Jump to content

Førstekjøp av hagle


HpBE

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er helt fersk på halgefronten og skal etterhvert gå til anskaffelse av en hagle for bruk til jakt/bane(ikke aktivt, men for trening).

 

Hva bør man legge i en hagle for å få noe som holder og fungerer til begge områdene? Hvilke merker har gode hagler for pengene? Brukte hagler noe man bør vurdere? Hvilket kaliber anbefales?(har vurdert kal.12)

 

Hpbe

Link to comment
Share on other sites

Ditt siste spørsmål først, du sier at du vurderer kal.12 -- og jeg er helt enig. Det er det kalibret du vil ha , både til (alle typer) jakt og på banen.- Og ikke minst, lett tillgang til, og bra pris på ammo -.

 

"Brukte hagler noe man bør vurdere?" --

Ja , jeg mener at du bør vurdere brukt.- Du får ofte "mere" for pengene om du kjøper et fint brukt kvalitetsvåpen så som: Beretta,-Browning,- SKB,- Miruko, - Winchester 101, m/flere. - Det er o/u hagler jeg tenker på her.

 

"Hvor mye man bør legge...." Litt vanskelg å svare på. Du får kjøpt en Baikal o/u for rundt 4000 kr.- og de holder,- billige pumper som også "holder". Gode halvautomater er ikke så billige lenger (med noen få unntak).- Litt vanskelig når man ikke vet va du er villig å betale og va du vil ha, men som sagt, du får bra brukte kvalitetsvåpen når du nermer deg 10 000. kr.(og over).--- Nye, fra ca 18000. og opp. -- Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det der med "tilpassing" av kolbe mener jeg er STERKT overdrivet.

Det er ikke mange med god nok kompetanse (i butikkene), som kan avgøre om kolben passer deg.-- DET finner man best ut av selv.

 

De fleste kolber er (bra nok), (min mening.)- Det er ikke noen skarve millimeter hit eller dit, som er avgjørende for en bra treff, men et godt innøvd ANLEGG. Hvem skyter ikke bra med en Rem 1100/11-87 eller deres pumper. De har alle samme mål på kolbene, og det ser ut til at de passer de aller fleste. Alle er uten noe "cast off/on".

 

"hagle till kr.2000"?? ---Hvor finner man denne gode cigar?- Skall helst smelle også, - hvergang man drar i avtrykker. :) Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du kan finne mange fine "eldre" hagler på bruktmarkedet.

 

Du får sannsynligvis meir for pengane om du handlar ei brukt tysk hagle enn å bruke det dobbelte på ei ny tyrkisk. Ikkje det at eg er i mot tyrkiske, for all kan godt bruke ei eg!

 

Eg ville heller kjøpt ei billig og brukt hagle som du ikkje treng å vere redd for. Det er faktisk ein redskap,sjølv om mange ser på det som ein pyntegjenstand som du nesten ikkje har "råd" til å ha med på tur.

 

Finn deg noko brukt du, satsar du på Merkel, simson, suhl eller beretta så vil i hvertfall eg tru du har ei hagle i maange år om du tar vare på ho. Sjølv har eg akkurat handla ei hagle til 2000 kroner, brukt Suhl 125. ( Den smeller! )

 

Om du som mange satsar på nytt, så finn deg nokon kvalitetssmerke og reis til ein butikk med godt utvalg og ta og finn ut kva for våpen som passar for deg, lengde og vekt men viktigast av alt at den kjem raskt til skuldra og du finn sikte med ei gong. Du skal jo treffe!

 

Lykke til og skitt jakt!

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar her folkens!

 

Hadde tenkt å bruke mellom 5-8k et sted, så blir å sjekke markedet/finn framover tenker jeg. Noe mer jeg bør ta hensyn til ved kjøp?

 

Pleier forresten våpensøknader å ha lang behandlingstid?

 

mvh.

Link to comment
Share on other sites

Våpensøknader bruk vel å ta rundt 1 uke. Men er varierende fra plass til plass. Her i Moss tar det som regel under 1 uke. Er mye bra hagler til salgs på finn. Skal du ha o/u?

 

Ja, tenkte O/U, ja. Det jeg har fått anbefalt fra flere hold iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Er mye brukt i o/u. Kommer litt anpå hvor mye du skal legge i hagle. Men trur ikke du har problemer med å finne ei brukt en i kvalitets merket til samme pris som mye av det billig greiene som selges rundt omkring. Du lurte på løpslengde, og anbefaler 71 cm. Kommer litt anpå balansen på hagla. Mange hagler har fin balanse med 66cm løp. Og med f.eks 76 cm blir den for tung. Men det kjenner du når du klår på forskjellige hagler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt meg en såkalt "B-vare" hagle. Hagla er en Lanber Gyttorp 12-76 med 5 choker. Eneste "feilen" jeg har funnet på den, er en ripe i kolben.

Hagla ble levert med full garanti, og prisen var kr.6500,-

 

Stikk innom en våpenforretning og spør du, kan lønne seg det.... :)

Link to comment
Share on other sites

Kom på noe mer jeg lurte på .Jeg er 181cm. hvordan løpslengde® bør jeg se på?

 

Høyden din har ikke noe å si for løpslengden. Lengden på kolben i forhold til lengden på armene dine er det du må se på.

Når du er så høy har du nok litt lengre armer enn en som er 20 cmm lavere f.eks.

 

____________________________________________________

Remington halvauto kaliber 12 / 70 mm, m/ to løp og sikte til salgs

Sauer & Sohn Suhl kaliber 16 / 70 mm S/S til salgs

Link to comment
Share on other sites

Mine anbefalinger:

 

> Kaliber 12/76 - mest kurant og duger til alt

> Over/under - Gir et mer distinkt siktebilde enn sideliggere

> Standardmodell er min preferanse framfor lettvektshagler - er mer stabil i svingen, og det er ikke noe problem å bære 3,1-3,3 kg en dag

> 71 cm løp (eller lenger) - gir god balanse og oppleves mer stabil i svingen enn kortere løp

> Enkeltavtrekker - bedre enn dobbel avtrekker når du har hansker på

> Løse choker - en fordel med dagens blyhaglforbud

> Ejektorer - en fordel når den skadeskutte rypen løper på bakken og det haster med å lade om...skjer vel med oss alle av og til

> Skjeftemålene må passe. Med din gjennomsnittlige høyde vil nok de fleste skjeftene ha grei lengde. Men mange skjefter, spesielt på eldre bruktvåpen, har for mye fall og for liten side-utbøyning (cast off). Pass spesielt på at fallet ikke er for stort (for lavt skjefte).

> Pass på at sikringen har god funksjon, dvs er distinkt og lett å avsikre. Prøv forskjellige hagler så merker du fort forskjeller.

 

Kjøp et kurant merke. Brukte østtyske våpen er ofte i eldste laget, tyrkiske hagler har det vært kvalitetsproblemer med, og Star Baikal er "for traktor" for meg. I den aktuelle prisklassen er brukte Valmet/Finn Classic, Franchi og Browning flotte våpen, samtidig som du aldri vil angre på å strekke deg til en Beretta 686 (bruktpris ca kr 8000 - 11000). Av nye våpen i denne prisklassen er mange fornøyd med Silma og Lanber.

 

Håper dette er til hjelp. Lykke til med haglekjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...