Jump to content

BRNO 30-06, løp skjevt i låskasse???


cvatican

Recommended Posts

Har en BRNO 30-06 hvor løpet er skjevt. Er ikke sikker på hvor. Om det er skjevt gjenget i låskasse eller skjevt løp. De standard faste siktene indikerer at det er noe som ikke er riktig. Kikerten måtte justeres kraftig i en retning.

 

Er det slik at BRNO hadde problemer i produksjonen med dette. Er det vanskelig å få rettet på dette ved for eks. å skifte løp?

Er det så at det er vanlig at gjengene i låskasse er skjeve og at løpet er ett?

Eller er det skjevt gjenget løp som er det vanlige.

 

Er det kostbart å få ettet på dette.

 

Ved skjevhet i løp eller låskasse vil vel støtbunnen ligge skjevt på patronen og etter skudd vil patronen være skjev?

 

Hvordan sjekke om det er låskasse eller løp som er skjevt?

 

Vil sette stor pris på kommentarer og eventuelle antydninger på hva som må gjøres og om det er kostbart

 

cvatican

Link to comment
Share on other sites

Den kan være skader foran i pipa som gjør at kulene bøyer av og du må kompensere med siktene. Men for å kontrollere skjevhet kasse/løp, så tar eller lager du en stang som passer akkurat med diameteren på sluttstykket, ( eller noen hundrededel større om det skal være riktig fint) - stikker kassa innpå denne stanga og vrir rundt. Da skal ikke munningen kaste av betydning.

Men du sier at feilen også er der ved bruk av åpne sikter. Det tyder på feil eller krok i munningen på pipa di.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takk for svar.

Siktene er montert på pipa. Kikkertfestet er montert på kasse. Oppdaget skjevheten ved at løpet så skjevt ut i stokken og at kikkerten og løpet så skjevt ut. Løpet har ikke blitt utsatt for noe krefter som skulle kunne bøye løpet.

 

Er det noe mulighet mekanisk å rette på dette dersom det er skjevt satt inn i kasse eller at gjengene er skjeve i kasse.

Jeg synes jo det er litt spesielt at det i en produkslon med jigger kan gjenges skjevt, men, men.

 

Glad for tipes her.

Link to comment
Share on other sites

Brno/CZ er grovt :smile: på CZ'n min måtte jeg fore på to lag "ølboks-blikk" nede i den bakre montasjeringen for å komme noenlunde i senter, gikk tom for klikk å enda var jeg 15 cm under senter på 100 meter før jeg la inn "øl-foring". Tviler på at min løsning er særlig sunn med tanke på at kikkertrøret kan bli bendt så jeg kommer nok til å levere inn til børsemaker å få ordnet dette etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn bare i 308win

Der var ikke senteret av hullet i senteret av løpet.

det var altså tykkere (mere gods) på den ene siden en det var på den andre siden av løpet.

dette ble veldig skjevt og rart når en dreide gjenger og satte på demper.

Demperen så veldig skjev ut, men alt funka som en stråle.

 

Så hvis de åpene siktene er montert rett. og løpet ikke er rett inni, så kan vel dette se veldig skjevt og galt ut..

 

Har vert borti mange Howaer med samme problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...