Jump to content

Remington mod.597(halvautomat)i kaliber .17 HMR og .22 WMR.


GM2

Recommended Posts

Er det noen her som VET om denne rifla i disse kalibrene er godkjent for jakt.jeg ser at den ikke står oppført på lista over halvautomatiske rifler som er godkjent for jakt,jeg tenker da på om man får innvilget søknad på denne rifla i disse kalibrene,hvis man oppgir at den skal brukes til jakt.Jeg er også klar over at det midlertidig stans i behandlingen av søknader på halvautorifler.Jeg har forstått det slik at denne rifla er grei/OK og få tilatelse på,for jakt,hvis den er i .22 LR,for rifler i .22 LR behøver ikke og stå på lista over halvautomatrifler som er godkjent for jakt,for og få innvilget våpensøknaden som er begrunnet med jakt som bruksområde.Er lovverket sånn og forstå at hvis jeg søker på en Remington mod.597 i kaliber .22 LR,og oppgir at den skal brukes til jakt,så blir søknaden innvilget og hvis jeg søker på samme rifle i .17 HMR eller .22 WMR(noe som er bedre egnet på jakt enn .22 LR)så blir søknaden avslått fordi rifla ikke står oppført på lista over halvautorifler som er godkjent for jakt.Er det noen der ute som VET dette sikkert og kan gi et svar.

Link to comment
Share on other sites

OK,takk for opplysningen.Da blir spørsmålet i første innlegget (se første innlegget fra meg i denne tråden)redusert til og gjelde kun .22 WMR(,22 magnum).Med andre ord er det noen som VET med sikkerhet om man får innvilget en søknad på Remington modell 597 i .22 WMR når det er oppgitt at våpenet skal brukes på jakt.Eller blir søknaden avslått med begrunnelse at våpenet ikke står på lista over halvautomatiske rifler godkjent for jakt.I og med at det er i .22 WMR så gjelder vel ikke samme reglene som for halvauto rifler i .22 LR eller gjør det det.Fint om noen har svar på dette.Kanskje forhandlere eller importør vet.Dette vil jo bli en problemstilling for alle som skal kjøpe/selge dette våpenet i dette kaliberet(når det står oppgitt jakt i våpensøknaden) i framtiden når den midlertidige stansen i behandlingen av søknader på halvauto rifler opphører.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen konkrete planer om og søke på denne rifla i dette kaliberet,men jeg er interesert i regelverket rundt dette.Det virker veldig lite gjennomtenkt hele regelverket rundt dette hvis det skal være sånn at du FÅR innvilget søknad på dette våpenet i .22 LR(som IKKE kan brukes på alt småvilt).Derimot så skal du IKKE få innvilget søknaden hvis du søker på samme våpen,men i kaliber .22 WMR som er et mye bedre/dekkende kaliber(som KAN brukes på alt småvilt).Så vidt jeg kan se(på lista over halvatomat rifler som er godkjent for jakt) så må man da velge et mye kraftigere kaliber og våpen(Ruger mini eller liknende i kaliber .223,hvis jeg ikke husker feil).Dette virker veldig merkelig,og hvorfor står ikke Remington modell 597 og andre halva halvautorifler i passende småviltkaliber på lista over godkjente halvauto godkjent for jakt.Dette fører jo bare til at småviltjegere som vil ha en halvautomatisk rifle blir tvunget til og velge et mye kraftiger/farligere våpen enn de hadde tenkt i utgangspunktet.Er dette noe de som har vært med på og utarbeide denne lista over godkjente halvautomater for jakt har tenkt på.Det må jo også være i forhandlere/importørers interesse og få denne og tilsvarende våpen inn på lista over godkjente halvautorifler for jakt.Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at Remington 597 og tilsvarende(halvauto)for småvilt ikke skal være på lista over godkjente halvauto for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Remington 597 Wmr er ei god børse, og ja den samler godt. Nesten hull i hull på 100 meter. Men ikke kjøp den. Den har en stor svakhet i overgang låskasse/løp. Sprekker innfestingen går det ikke å skaffe ny del. Det er den eneste delen på rifla som ikke selges i "løs vekt" Umulig å reparere, bare å kaste bærsa.

Link to comment
Share on other sites

I følge "Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen"datert 09.09.2011,så står ikke Remington modell 597(eller andre tilsvarende halvautorifler i "småviltkaliber")oppført som godkjente halvautorifler som er godkjent for jakt.Denne og tilsvarende rifler står heller ikke oppført på lista over halvautorifler som er godkjent til øvelse- og konkuranse.Det kan også nevnes fra samme forskrift"Halvautomatiske rifler i .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften§2 første ledd er godkjent for erverv,eie og besittelse til jakt,jf.våpenforskriften §7 annet ledd,dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften(fra den tid Politidirektoratet bestemmer).I samme forskrift står det også at dette trer i kraft fra den tid Politidirektoratet bestemmer(§ 4-8,som omhandler halvautorifler.§ 1-3 trådte i kraft den 15.10.2011).

 

Det kan med andre ord virke som om "toget allerede har gått"for småviltjegere som vil ha en fornuftig havautomatisk rifle i et fornuftig kaliber med bra presisjon,i stedet blir de "tvunget" til å velge et mye kraftiger/farligere våpen med mer eller mindre "elendig" presisjon(f.eks Ruger mini i kaliber .223)eller en halvauto storviltrifle som nærmest skyter småviltet i fillebiter.Dette virker veldig lite gjennomtenkt fra de som har utarbeidert disse listene over godkjente halvautomatrifler som er godkjent for jakt,og hvor har de forskjellige organisasjoner som skal ivareta jegere og skytteres interesser vært samt importører/våpenforhandlere,har de "sovet i timen"eller er dette noe Politidirektoratet bestemmer selv,helt uten og høre på andre?Jeg forstår ikke helt logikken bak dette regelverket/listene over godkjente halvautorifler som skal være godkjent for jakt.Kanskje noen som har vært med på og utarbeide disse listene kan kan oppklare dette,jeg går utifra at det er mange med meg som ikke forstår logikken i disse listene.Stiller også spørsmålstegn ved hvorfor det er utformet en liste over konkrete våpen(merker/modeller)som skal være godkjente halvauto for jakt???Det hadde kanskje vært bedre og bruke samme type lovverk/godkjenning for rifler som det som er utarbeidet for halvauto pistoler og halvauto hagler.Dette ser ut til og gå på hvordan våpenet er bygd opp,med hensyn til magasinkapasitet,lengde,utseende ol.Dette regelverket som gjelder pistoler og halvauto hagler virker mye mere fornuftig og gjennomtenkt framfor og tillate bare visse merker/modeller uten og ta hensyn til hvilke modeller/merker som er mest hensiktsmessig i praksis.Denne lista er vel også kanskje noe som konkuransetilsynet missliker(at visse merkevarer har et fortrinn fremfor andre tilsvarende merker).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...