Jump to content

Benelli Vs andre halvutmater


Per Edvin

Recommended Posts

Huffda, glemte den i farta, burde ikke det da jeg snudde og vendte på en slik da jeg var på fabrikken i Italia. Tenkte nok mer på de modellene som brukes til jakt.

M4 bruker gassystemet til Argo hvis jeg ikke husker feil.

 

Så har vi M3 også, som kan brukes både som pumpe og halvauto. Og som du vel har noe erfaring med på jakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Er Benelli M2 Field gass eller rekkyldrevet?

 

M2 er rekyldrevet..m1 er gått ut av produksjon, og M2 er overløperen.

 

Jeg har selv en Benelli autohagle og vil gjerne anbefale denne. Amerikanske halvautomater har litt mindre kvalitet pga massivt produksjonspress til borgerne sine. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte jo Benelli løpet med en M3. sitter med en M1 Field idag og er såre fornøyd med den. Har dessuten påvirket min omgivelse slik at det er 3 Benellier i umiddelbar nærhet når det jaktes.

 

Det som også burde taes med i betraktningen her er annenhåndsverdi. En brukt Benelli er det nok ett godt marked for, dvs du blir kvitt den til en grei pris dersom du mot formodning vil bytte.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok kjerringa mot strømmen her, men etter å ha hatt 3 ulike benellier og bare sitter igjen med en grunnet ganske så dårlig annenhåndsverdi må jeg si meg uenig med majoriteten i tråden.

 

Inertia systemet er lett å holde rent, uten tvil - men grunnet at rekylen er det som driver mekanismen er spennet i patroner som kan brukes uten bytte av fjær i min erfaring mye mindre enn i en tilsvarende gassdrevet hagle.Til min egen SBE har jeg 3 ulike fjærer og er så lei av å plukke hagla i gryn for å bytte patroner at den aldri blir brukt lenger

 

Benelli var den første av 1/2 auto haglene på markedet som hadde justeringsshims for justering av fall på stokken. Idag er ikke dette lenger noe salgsargument si den alle selv de billigste tyrkerne har dette inkludert i pakken. Selv remington har jo kommet etter hopen på det området ;-)

 

En stor bakdel slik jeg ser det med Benelli er idag pipene. Nå skal jeg innrømme jeg ikke fulgt nok veldig nøye med på området, men mener de fortsatt bruker gammeldagse sylinderiske piper, ikke chokede piper som andre moderne hagler bruker. Chokede løp og skikkelig lange choker gir bedre bilder med HS, stål og tilsvarende patroner.

 

Slik jeg ser det er moderne gassdrevne halvautoer mer flesible med tanke på ulike patroner, har alle de samme mulighetene for justering, endel har moderne løp og choker i tillegg til at prisen er ganske så mye hyggeligere for lommeboka. Akkurat prisen sammenllignet med hva en får for pengene er mitt hovedargument imot Benelli. Etter å ha blitt kjøpt opp av Beretta har prisen på Benelli doblet seg sammenlignet med sammenlignebare konkurrenter og det er nok ikke i hovedsak fordi varen i seg selv har blitt så innmari mye bedre. Beretta eier 4 merker 1/2 auto hagløer og har lagt disse i hvert sitt prissegment, med Beneli påtopp. Tidligere var Benelli en konkurrenten konkurrent til Beretta - idag er prisen nesten 30% høyerer på sammenlignbare produkter der ihvertfall jeg har store problemer med å se den ekstra vareverdien en får ved å velge Benellli. At det er bra børser ja uten tvil - de beste slik de blir markedsført.Nei definitivt ikke i min verden.

 

Personlig mener jeg det er svært vanskelig å kommme uten om en Beretta Xplor i toppklassen. Gode Chokede løp, HP choker - begge deler kjøpt på lisens fra Fabarm. En skikkelig god mekanisme som skyter alt fra lette 24g ladninger til 89mm 65g blyhagl, stokker justerbare i både høyde og cast on/off. At vekta ikke er høyere enn 3 kg er også ett godt argument.

 

I klassen under er det vanskelig å komme unna Fabarm XLR 5 - spesielt om en ser på finish. De sistnevnte er suverene av alt jeg har hatt anledning til å kikke på og det begynner etterhvert å ha blitt endel.....

 

Så har du lyst på en Benelli gjør du selvfølgelig ikke noe feil - men best i verden -nja hadde du spurt meg for 15 år siden ville svaret verdt ett ubetinget ja - idag mener jeg personlig du får bedre.

Link to comment
Share on other sites

Benelli uten choker?

 

Før utropstegnene kommer fram er det greit å lese hva som skrives. Ikke hva du tror/mener skrives. Er relativt stor forskjell på ckokede løp og løse choker.

 

Chokede løp, Tribore, Dual Cone osv er løp der diameteren blir gradvis trangere fra ett "romt" parti i kammerenden av løpet. Poenget med chokende løp er å bruke ekstra lang tid på å samle haglesvermen før trangboringene/chokene. Meget effektivt på harde haglematerialer for å oppnå trange jevne bilder med alternative hagl.

 

Når det gjelder ulike rekylfjærer så er det nå fortsatt jeg som eier SBE'n og ikke deg og da er det naturlig å anta jeg har mer erfaring enn deg hva som kreves for å få den til å fungere med alt fra 24 trap patroner til 2 1/4 oz turkey ladninger - eller ?

Link to comment
Share on other sites

:-)

 

Har heller aldri sagt at Benelli har opplyst at de skal fungere - sier kun at de ikke gjør det.

 

De andre gode 89mm halvautoene derimot gjør akkurat det - ergo er de i min verden bedre, mer fleksible og ikke minst rimeligere alternativer med akkurat de samme løsningene uten det betydelige merkevarepåslaget.

Link to comment
Share on other sites

:-)Har heller aldri sagt at Benelli har opplyst at de skal fungere - sier kun at de ikke gjør det.

 

Da synes jeg det blir litt dumt å gjøre et stort nummer ut av det med fjærbytte osv :wink:

De er ikke laget for å fungere med 24g ladninger, enkelt og greit.

 

At merkevarepåslaget er til stede er det ikke tvil om, Benelli er dyrt i forhold til mye annet, om de er verdt de ekstra kronene må nesten hver enkelt finne ut av selv.

Link to comment
Share on other sites

:-)Har heller aldri sagt at Benelli har opplyst at de skal fungere - sier kun at de ikke gjør det.

 

Da synes jeg det blir litt dumt å gjøre et stort nummer ut av det med fjærbytte osv :wink:

 

Nja der er jeg faktisk ikke enig med deg. Om spørsmålstiller lurer på om Benelli er bedre enn alt annet er jo problemet med at mest brukte ammoen ikke er brukbar uten kjøp av ekstradeler informasjon ihvertfall jeg ville ønsket å ha tilgang på.

 

En er jo vant til i dagens marked og i tester forøvrig at produktene som settes i markedet er godt brukbare til mer eller mindre alt av ammunisjon tilgjengelig.

 

Sammenligner du f eks en Beretta Xplor, SX-3, Maxus osv med en SBE har alle de nevnte 3,5"/89mm kammer, mens SBE'n er den eneste som ikke fungerer med leirdeskudd. Om en sammenligner pris er jo konkurrentene i samme pris som en Benelli med 76mm kammer - med fordelen av å kunne bruke de beste stålpatronene til f eks gåsejakten.

 

Fjærdiskusjonen kan jo godt sammenlignes med diskusjonen som er florerer av om riflestigning i f eks 223/6,5 osv. Om en skal kunne bruke all lett tilgjengelig ammo er det bestemte løpskonfigurasjoner som har fordeler framfor andre. Jeg personlig mener derfor at Benelli ikke lenger har konkurransefordelene de engang hadde og kunne forlange ekstra for.

At andre er uenige med meg er helt greit - er vel derfor en har disksjonsfora?

Link to comment
Share on other sites

Du vil ha deg en lett halvauto for skogsfugljakt, se på Browning Maxus, Franchi Fast, Winchester sx3, Beretta A 400, Benelli M2. Fabarm XLR 5 som nevnt over kjenner jeg ikke til men gjør det veldig bra i tester.

Franch'en mener jeg er lettest med ca 2,65 kg. Ingen av de øvrige veier over 3,3 kg

Ikke heng deg opp i gass eller rekyldrevet system, spiller absolutt ingen rolle.

Min mening er ihvertfall at Benelli ikke er av bedre kvalitet en Browning, Winchester og Beretta variantene nevnt over

Link to comment
Share on other sites

Benelli uten choker?

 

Før utropstegnene kommer fram er det greit å lese hva som skrives. Ikke hva du tror/mener skrives. Er relativt stor forskjell på ckokede løp og løse choker.

 

Chokede løp, Tribore, Dual Cone osv er løp der diameteren blir gradvis trangere fra ett "romt" parti i kammerenden av løpet. Poenget med chokende løp er å bruke ekstra lang tid på å samle haglesvermen før trangboringene/chokene. Meget effektivt på harde haglematerialer for å oppnå trange jevne bilder med alternative hagl.

 

Når det gjelder ulike rekylfjærer så er det nå fortsatt jeg som eier SBE'n og ikke deg og da er det naturlig å anta jeg har mer erfaring enn deg hva som kreves for å få den til å fungere med alt fra 24 trap patroner til 2 1/4 oz turkey ladninger - eller ?

Ja, det er nok mye jeg ikke kan om hagleløp. Synes faktisk spørsmålet mitt var helt legitimt uansett, så lærte jeg noe i dag også. :wink:

Tror dessuten det var flere enn meg som kunne misforstå dette med chokede løp. Jeg har aldri hørt om dette før. Jeg trodde i min enfold at alle løp hadde samme diameter helt fram til choken/trangboringa.

 

Synes likevel at ditt innlegg var noe misvisende, da det kunne se ut som om alle Benellier var håpløse å skyte varierende patroner med. Jeg misforsto deg selvfølgelig, men ikke med vilje. Gassdrevne halvautomater er vel dessuten de som tradisjonelt har hatt størst problemer med svake lerduepatroner. Det er ihvertfall det jeg har trodd. (må være forsiktig her :wink: )Det er sikkert ikke slik lenger da.

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrytes litt av Fabarm her. Finner ingen som selger denne XLR-hagla, men ser at feks Jaktdepotet har en som heter Lion. Hvordan er denne? Den er jo veldig rimelig da.

 

Ser litt på denne: http://www.jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=91&kid=25&uid=103

 

Verdt pengene?

 

Har lyst på Benelli selv, men de blir akkurat litt for dyre synes jeg, og om andre fungerer like bra...

Link to comment
Share on other sites

Det er det en helt annen grunn til... :wink:

Da jeg var på fabrikken til Benelli i mars spurte jeg direktør Lucio Porrecia om hvor halvautomatene til Franchi ble produsert. Lucio svarte at de ble produsert i Spania og at de aldri var blitt laget av Benelli i Urbino.

 

Litt oppklaring rundt dette i denne tråden.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=587770#p587770

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...