "krydder" på leirduebanen, det er ikke noe jeg gidder å jakte med, i hvert fall ikke søke på. Hvis man søker om dette må den vel stå på hele tiden og det er jo uaktuelt.

For oss med helt ærlige og oppriktige hensikter for å skru på et slikt skjefte en sjelden gang i blant for moro skyld føles dette regelverket veldig feil. Igjen er det oss som streber etter å følge det etter hvert veldig kompliserte regelverket til punkt og prikke det går utover. Ser ikke helt for meg planleggingsmøtet i ransmiljøet, der døren går opp og der står en av dem i døren med en bunke papirer og et oppgitt uttrykk i ansiktet: "Forskiftsendring folkens! Vi må utsette ranet til vi får bestilt regulære skjefter til gønnsa!" :lol:

Jaja, heia Noreg.

 

 

Denne regelen om haglene har ligget lenge i rundskrivet og den er akkurat den samme som før, men rundskrivet er bare blitt oppdatert med nye regler på andre våpenrelaterte ting. Folk har tidligere brukt foldestokker og faststokker med utstående pistolgrep + magasinforlengere uten at noen egentlig har brydd seg noe særlig om det.

 

Hva med original faste stokker med frittstående pistolgrep som brukes på endel jakthagler som selges til slugskyting? Jeg tror mer at denne regelen er like mye kosmetisk som om du ikke skal ha biler med hekkspoiler. Det har ingen mening å forby frittstående pistolgrep med kolbe og det skjønner alle. Det gir bare en fordel for mer kontrollert hagleskyting med et godt grep.

 

Jeg tror heller at du vil få like lite problemer på leirduebanen med foldestokken som før, men det må du bestemme. Rundskriv er en regel, og så finnes det slingringsmonn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var av den oppfatning at det forrige rundskrivet gjaldt kun halvautomatiske hagler, og den nye nå har fått pumpe som tillegg. Er det noen som kan hjelpe meg i finne fram til det gamle rundtskrivet.

 

Jeg tror du har rett i din oppfatning. Normalt skulle skrivet være å finne her:

 

https://www.politi.no/tjenester/vapen/

 

Men ettersom (legger godviljen til her), det er endringer på gang i våpenlovene, så har ikke politets websider helt holdt følge i svingene. Det finnes flere tråder om dette her på kammeret, en eller flere av dem har (så langt husken strekker til) forskriften som sitat. Lykke til med søket.

 

viewtopic.php?f=3&t=22019

 

For å ha sagt det; selvsagt skal pumphagler være underkastet de samme reglene (tror ikke på at dobbeltløpere er "unntatt"), en Remington 870 er hagla med mest ekstrautstyr hvorom du skal jakte sommerfugler eller kassa-apparater - de fleste halvautomater spiller ikke i åpen klasse..

 

Når du likevel er innom politet.no, kikk litt på FOR-2009-06-25-904 $ 4. Jeg er en enkel fyr, men hva mer trenger vi egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er like forvirret nå som da jeg startet å lese tråden..

Hva er egentlig "frittstående" pistolgrep i lovens forstand?

Det beste svaret på dette har kanskje folk som har hagler med annet enn tradisjonell kolbe.. Dette er ikke viktig for meg, bare litt nysgjerrig.. :D

 

Dette

STK07160BLACK.jpg

eller dette

ka-tg-16-Ab.jpg

eller er vi på vei til å få regler som påbyr dette?

skelton%20butt%20stock.jpg

 

(håper bildene lar seg hotlinke!)

Edit: Ser det selges hagler med "frittstående" pistolgrep her?

http://www.vaapensport.com/index.php?na ... liste.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så dum at jeg prøvde og tolke litt forskrifter her inne.

 

Da kom spørsmåla for løpende.

 

Rem 870 med magasin forlenger 10 skudd. er dette våpenet ulovlig til trening og blinkskyting?

Våpenet er ikke på jaktvåpen garderoben, det er et rein trenings våpen.

Det er ikke noe form for kappet eller med foldestokk.

Er våpenet lovlig eller ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

steinart:

 

Min tolkning sier at det er bilde nr 2 som viser "frittstående pistolgrep". Skulder og hånd i to adskilte deler, hvor du kan fjerne skulderdelen uten problemer for våpenets funksjon.

 

Ingen av haglene Våpensport selger har "frittstående pistolgrep" etter min definisjon.

 

Diskusjonen (og disse forskriftene), er et direkte resultat av at byråkrater har fått god tid til å snekre regler på mer eller mindre fritt grunnlag. Noe enklere hadde det vært med et samlet regelverk for våpen som gav generelle rammer (satt på spissen: minstelengde, ikke heltauto, sånn anslagsenergi til sånn jakt, sånn skjer erverv og oppbevaring... og for øvrig gjør du som du vil).

Link to comment
Share on other sites

Enig med tolkingen her. Meningen med loven er at man skal ha en kolbe som ikke tillater at man kan ta av kolben lett og sitte igjen med et postolgrep.

Men hvorfor kan dem ikke skrive det da..... Istedenfor å ro seg rundt ei øy femten ganger og skrive noe som åpner for en masse tolkning.

 

Min 870 har Mesa Tactical adapter, AR pistolgrep og 6 trinns buffer tube med Magpul MOE kolbe. Den er lovlig og ulovlig avhengig av hvordan man tolker rundskrivet og hvilken kraft jeg bruker på å skru fast mutteren til buffer tub'en.

 

Hvis jeg skrur mutteren til buffer tub'en veldig hardt igjen med verktøy kan jeg ikke lett få av kolben, og den er lovlig i forhold til hvordan vi tolker rundskrivet, men ikke lovlig i forhold til hvordan det står bokstavlig skrevet.

 

Hvis man tolker rundskrivet bokstavlig er den ulovlig uansett.

 

Hvorfor skal det være så vanskelig?

Syntes synd på dem som har slikt utstyr og som ikke er oppdatert på det nye rundskrivet. Hver gang banken min gjør en endring så får jeg beskjed. Dette gjelder uansett hva jeg er involvert i, så får jeg som regel beskjed skriftlig hvis det er en endring i noe. Men ikke våpenforskrifter og lover. Dette hadde gått meg hus forbi hvis jeg ikke hadde vært aktiv her.

 

Hva hadde skjedd om jeg blir sjekket med sånt utstyr og ikke visste om den nye forskriften? Hvem er ansvarlig for å fortelle offentligheten om slike endringer? Er privatpersoner pliktig til å til enhver tid være oppdatert på relevante og gjeldende regler, lover og forskrifter? Det går jo ikke. Jeg kan ikke bruke 3-4 timer hver dag på å tråle div nettsider for å lete etter hva byrokratene har funnet på denne dagen.

 

Beklager frustrasjonen, men føler meg litt overkjørt og hjelpesløs her. :smile:

Link to comment
Share on other sites

KennethA - du er lengre ute på isen enn hva jeg (og trådstarter), er. Jeg tror du må til med limtuben for å komme innenfor. Eller ta en rettssak om det skulle bli aktuelt. Lovgivningen som den er i dag har aldri hørt om "modulær teknologi", og vil antagelig ikke kunne ta høyde for alt som dukker opp i våre dager hvor våpenkompetanse og verktøy begynner å bli allemannseie.

 

En argumentasjon som kan brukes (mest for deg selv, antagelig også overfor en vettug dommer), er som følger: ja, børsa mi har muligheter jeg ikke bruker, men jeg følger lovens formål og avstår fra den bruken. Skal du straffes for at bilen din kan gå i 200 km/t? I dagens regler blir du straffet når du har brutt fartsgrensen.

Det burde holde at man har en minstelengde på haglene og bruker du våpenet (personlig gir jeg blaffen i hvordan børsa ser ut i våpenskapet), uten nok lengde, så blir du hekta for det. En grei og oversiktlig regel som rammer uansett om du bruker baufil, ferdig vare eller byggesett.

 

I slike tråder spør man gjerne om lovgivers våpenkompetanse. Jeg synes det ville være viktigere å få på plass juridisk kompetanse først.

 

Kjenner meg godt igjen i frustrasjonen din. Mener å huske at det ett eller annet sted står at det er vår forbannede plikt å holde oss orientert om det til enhver tid gjeldende lovverk. Noe mange av oss gjør - til beskjemmelse for våpenkontor landet rundt. Enkelt er det overhodet ikke - skulle tro at hele justissektoren fortsatt bruker fjærpenn og kirkevegger for å spre sitt budskap. Et så enkelt tiltak som bruker "POD" her på kammeret.no vil vi for eksempel neppe se før det snør en varm og fiktiv plass. Synes ikke det er helt bra at diverse amatører (eller idioter som meg), skal måtte spekulere om lovgivers tåketale.

 

 

Når det er sagt; mange takk for tipset. Jeg har sett den Mesa løsningen en gang uten å skjønne hva det var for noe. Genialt! Hvor la jeg epoxy'en...

 

Ironien er at jeg omtrent har bestemt meg for å jakte med fotoapparat til neste år - blir bare bedrøvet av å se dagens rypebestand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...