Jump to content

Newbee på hjemmelading, hvor begynner mann?


CCOB

Recommended Posts

Da er dagen kommet, jeg må seriøst lade selv ser jeg på prisene og ikke minst beholdningen butikker har på ammo her i Trondheims regionen...

 

 

Jeg skal lade 38, 357, 45ACP, 40 og 460. Da jeg får tak i 9mm 125G til 1,60 smellen så ser jeg ikke vits med å lade dette.

 

Jeg vill ha ei presse av typen turret, men jeg hadde ikke tenkt å invistere over 10.000 i lade utstyr, at jeg bruker noen dager på 500 skudd er greit :-)

Jeg ønsker ei presse som enkelt lar meg skifte "topp" mellom kaliberne.

 

Hva tror folket, hvem er rimeligst? kjøpe fra utlandet? Lade komponenter, hvor skal jeg kjøpe det fra?

 

Jeg sitter å ser på Lee Pro 1000, ser ut som en spennende sak, jeg stresser ikke så jeg kan sitte å vente til denne høsten er over men da er det på tide å begynne å få gjort klart ting til denne vinteren...

 

:-)

Takker for alle som vill hjelpe meg i gang

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste sier kjøp ladeboken først ;)

 

Men anngående presse er jo RCBS Pro2000 god kvalitet med veldig lett kaliberbytte gjøres på under 5min og bytte fra store til små knall gjøres på under ett minutt, eneste minuset med denne pressa er att med autoindex søler den veldig mye krutt desverre, så ville gått for den man indexerer selv, ellers har du jo Dillon 550 :)

Link to comment
Share on other sites

Pro1000 kan jeg bare anbefale, den er enkel å bruke, rimlig og svært effektiv.

 

Kaliberbytte er relaitvt enkelt, når jeg fant ut av det. Her kommer delen med pressa jeg ikke liker. Instruksene som fulgte med var elendige ,men etter noe titting på Youtube fant jeg fort utav det.

 

Jeg lader 9mm, 45acp og 38spc på min.

 

Deler og dier til pressa bestiller jeg fra Ebay, de fleste kommer på under 200 kr så en slipper å tenke på tollgrensa. Jeg vil anbefale at du skaffer verktøy hode til hvert diesett. Dette gjør kaliberbytte mye kjappere. Selve pressa mi kjøpte jeg på Jaktdepotet i Drammen. Det er også en butikk i Porsgrunn som har dem, samt at jeg mener fast at Hjemmelading.no har Lee produkter.

 

Det følger med en hylsemater til pressa ,men trakt til denne følger ikke med, men det er ikke noe problem å skaffe, den koster heller ikke mange kronene og er en god invistering.

 

Pro1000 er rimlig i innkjøp,delene koster ikke allverden og når ferdig satt opp er den svært grei å bruke. Jeg syntes noen av løsningene på pro1000 kunne vært andeledes ,men de funker og det gjør pressa også. Kruttmålet som følger med er irriterende presis og konsis.. så lenge du setter inn disken riktig med rett hull er det nesten umulig å gjøre noe feil.

 

 

Ang komponenter, der er det vel den lokale våpenpusher som blir svaret. jeg vet XXL har endel kuler og krutt, jeg har handlet Berrys 45 og 9mm kuler der til svært hyggelige priser. Kuler veier mye så det er sinsykt dyrt å få dem i posten.

 

HTH :)

Link to comment
Share on other sites

mulig at jeg har gått glipp av noe, jeg trives best med mantlete kuler, er det bare meg eller er det noe jeg bør vite?

 

Jeg forstår at prisen på mantlete kuler er høyere enn rent bly, men gjør dette noe på pressisjonen når man går en felt løype?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Som første gangs lader vil JEG sterkt anbefale deg og begynne dette "faget" med en 1 stasjons presse som feks Rcbs sin rock chucker. Her vil du kunne lære deg de små triksene som er lett og overse med en flerstasjons presse.

Riktig nok så tar det lengere tid og lade på denne når du skal lade til pistol, men når du har fått litt erfaring så kan du gå til anskaffelse av en flerstasons presse. dette er mitt tips

 

ssgp2

Link to comment
Share on other sites

Billig men likevel litt produksjonsvolum:Lee Turret. Om du velger den større Classic cast eller den mindre Turretpressa for bli en smakssak. Men om den trehullsturreten er å få tak i,ville jeg gått for den, ett drag mindre i spaken for å få en ferdig patron kontra 4 hulls. Lader lett 50 skudd på 20 min. Og full kontroll med en og en patron.

Med Lee sitt autodisk kruttmål er dette supert, og å skifte mellom små og store hetter tar ett sekund.

Link to comment
Share on other sites

Startet selv min ladekarriere på en Lee 4-hulls Turret ett av de aller første årene dette årtusenet. Den tjente meg hardt og lenge til i sommer da jeg byttet den ut med ei Dillon 550. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg nok kjøpt 550 for 10 år siden i stedet for turreten.

Men, om DU lader små mengder ofte i forskjellige kaliber, ville nok jeg holdt en knapp på turreten til Lee pga:

- langt billigere hurtigbyttesett for kaliber

- kaliberskifte med hurtigbyttesett tar under 30 sekunder om du har prøvd ett par ganger før...

- Benytter standard hylseholder som følger med i Lee sine diesett.

- er som å lade på en enstasjoner med alle 3/4 diene ferdig innstilt.

 

Pressa mi ladet jeg nok over 50000 skudd med, solgte den alt for billig til en kompis som skulle begynne lade så pressa rusler og går fortsatt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Starta min karriere som hjemmelader og ble annbefalt og kjøpe Dillon 550.

Dette er en stund no og har lada store mengder med både rifle og postol på denne pressa.

Likte den faktisk så godt att eg nyligt oppgraderte til en Dillon 650 siden det fort blir litt volum når en skyter en del pistol.

Har kjøpt en del Røde presser underveis og de ligger så langt under lanebenken at eg tror ikke eg får fatt i de.. :wink:

Skal du lade pistol og skyter en del så er det ingen vei utenom ei flerstasjons presse.

Du er velkommen i det blå broderskapet skal du vite.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra det du sier er nok en Dillon 550 et veldig bra kjøp! Den er enkelt oppbyggd, og enkel å skaffe deler(die-sett og ombyggningsett) til.

 

Jeg startet med en Forster CO-AX selv, men etter jeg gikk til anskaffelse av en 550, har det tatt av gitt! Tidsbesparelsen er stor, og kvaliteten like god så lenge man er oppmerksom og nøye.

 

Samtidig kan det ikke understrekes nok:

Kjøp Ladeboken og les den fra perm til perm gjerne flere ganger slik jeg har gjort :D

 

Dette fordi det er mye å huske på og man skal følge med på i ladeprosessen. Dette får du i fingrene i en enstasjonspresse, men går mer automatisk i en Dillon. Derfor må det leses opp på hvilke farer som lurer hvis man ikke er oppmerksom.

 

Bare gode råd!

Lykke til med hva du enn måtte velge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...