Jump to content

Håndkikkert til lavbudsjett


Clakz

Recommended Posts

Driver å titter litt på håndkikkert for tiden, og noen Swarovzki til 15000 blir det ikke ;) Ser for meg en bra kikkert for nybegynner pris rundt 1000-2000 kroner, titter litt på theopticzone som flere her inne anbefaler men jeg finner ingenting som virkelig skriker at dette er value for the money, i det hele tatt aner jeg ingenting annet enn prisen om de produktene jeg ser :o

 

Er det noen som har noen bra tips evt. sider med spesifiserte kikkert tester eller er det noen merker som utmerker seg meget mye bedre enn andre?

Link to comment
Share on other sites

Et merke jeg vel aldri har sett noen bruke her, men har lest overbevisende tester av er Pentax. De lages visstnok på samme fabrikk som Opticron, og skal være mye av det samme. Ellers har jeg hørt flere som er fornøyde med Nikon's rimelige kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Rimligste alternativ som er bra å se i fra statene er Bushnell 8x42 Trophy eller 10x50 Trophy. 10x50`n overrasker posetivt i skumringsegenskaper. Billig og bra til prisen.

 

Alternativ 2 er å gå noe opp i pris. Bushnell Legend. Disse har Raingard og det vil du garantert like. Lett og holde linsene reine, og vannet preller av.

 

Alternativ 3 er Nikon Monarch. Knallgode kikkerter til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kikker litt rundt på ebay så finner du endel gamle, tyske militærkikkerter.

Jeg kjøpte en Hensoldt Fero D16 (militær utgave av Zeiss) 8x30 for 1500kr.

Nå har ikke jeg sammenlignet med moderne billig kikkerter, men jeg er i alle fall fornøyd med min og jeg vil tippe at byggekvalitet er noe høyere enn på billig alternativet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen expert men har sett litt i noen kikkerter da en kompis selger kikkerter. Jeg må bare si at Opticron HR WP 8x40 har imponert meg stort. Jeg testet den mot en eldre Zeiss 8x56 på revåta mi her på natta + dagtid. Jeg ville uten tvil valgt Opticronen , jeg synes de optiske egenskapene var minst like bra i Opticronen + at den er både lettere og billigere. Jeg kjøpte meg en slik kikkert etter denne " testen " og er kjempefornøyd. Den er vanntett + 30 års garanti mener jeg.

 

Den ligger litt over det du har sagt som pristak , men det er kanskje mulig å fått tak i en brukt. Her kjøpte jeg min http://www.jegershop.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Polsk militærkikkert for 1200,- norske kroner.

Det er en PZO 7X45

Kikkerten er vannsikker, og utrolig god i motlys, den er gummiarmert.

(Det er også et vribart filter for å spotte infrarøde lyskilder som nattkikkerter. :lol: )

Det er jo separate innstillinger av fokus, men det gjør ikke noe så lenge man ikke bruker den til fuglekikking.

 

Militærkikkerter fra østblokken er ikke det verste man kan få, prisene er ofte tilpasset "fattige" nordmenn.

 

For meg har dette vært MYE for penga.

 

Det er heller ikke dumt å ta en telefon til kikkertspesialisten.no og prate litt kikkert, de har også tester av kikkerter, noe som kan gi et lite hint før man handler

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg nettopp en Nikon Monarch 10x42, fra junaiten. Det betrakter jeg som et GODT kjøp!! :mrgreen:

Dette er en super kikkert etter det jeg kan se. Vi får se etter en sesong i fjellet, hva jeg sier da. Den taper sikkert for den kikkerten jeg har lånt til nå, en Swaro 10x32 ER. Koster vel snaue 17 000,- eller noe slikt. Og da jeg betalte ørlitt over 2000.- totalt for Nikonen, så skulle det bare mangle......... :lol:

 

Men dette synes jeg er en god kikkert, lett, kompakt, klar, vanntett, gummiert, og med fin camo så jeg ikke finner den igjen hvis jeg mister den. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...