Jump to content

ammunisjon til revjakt og tips


åtejeger94

Recommended Posts

Turut i Ottestad, Jakt og våpen i Elverum og Jakt&friluft i Gjøvik. Dette er de tre med noenlunde utvalg i ammunisjon. Vil tro at sistnevnte har mest, men har aldri vært der selv...

 

Edit: Der var du kjapp, Kjell Olav. :winke1:

 

Edit2: Sportsbutikken på torget i Elverum, på Martnssenteret har bra utvalg i ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har vært på åte kvar dag sia jeg har et viltkamera der, skutt en rev på 2,5 mnd, siste 5 ukene har det ikke vært rev der. Kan det være at den blir mistenksom pga lukt fra meg og nytt åte ofte??

 

Ser at et tips som jeg har lest en annen plass er at legger en på nytt åte så skal det være 3 meter fra det gamle. Hvorfor det? Er dette noe som en må gjøre eller er det tull?

 

Jeg gravde ned den reven jeg skaut på åteplassen. Jeg gravde den ned heil. Jeg har ikke hatt rev på åtet som jeg har observert etter dette, kan lukta eller noe sånt fra denne skremme vekk andre rever?

 

Mvh reeeev jeger

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe skudd som koster 30-40 kroner skuddet til bruk på revejakt har vel ikke noe å si...

Skyter dere mange skudd med hagle etter reven? 10 skudd? Eller kanskje 20 på en god sesong? Det har ikke så stor betydning. Hvis man skal på rypejakt og skyter 20-30 skudd på en dag, da er saken noe helt annet.

Remington Wingmaster HD er noe av det beste du kan bruke på reven :!: Så jeg bruker mye heller et skudd til 40kr pr stk, enn noe ståldritt til 5kr skuddet. Særlig når du vet at det er mye større sjanse for human avliving hvis du legger i litt penger, hvis du ikke begrenser holdet da såklart :wink:

Med Remington Wingmaster så tørr jeg faktisk å skyte rev på hold opp mot 30 meter, kanskje litt lengre, men det kommer an på situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Daggi!

Jeg skal svare på noen av spørsmålene dine;

Min erfaring tilsier at det er bare klinke tull at du MÅ legge nytt åte minst 3 meter unna det gamle. Jeg legger alt stort sett sammen hele tiden, og jeg begynner å ha skutt en god del rev de siste årene nå.

 

Rev er faktisk et godt matfat for en annen rev, så jeg kan ikke skjønne at reven skygger banen pga den døde reven du har der.

 

Når det gjelder første spm ditt. Hvor ofte er du nede på selve åtet?

 

Mvh

Jeger93

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

Jeg har vært på åtet mitt kvar dag på det meste...så jeg ser sjøl at det ikke er det smarteste å gjøre.

Har et vilt kamera der som jeg har sjekket nesten daglig.

Så jeg tror jeg skal unngå å være der så ofte som jeg har vært til nå, kanskje 1 gang i uka?

 

Åtet ligger nært bebyggelsen, nærmeste huset er 30 m unna.

Med dyrka mark rundt om.

Men skogkanten er 8-10 m unna.

Jeg har hatt rev der flere ganger da, men det har vært stilt siste 5 ukene.

Så nå har jeg lyst å få inn rev igjen:)

 

Er det mer rev på åtet når snøen kommer?

Har det noen sammenheng?

 

Jer har mye katter der siden det er nært bebyggelsen, er det noen som har erfaringer på om dette har noe å si?

Har et bilde der rev og katt sitter på åtet i lag.

Men i det siste så har det blitt veldigt mye katter på åtet.

 

ojojoj...mye spekulasjooner siden det er en stund siden jeg skøyt rev der sist :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke gå nede på åteplassen hver dag :!::!::!:

Det er det dummeste du kan gjøre som åtejeger.

Jeg går bare nedpå åtet om jeg skal fylle på det eller om jeg skal hente skutt rev, og når jeg først har satt foten min rundt åtet så skyr reven åtet i 1-2 dager.

Det blir helt klart mer aktivitet på åtet når snøen kommer, så jeg tenker du merker mer trafikk på åtet ditt når det har begynt å falle litt snø og du ikke går nede på åteplassen hver dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Reven i bygda er helt klart mindre sky enn reven i skogen/fjellet. Det er pga at den er mer vant til luktene, lydene og omgivelsene som befinner seg i bygda, men det er ikke sånn at rev som er utenfor bygdestrøk er "mye" vanskeligere og få tak i :wink:

 

Noen hemmelige triks... Hmm, heter de ikke "hemmelig" for at de skal være hemmelige da? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har vært på åte kvar dag sia jeg har et viltkamera der, skutt en rev på 2,5 mnd, siste 5 ukene har det ikke vært rev der. Kan det være at den blir mistenksom pga lukt fra meg og nytt åte ofte??

 

Ser at et tips som jeg har lest en annen plass er at legger en på nytt åte så skal det være 3 meter fra det gamle. Hvorfor det? Er dette noe som en må gjøre eller er det tull?

 

Jeg gravde ned den reven jeg skaut på åteplassen. Jeg gravde den ned heil. Jeg har ikke hatt rev på åtet som jeg har observert etter dette, kan lukta eller noe sånt fra denne skremme vekk andre rever?

 

Mvh reeeev jeger

 

Har aldri hatt noe problem med og legge igjen skutt rev eller være nede på åtet ofte, åtet legger jeg alltid på samme sted, men sprer mye rask som hundemat små kjøttbiter rundt åtet i flere titalls meters radius for hovedåte, Jeg tror problemet ditt kan være åtet/glugga kan være plassert feil. Med det mener jeg utenfor revens normale trekkruter. en annen ting kan være att du rett og slett forer med feil type åte..? eller rett og slett være så enkelt som att reven i ditt omeråde har fortsatt så god tilgang på mat att de ser ingen grunn til og komme på åtet. vær tolmodig og vent og se plutselig er det aktivitet. og du trenger vel ikke sjekke kamera mer enn en dag i uka??

 

skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her :)

 

Trekkruter: Hvor kan en finne de?

 

Ved elver? Bekker? dalføre?

 

Akkurat nå forer jeg med brosme/lange rygger(avfall fra fiskeproduksjon). Noen som har prøvd dette åtet?

 

På åtet mitt så har det vært veldig varmt i været og det har ført til at det rotner, lukter og det er veldig mye "lik" larver elle hva det heter.

Skremmer dette reven eller driter den i råttent, illeluktende og larveinfisert kjøtt/fiskekjøtt??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hei.

 

jeg lurer på ammunisjon til revjakt kal.6,5x55 :)

å hagleammunisjon i kal.12/76 til revejakt

 

er ganske fersk så trenger alle tips jeg kan få!!!! :D

 

 

vanlig blyspiss funker som bare det , trenger ikke kjøpe det dyreste ....men man burde ikke bruke helmantel , får de flyr vidre :)

 

jeg bruker 6,5x55 selv :) og jeg bruker helt vanlig med blyspiss

Link to comment
Share on other sites

Maks hold når du skyter med hagle og "vanlig" ammunisjon er 20-25 meter ja :) Reven er meget skuddhard så jeg bruker aldri skyte på hold over 25 meter pga en del års erfaring med åtejakt med hagle :wink:

 

 

 

jeg har skutt rev på 30 meter , men det var med åte hagla mi , den er veldig lang og trangboret , og brukte 4er bly

 

 

 

mange år siden , før bly var forbudt

 

 

men jeg syntes stål er noe dritt . bly er bedere og hardere ...men kan vel ikke gjøre annet en og følge lovens lange arm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt rev på 35 meter med hagle, men det er ikke noe jeg vil anbefale akkurat. Selv om reven døde i smellen, men sjansen for skadeskyting er betydelig større på over 30m som den er på anbefalt skuddhold, altså 20-25 meter.

Og ja, stål er vesentlig hardere enn bly :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...