Jump to content

allværsrifle i 6,5x55


Stihl Crazy

Recommended Posts

Som trådtittel lyder på så har eg lurt litt ei slik rifle. Har vært litt på jakt etter ei rustfri rifle med syntstokk i 6,5x55 så da har eg "funne" ei sabatti mod 90 med syntstokk, denne rifla er ikkje så vanlig kanskje men kan jo være brukande for det.

Det eg lurer på er avtrekk, er alt metall rustfritt eller berre deler av rifla, presisjon, om ho ruster allikevell selv om ho skal vera rustfri kort sagt det som er å sei om ho. Ser at det er noen som har sabattien med trestokk men har funne svært lite på nettet om denne allværsrifla her. Dersom noen andre har forslag til lignande rifle så er det berre å fyre laus men fortrinnsvis i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tikka SS i 6,5x55 og er strålende fornøyd. Må si at stokken ikke har plaget meg nevneværdig.

Eneste bakdelene med Tikka er at "alle" har Tikka (lite eksotisk), og de som ikke har det, ja de hater Tikka, og elsker å snakke om at de hater Tikka:)

Ellers så er det godt avtrekk, alt er rustfritt (- noe plastikk), super presisjon.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar men har lest litt meir på kammeret og funne ut at det er noke som heiter duracoat som kanskje kan brukast på rifla for å forhindra rust? Har jo ei rifle i 6,5 allerede med blått stål og tre som nokk kjem til å rusta men dersom eg klarer å behandle den på ein eller annen måte så kanskje eg kan unngå det?

 

Har lurt litt på om det kanskje er lika lurt å ta utgangspunkt i den eg har pga er litt greit å kunna klara seg med ei rifle. Eg kunne også tenkt meg å prøva enten Eezox eller corrosion x for guns men ser ikkje ut som det går ann og få tak i de i norge iverfall.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den til dykking i saltvann? Folk har klart seg med Krag og Mauser og spillolje i 100 år, og en lett våpenpuss holder de fleste i sjakk mtp rust. Jeg skjønner ikke dette allværs-fokuset mange har. Jo mer vedlikeholdsfritt jo bedre, for all del, men om en må pusse litt av og til er vel bare kos i peisvarmen etter ungene (og ikke minst kona) har lagt seg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...