Jump to content

DFS RA 7,62 i .308?


Rango

Recommended Posts

Veldig spesifikt spørsmål det er vanskelig og gi ett spesifikt svar på.

Er det NATO ammo eller noe spesielt for DFS dette, hvis det er NATO har jeg følgende og si:

Min erfaring er at NATO ammunisjon går i mitt 308 løp på en kongsberg 393. 7.62*51 og 308 er "nesten" identiske patroner, men hvis en leser specs på de så er det likevel forsjeller, uten at jeg gidder og bla opp selv akkurat nå:).

Mange har brukt NATO i sine 308, noen har fått problemer med hard hevearm og vanskelg utdreging, andre har det ikke.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

De vansker jeg har hørt om med bruk av patroner med militær beskrivelse i jaktvåpen dreier seg mest om klikk. Det er ofte NATO ammo med nitet hete som gir klikk, spesilt i jaktrifler med forsiktig tennstempelanslag. Årsaken kan være at godset i de militære tennhettene er tykkere.

Tror, uten å vite sikkert, at DFS RA 7.62 x 51 patroner har tennhette med sivile spesifikasjoner, som vil funke ok, i alle fall hvis kamringen av patronen går greit i det enkelte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mange har brukt NATO i sine 308, noen har fått problemer med hard hevearm og vanskelg utdreging, andre har det ikke.

Mange opplever klebing med militær ammunisjon i det kaliberet ja. MEN akkurat det kan du få selv om våpenet ditt er kamret for 7,62X51NATO. Klebingen har iallefall i en del tilfeller (feks i mine sauer 200str som jeg har hatt mange løp som er kamret i 7,62X51 nato til, og i andres 200str i kaliberet er det samme problemstillinga) noe med geometrien og kraften sluttstykket klarer oppdrive i ekstraksjonen, kombinert med relativt hardt ladd ammunisjon og stive hylser. I M98 derimot pleier det sjelden være noe problem uansett om kammeret er 308win eller 7,62X51 NATO.

 

Forresten kan du nok fint bruke RA sin ammo produsert for DFS i rifla di.

Kaliberne er så like at problemer kommer vanligvis av enten stive hylser (klebing) eller klikk pga kombinasjonen av noe hardere tennhetter og puslete anslag av tennstempelet i moderne rifler.

Link to comment
Share on other sites

Mange har brukt NATO i sine 308, noen har fått problemer med hard hevearm og vanskelg utdreging, andre har det ikke.

Forresten kan du nok fint bruke RA sin ammo produsert for DFS i rifla di.

Kaliberne er så like at problemer kommer vanligvis av enten stive hylser (klebing) eller klikk pga kombinasjonen av noe hardere tennhetter og puslete anslag av tennstempelet i moderne rifler.

Jeg vil vel tro at en str 200 har "sivilt" anslagskraft i tennstempelet og dermed burde DFS ammoen tenne. RA hylser er vel lapua hylser. Militære eller sivilie vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

7,62 ammo fra DFS har nok vanlige standard hetter.

 

Merkelig nok har jeg fått mange natopatroner av jegere som har fått klikk i jaktrifla si. (synlig lite puslete anslag på hetta)De aller fleste slike patroner har jeg destruert ved å putte de i sauern og skyte de. Å alle har gått av på første forsøk. De jeg ikke har brukt i sauer har jeg brukt i AG3 eller M98 med samme resultat. Går av på første forsøk. Så det er nok endel sivile jaktriflekonstruksjoner som har svakere anslag enn både sauer 200str og de to gamle krigerne jeg nevnte. Svakt anslag kombinert med muligheten for at militær ammo kan ha hardere hetter kan gi klikk. Å istedenfor å forstå at rifla man har rett og slett har puslete anslag på tennhetta peker man på forskjellen på 7,62 Nato og 308win kammer. Men den er så liten at det sannsynligvis er vanskelig å måle forskjell i praksis pga toleranser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...