Jump to content

Hva er safe godstykkelse i rifleløp?


HS Precision

Recommended Posts

For et framtidig prosjekt med carbonløp, lurer jeg på om noen har harde fakta på hva som er forsvarlig godstykkelse på gjenværende stål i løp. Gjerne i forskjellige kaliber. Noen formeler for sånnt? Jeg ser at innstikkløp er nokså tynne, og tynnere jo større kaliber.

 

Trykktoppen kommer egentlig nokså fort, og siden løpet er mye tynnere her enn de aller fleste godstykkelser rundt kammeret, kan en vel ta endel gods her også...Hvor mye må et 308 kammer være i ståltykkelse egentlig? Forskjell på rustfritt og CrMo?

 

Jeg driver å leser meg opp på carbon og løp, men jeg finner ikke alle interessante sider. Linker mottas med takk :D Det betyr alt som kan være av interesse om emnet.

 

Det er hovedsakelig å lage en så lett jakrifle som mulig som er målet. Senere kan det være jeg ser på tykkere varmetransporterende løp. Med lett mener jeg en rifle på 1,5 kilo eller mindre(før demper og kikkert etc)..., som skyter MINST 3 skudd på >20mm i praksis, og som kan treffe en 30X30cm gong på 500 meter på 1 skuddet.

Jeg har pr. idag ei Remington 600 i 300WSM på under 2 kilo som tilfredsstiller de kriteriene. Den nye rifla VIL BLI i 308.

 

Jeg og etpar kamerater diskuterer dette emnet. Vi må ha et nytt prosjekt da alle har nådd grensen med "vanlige" materialer.

 

Når jeg er i gang vil jeg forandre tråden til prosjekttråd.

Link to comment
Share on other sites

AG3 pipen har jo en svært beskjeden diameter rett foran kammeret. Kammerdelen er jo forsterket ved det påpressede låsestykket, eller Verriegelungsstück som det hette i min tid. Sikkerheten, inkludert marginer er nok ivaretatt ved dyktige ingeniørers beregninger. Men aldri om jeg tør å dreie den tynnere. Materialene er også av så ymse kvalitet. Når det gjelder påspoling av ymse materialer til forsterkning, så har jeg ikke peiling.

Link to comment
Share on other sites

Om noen kan komme opp med en fornuftig fordeling av max trykk utover i pipen er det enkelt å si hva som er sikker godstykkelse på et gitt punkt i pipa. Om du kan få tak i det er det kun "enkle" formler å forholde seg til.

 

 

Jeg skjønner godt at du ikke vil la sikkerheten din være avhengig av den hjemmelagde karbondelen av pipa di!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg tror dette skal la seg gjøre å finne ut av ved hjelp av strekklapper og en logger som logger tilstrekkelig fort.

 

Har du en kamerat med sånn pressure trace kan det tenkes at den kan logge det.

Lim på strekklapper utover løpet og interpoler mellom punktene du har en måling på. Du trenger jo ikke å logge alle punktene samtidig, det er jo bare å skyte nok skudd.

 

Jeg kjenner ikke til pressure trace men regner med at den tar inn parametere som indre og ytre diameter på løpet og E-modul? for å finne trykket. Tøyningen på uttsiden av løpet er da en funkjson av trykket på innsiden. Da burde du kunne legge inn ID og OD på løpet og logge noen punkter utover løpet.

 

Det hadde vært et spennende forsøk å utføre og det er sikkert mange som har gjort det før men som ikke frigir dataene.

 

Til dere andre som driver med carbon løp: Tenkt på at karbon har en negativ temperaturutvidelseskoeffesient? Påstand: Når løpet blir varmt vil karbonfiberene på utsiden presse sammen stålet på innsiden og du får et trangere løp som fører til høyere trykk. Tenkt over det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...