Jump to content

Definisjon på hagle.


Ole Brum

Recommended Posts

Bare lurer på en sak.

 

Hvor liten løpsdiameter kan et glattboret våpen ha og fortsatt defineres som haglegevær? Se bort fra løpslengde, det er kun spørsmål om diameter. Det finnes jo cal 22 haglepatroner?

 

Og samtidig, hvor stor diameter kan løpet ha før det slutter å være haglegevær og blir glattboret kanon??

Link to comment
Share on other sites

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

 

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

 

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

 

Det er m.a.o. ammunisjonstypen våpenet er konstruert for som bestemmer dette, ikke kaliber. Vet ikke helt hvordan det stiller seg med T/C sine Contenderløp som bruker både .45 Colt og .410 haglpatron i samme løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er m.a.o. ammunisjonstypen våpenet er konstruert for som bestemmer dette, ikke kaliber.

 

I teorien ja. I praksis er det ikke så enkelt siden det ikke finnes noen selvstendig definisjon på ammunisjonstype. Så en hagle er et våpen som kan avfyre hagleammo, og hagleammo er ammunisjon som kan avfyres i en hagle. Og slik går no dagen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Grunnen til at spørsmålet dukket opp var at jeg siter på en "Anchutz 6mm Glatt" som sammen med et par andre gamle kaliber 12 sideliggere ble overtatt på sent 70 / tidlig 80 tall. Hagler var jo som kjent på den tiden ikke regsitreringspliktige så jeg har ikke skaffet meg våpenkort på disse. Hvorfor jeg ikke har registrert dem? Det er jo ikke nødvendig og et stikkord kan jo være "våpengarderobe".

 

Men her forleden var det en kjenning som mente at den Anchutzen var ulovlig da hagler ikke kunne være så "små" som 6mm. Og at den måtte registreres som "Salongrifle" selv om den ganske klart ikke er noen "rifle"! Men nå ser jeg at det er andre som har registrert 6mm hagle, så da er nok den saken grei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...