Jump to content

Krydderdram


Auren

Recommended Posts

For en stund siden bestemte jeg meg for å ta med ungene ut i skogen og plukke bær. Plukket stort sett krekling og blåbær. Senere på høsten sanket vi rognebær fra trærne ikke langt fra der vi bor. Laget selvsagt rognebærgele, men også noe annet:

 

Fant meg 3 store syltetøyglass, et for hver type bær, og satte i gang. Fylte opp med en god del bær, og så helt opp med ca. 45% sprit. Dette lot jeg stå litt kjølig og mørkt med lokk. Kreklingen kan trekke i rundt 3-5 måneder, rogn ca. 1-2 måneder (kan også bruke blomstene på rogna, men med kortere trekking) og blåbæra i bare noen uker. Da hadde jeg en essens som jeg kunne tynne ut (smaker mens jeg tynner med sprit for å få den slik jeg vil ha den). Den kan så stå enda lenger for å godgjøre seg. Forskjellig metode for hver plante/bær. Kreklingen ble helt fantastisk. Det ble også rogna.

 

Passer ypperlig å nippe til mens man nyter en herlig viltmiddag.

 

Sett i gang og krydre spriten du har stående!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også noen fine saker stående på Norgesglass. Essensene er vel ferdige rundt jul, tenker jeg. Jeg har pors på ett av glassene, og perikum, furuskudd og solbær på de tre andre. Filtrerte vekk råstoffene etter noen dager, så nå står de bare og godgjør seg!

Jeg brukte en gammel drammebok for å se fremgangsmetoden. Veldig morsomt, egentlig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så den artikkelen i db å observerte det kvalme laget med sukker..

..dermed ble ikke artikkelen lest.

 

Ellers så er sprit-utrekk av både det og andre noe som absolutt anbefales :)

Har nytt en veldig god dram i dag med utrekk av bjønnrot til lammekoteletter.

 

Edit: Et tips som er viktig (selvfølgelig litt avhengig av hva man makkerer) er å ikke bruke sprit sterkere enn 40%. Dette for å unngå å trekke ut bitterstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...