Jump to content

Ride, ride ranke, fanken...


ko-stens

Recommended Posts

Bikkja rir!

 

Birk, et lite "bretonhelvete" har rukket å runde 14 måneder med et par uker. Og han er kåt, veldig kåt...

 

Han prøver å ri på det meste som har puls og puster, det være seg både mennesker og andre hunder. I tillegg drar han ut pledd fra både stoler og sofaer for å ri.

 

Det begynte faktisk for et halvt år tid siden, med pledd, men han ga seg da jeg tok han grundig for det. Imidlertid har driftene tatt over noe så inn i hampen. Må passe på han hele tiden så han ikke prøver seg på unga. Det dumme er at jeg rekker aldri å ta han mens han gjør det, for når jeg ser det, brøler jeg NEI, og da gir han seg umiddelbart.

 

Hvordan bør jeg egentlig ta han? Planlegger i grunn å gulve han til han omtrent hyler om jeg får tak i han på fersken. Er det riktig måte? Da skjønner han vel tegninga?

 

Imidlertid er han så stri at han neppe bryr seg neste gang. Det er spesielt irriterende når han begynner å sirkle rundt gjester. Tok han så det holdt for en tid tilbake, og han gikk nærmest i bue ut av stua, da jeg for en gangs skyld klarte å ta han, etter å ha begynt på leggen til en gjest. Da løp han rett i buret med en rasende far etter seg. Lille satan vet at om han rekker frem i tide, stopper jeg... Da holdt han fred resten av eftan. Men det hjalp den eftan... Dagen etter var han like blid og like kåt!

 

Forrige uke var jeg på jakt sammen med en kompis og hans seks år gamle engelsksetterhann. Jævelskapen klarte jaggu å ri både på setteren og eieren... Selvfølgelig var jeg så langt unna at jeg ikke fikk tatt han, og kompisen gikk med hagla i den ene hånda og snakket i mobilen, som han holdt i den andre. Måtte riste av bikkja... Hans bikkje gikk da ved meg.

 

Har hørt at slik ridning er dominant oppførsel. Stemmer det, eller er det bare en fjortis sin kåtskap som kommer til syne?

 

Håper i hvert fall han gir seg etter hvert, for dæven røske så irriterende det er! :?

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er tenåring.. La ham vokse det av seg, du greier ikke riste, denge eller true bikkja til å ikke være kåt .

 

Vokser han det ikke av seg, så er kastrering et alternativ, kjemisk sådan først, og kommer kåtskapen snikende igjen er det vare å la veterinæren finne frem skalpellen, snitt snapp snute - kåtheten er ute.

 

Og har du ikke store planer om avl - kastrer permanent like godt først som sist. Alt for mange hannhunder ender sine dager eller får usle tilværelser fordi eiere ikke klarer handtere hormonene deres. Og du skal avle seriøst på en hannhund om det skal være verdt det med alt det styret det er å ha en overkåt jævel som er til sjenanse og bare mas.

 

-mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dette har mer med dominans å gjøre enn kåthet. Han er også i startfasen av den psykiske kjønnsmodningen så han vil virkelig prøve å opponere.

 

Din jobb er å se til at han ikke får lov til å gjøre dette. Det er stort sett en fase; men han skal IKKE få lov uansett. Hold ham i bånd i verste fall slik at du har fullstendig kontroll.

 

Amigo prøvde seg også i den alderen og han fikk klar melding fra meg - han ble *rævkjørt* av eieren :roll: *Siden har han aldri tenkt tanken engang.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jaktlykke.

 

Ville forøvrig benyttet en annen fremgangsmåte.

Forsøk å straffe ham, når han gjør dette, på en måte som gjør at han ikke forbinder deg med straffen.

Grunnen er at jeg tenker på dette som med bord osv.

Det er ikke bare forbudt når du er til stede, det er forbudt uansett.

Antar at de tilfellene som er enklest å straffe ham for, er når dette skjer inne.

Kast en lighter eller annet på ham, uten at han ser at du gjør det.

Forhåpentligvis kopler han straffen med egen adferd.

 

Du behøver ikke være redd for at han ikke vil tørre parre en tispe når han blir eldre, om dette skulle bli aktuelt,

da dette ikke har noe med seksuell adferd å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg sikkert halshugd av noen her. Men jeg har brukt dresurhalsbånd med fjernstyring med lyd og vibrasjon (ikke strømm) når hundpelsen gjør faenskap utenfor min rekkevidde og vrede. Min gravde opp plena, men sluttet bare når bandet begynte og pipe. Er forsatt en lykkelig og jaktglad hund

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg sikkert halshugd av noen her. Men jeg har brukt dresurhalsbånd med fjernstyring med lyd og vibrasjon (ikke strømm) når hundpelsen gjør faenskap utenfor min rekkevidde og vrede. Min gravde opp plena, men sluttet bare når bandet begynte og pipe. Er forsatt en lykkelig og jaktglad hund

 

Ikke halshugd, men anmeldt, tiltalt og straffet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg sikkert halshugd av noen her. Men jeg har brukt dresurhalsbånd med fjernstyring med lyd og vibrasjon (ikke strømm) når hundpelsen gjør faenskap utenfor min rekkevidde og vrede. Min gravde opp plena, men sluttet bare når bandet begynte og pipe. Er forsatt en lykkelig og jaktglad hund

 

Ikke halshugd, men anmeldt, tiltalt og straffet :wink:

 

Jeg ser ikke den store forskjelden på og bruke ei fløyte eller halsbånd med lyd. Borsett fra at den ikke forstyrre resten av nabolaget. De viktigste er at hunden blir distrahert og gjør noe fornuftig. Men de som viktig er at han vet det er galt og gjør de i utgangspunktet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...