Jump to content

Ny i gamet


Jacob84

Recommended Posts

Her er saken: Jeg ønsker å begynne med Storviltjakt, men har ingen å bli med.

Jeg har både jegerprøve og hagle, men å lære det praktiske står igjen (anskaffelse av rifle er under planlegging).

 

Det er i hovedsak hjort og rådyr jeg ønsker å jakte, men er med på all type jakt.

 

Har spurt litt rundt i lokalsamfunnet, men det er en relativ lukket gjeng, og den gangen jeg spurte fikk jeg kontant NEI.

Derfor vegrer jeg meg litt til å spørre igjen, siden jeg ikke liker å trenge meg på.

Nå kan jo det sikkert diskuteres hvorfor de ikke vil ha meg med, men det får vi heller ta i en annen tråd.

jeg er ikke ute etter å henge ut personer, og har heller ingen nag til personene.

 

Litt om meg:

Jeg er 27 år og er forlovet med ei kjempe jente. utdannet ingeniør, og jobber i Ålesund. Vandelen er plettfri,om du ser bort i fra en fartsbot. jeg har drevet med alt fra dykking og foto, til Rødekors hjelpekorps, som jeg også er aktiv i. (ergo blod skremmer ikke meg)

Er veldig sosial av natur, og har ikke problemer med å bli kjent med ny folk.

 

Send en PM om du kan hjelpe :)

Link to comment
Share on other sites

Vel saken er at min slekt har både X antall mål med dyrket mark og utmark.

Den er for øyeblikket inn under et vald, som da høster den.

 

Problemet mitt er at jeg har ikke mye erfaring med hva og hvordan jeg skal gjøre det med dyret etter det er skutt.

Jeg kan nok prøve meg frem, men det vil nok være lettere om noen viste meg.

Det bli nok ikke noe jakt på meg i dette området i år, men kanskje til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Mange jakt og fiskeforeninger har både tilgang til egne løyver/terreng til medlemmene, opplæringsjakter og andre liknende tiltak. Bruk skytebane og foreninger aktivt; sjekk også om noen med større terreng er interessert i å la deg jakte rev etc. der - da viser du interesse for viltstell og kan fort få andre muligheter i etterkant. Skyt jaktfelt i vinter; meget sosialt og lett å falle i snakk med noen som muligens kan hjelpe deg, du viser at du tar skyting seriøst (lavere terskel for å invitere/la deg jakte) også er det jo gøy da.

 

Ifht liten erfaring med oppgjøring av vilt: Jeg hadde aldri tatt i dødt vilt annet enn duer da jeg skjøt mitt første rådyr og måtte gjøre opp dette i mørket (glemte lykt..). Bortsett fra noen kutt i fingerene gikk det helt fint; selv om jeg var en anelse skjelven etter å ha skutt noe for første gang. Les deg godt opp på forhånd, sjekk Youtube og jaktvideoer for tips og hopp ut i det. Det er ikke spesielt vanskelig så lenge man har litt forståelse for anatomien til dyret; bare å ta seg god tid (og ha med lykt om det er helt mørkt før du gjør opp dyret, det hjelper faktisk å se hva man gjør...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei

 

Er selv relativt ny i gamet, og sliter litt med det samme desverre..

Bortsett fra en rypetur åleine,og en storfugltur sammen med søskenbarnet mitt så har det ikkje blitt noe mer. Ble heller ingen fugl!

 

Å henvende seg til åjf er nok en god ide. Bortsett fra at foreningen har tilgang på jaktfelt, så kan det være strevsomt å få tilgang på kort. En må være med på x antall dugnadstimer før en får kort. Dette er for all del helt riktig av foreningen.

Men foreningen burde, etter å utdanne så mange nye jegere, sørge for litt oppfølging etterpå.

Dei fleste plasser i landet blir det arrangert div nybegynnerkrus, men omtrent alle er rettet mot kvinner, eller ungdom. Desverre så faller jeg ikkje inn i noen av dei to kattegoriene (ung 35 åring...) så dermed er du litt overlatt til deg selv.

 

Der jeg var på rypejakt, har jeg snakket med folk om muligheten til å jakte rev. Men det virket som om det var veldig lite interesse for dette. "ingen som gidder, og dermed ingen som gidder å tilby" var omtrent svaret...

Må nok innrømme at jeg vil starte med revejakt der, fordi det foregår hjortejakt på samme plass, og revejakt kan medføre innpass i "gjengen".

 

 

Jacob84, ta kontakt om du finner ut noe. Jeg bor selv i Langevågen, og vet av erfaring at det er veldig mye rådyr her (dei går utafor vinduet..). Men det er ikkje lett å finne info om grunneigere og evt jaktmuligheter her desverre. Nei det ligger ikkje på inatur.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så vanskelig å få jakte rev altså? Det overrasker. Er det virkelig sånn at hvis du går til en bonde og spør om du kunne fått prøve å få tak i en rev på skogen/åkeren hans, så sier han nei!? :shock: Det virker jo helt bakvendt.

 

Du sier du riktignok også gjør det for kanskje å få innpass i gjengen, og få en sjanse til å jakte hjort på sikt, og jeg må vel si at det finnes dårligere metoder enn det. :wink:

 

Riktignok hadde det aldri skaffet deg noen elgjakt, som er det vi har, hos vårt lag, men du kunne fort fått en mulighet på rådyr i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på noen møter hos "jeger og beger", som enkelte kaller det.

Om dette er ment nedsettende, eller bare som kjælenavn er jeg ikke sikker på ennå.

Det var uansett en hyggelig gjeng, men det ble ikke gjort så mye mere enn å drikke kaffe.

Nå er jo det veldig hyggelig å drikke kaffe, men fikk litt inntrykk av at enkeltes innstilling var "Her hører ikke du hjemme".

Uasett så er ikke jeg personen som henge meg opp i dette, så jeg vil nok ta turen innom ved en senere anleding også.

 

BTW så fikk jeg våpenløyvene mine i går, så nå blir det handletur også. :mrgreen:

Har du lyst å ta turen innom foreningen, så har de møter Tirsdag kl 8. Jeg kan sikkert møte deg på Moa, så tar vi turen ned sammen om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Som du sier jacob84, sitte der og drikke kaffe blir egentlig litt tidtrøyte...

Og det er kanskje plassen en bør gå for å få info, og veiledning,men av historiene å bedømme så funker det dårlig...og den "jeger og beger" tendensen klarer jeg meg uten, når jeg skal jakte.

 

Palinder, jeg snakket med noen i viltforvaltningen...virker som det er null int av rovdyr der desverre. Så jeg skal presse dei litt mer for å få igang litt diskusjonen der, slik at det kanskje kan være med på å bygge opp rypebestanden der også. Rypebestanden er dei bekymra for,men virker som dei bare setter seg tilbake og tror det skal være slik, uten at dei vil ta noen form for grep til å endre saken... Gamlekarene der sier at det har vært veldig mye rev der før, men ingen har egentlig drevet noen jakt på dei siste årene.

Men ja,jeg er litt bekymret for måten dei driver på der. Det er to ting det er fokus på, rype og hjort. Men viljen til å gjøre noe med rovdyrene er liten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å komme seg inn i gamet, men som noen tidligere i tråden er inne på er å skaffe seg hund.

Dette fikk jeg beskjed om hvis jeg ville ha fast plass på laget her hjemme.

 

Men et tips kan være å samle en gjeng å lei terreng ;)

vi er en gjeng på 5 kompiser som leier terreng og dette funker veldig bra, så lenge de vi leier av får litt penger og kjøtt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor selv på sunnmøre og kjenner godt til problemet med å få jakte storvilt! Her er det rett og slett umulig å få slippe til og jeg har nesten gitt opp! De fleste valdene klarer ikke å fylle kvotene sine engang, men å slippe til andre, nei det går ikke!

Heldigvis er vi grunneiere på ei øy i Nord Trøndelag og reiser dit hver høst for å jakte rådyr.. Får tildelt ca. 30 dyr hvert år og det vi ikke skyter selv leies bort til andre.

 

Om det er sånn at du har tilgang på jakt, men ingen å jakte med, så er jeg sikker på at det er flere her inne som kan bli med deg på jakt å lære deg det du måtte trenge..

 

Her i sykkylven får alle som tar jegerprøven muligheten til å vere med på opplæringsjakt på storvilt.. Dette fordi han som holder kurset er grunneier selv og mener det er viktig at de nye får slippe til. Jeg var selv med to ganger, desverre uten uttelling.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å komme seg inn i gamet, men som noen tidligere i tråden er inne på er å skaffe seg hund.

Dette fikk jeg beskjed om hvis jeg ville ha fast plass på laget her hjemme.

 

Men et tips kan være å samle en gjeng å lei terreng ;)

vi er en gjeng på 5 kompiser som leier terreng og dette funker veldig bra, så lenge de vi leier av får litt penger og kjøtt ;)

 

tror ikke det gjør saken lettere og skaffe seg hund. må jo "bevise" at hunden er verdt noe og, og det får man ikke gjort vist man ikke får trenet den.

jeg for min del mener det at alle nye jegere burde få en sjanse, men skjønner det at vist det er fult på laget, så blir det litt vanskelig og slippe til nye folk, mn som sagt tilby deg og bli med som driver ett år. da lærer du masse, det kan jeg skrive under på

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...