Jump to content

Førstegangs kjøp


crazym

Recommended Posts

Da var våpensøknadene ferdig behandlet, og man kan kjøpe våpen.

Blir mine første våpen som jeger, og jeg har spesifisert en Hagle i kal 12 og en Rifle i 30-06

 

Når det gjelder Hagle så tenkte jeg handle meg i førsteomgang en ny driftsikker og rimelig 12/76, her finnes det noen rimelige alternativer som fungerer bra.

 

Når det kommer til Rilfe er jeg mer usikker på hva man skal velge.

Tenkte i førsteomgang å ikke legge så voldsomt mye penger i det, men heller enten kjøpe brukt eller en av de billigere alternativene.

Har sett litt på ett par stykker:

"REMINGTON 700 SPS SYNTHETIC"

"TIKKA T3 LITE"

 

Så lurer jeg på om disse er verdt å satse på? Eller om det er bedre å velge noe brukt der man får mer kvalitet for penga?

(er klar over at jeg må handle inn kikkertsikte på disse to nevnt over)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du jakte på? Er det reinsjakt så ville jeg gått for ei lett rifle som du føler deg kompetent til og skyte liggende opp til 200m, her er vekt en faktor for den kjennes godt etter ei uke i fjellet.

Er det hjort så ville jeg lagt vekt på lyddemper og opptikk i tillegg siden mesteparten av jakta er i grålysning skumring på postjakt. Men vil tro du får mer for pengene om du kjøper brukt. Event ta kontakt med forhandlere og spør om ett pakketilbud. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en ny billigrifle, blir jo litt "billig". Stokkene på de aller billigste modellene, det være seg Tikka, Remington, Weatherby eller lignende er utrolig slappe og billige. De fungerer helt fint, misforstå meg rett, men jeg ville nok sett på brukt først. Mye bra å finne der. Som Sindre sier, pass på vekta både på børse og kikkert. Det blir fort tungt nok, når det skal bæres langt og lenge. Du har søkt på .30-06 og det fungerer til alt, ingen tvil. Skal du på bruktmarkedet er det ikke sikkert drømmerifla er i .30-06, men et fleksibelt våpenkontor bør kunne tilpasse det på kort varsel, hvis du har et godt tilbud for hånden i et annet egnet kaliber.

 

Og sett av nok penger til en OK kikkert. Ikke spar der, da sparer du heller en tusenlapp eller to på børsa. Noe anerkjent, vanntett og nitrogenfylt med god optikk blir bra. Minste forstørrelse på maksimalt 3, helst enda lavere.

Link to comment
Share on other sites

Eller Remington Seven

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31405380 De fåes ikke i .30-06 da, siden den har kort kasse. Men her er vekta helt klart på din side. Smekre hendige børser. Jeg fikk hakeslepp da jeg fikk min i posten. Er den virkelig SÅ liten ja? Enda kortere ble den da jeg byttet pipe :winke1:

 

Favorittbørse. Rem 700 ble lett satt til langholdsskyting da seven kom i hus.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode inspill.

 

jeg ser for meg at det blir 30-06, da det er dette jeg har godkjent søknad for. Tror ikke jeg orker en ny runde nede på kammeret nå.

 

Flere klager på stokken på billig-riflene. Opplever dere at disse rett og slett går i stykker?

Link to comment
Share on other sites

Nei, de går ikke i stykker. De er bare veldig slappe, lette å bøye så de når i løpet. I tillegg oppleves de som billige plastprodukter. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er så voldsomt dårlig. Så lenge du vet hva du kjøper, og er klar over hva du får, så blir du nok ikke skuffet. Reis ihvertfall i butikken og ta på de. Ikke kjøp et på postordre, da risikerer du å bli skuffet.

Link to comment
Share on other sites

kjøp en brukt remington, marlin howa eller noe annet masseprodusert. Alle disse er mer enn bra nok, ja det er fint og tøft med sauer eller blaser men du får ikke mer kjøtt i sekken med en sånn børse. Fordelen med å kjøpe brukt er at da får du solgt uten tap hvis du får lyst på noe annet etter hvert.

 

Jeg startet med remington 700 sps ss selv, stokken er ikke noe å imponere gutta på bana med, men den tåler en trøkk og børsa gikk som f..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...