Jump to content

rev /sau


rådyret

Recommended Posts

Gaupe graver ikke hi, og det byttet som gaupa vil oppbevare blir som regel slept innunder en buskegran, nedi et bekkefar eller til en passelig fordypning i terrenget, der blir det sparket litt kvist og gress over, om det blir dekket til i det hele tatt.

 

Rev kan slepe med seg mer enn du tror, som for eksempel et elgskinn med klauver og hode, men det var vel ikke mer enn 2-3 meter pr. natt. :)

Hva med grevling, de sleper, hamstrer og graver hi.

Link to comment
Share on other sites

Rev kan slepe med seg mye rart, men om den klarer en fullvoksen sau på 60 kg +/- tør jeg ikke svare på. Den vil i hvertfall få litt problemer med å avlive den. Og den opptrer vel lite i flokk....???

 

Men reven graver hi så det hyler etter - kan være ganger som er flere meter lange og ofte med flere utganger. Reven tar det meste med seg i hiet som den dreper av større byttedyr - hare, skogsfugl og eventuelle lam på våren når de er små. Grunnen er at den liker fred når den spiser og frakter dermed maten med seg. Hiet vil være av en slik størrelse at andre predatorer ikke kommer seg raskt nok inn, og at den dermed får fred i matfatet.

 

Nå vet jeg ikke om du har funnet voksen sau i et hi eller om de bare er blitt borte, men min erfaring med rovilt tilsier at du skal vite hva du ser etter for å finne nedgravde kadavre / dyr. Jerven er en kløpper til å gjemme det, og vil ofte vende tilbake for å partere opp større bytter for så å bære de med seg til sitt eget matkammer - som den ofte har maaaaange av. Bjørnen er likeså - den gjemmer godt, men vil ikke dra det med seg, og graver det ofte bare ned for å vende tilbake for å spise. Gaupe vil ikke dra byttet så alt for langt når de er på størrelse med en sau, og vil ofte gjemme og dekke det til i fordypninger, under ei rot eller under et falltre eller lignende som gir et skjul. Håper du ble litt klokere av dette, og er det noe mer du lurer på, spør mer konkret ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :)

Det er nok rev ,men det var var bonden som fant hi med sau i åpningen.

Kamrat har sett 4 unger i flokk under hjortejakt .(bø)

Så han avstod den gang ,

Jeg har bare sett 1 en gang men fikk ikke opp våpen fort nok.

Har prøvet crittcall 3ganger uten hell.

Så vist noen kan lokke så kan me ordne med en tur og to.

Kunne tenkt att lært meg det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...