Jump to content

Fenalår av villsau


arne mo

Recommended Posts

Jeg prøver meg på fenalår av villsau (lam) for første gang.

Jeg har lagt låret i lake med 10 liter vann, 1,8 kg salt og to ss sukker.

Låret mitt veier ca 2 kg. På matprat.no står det ved speking at saltetiden er en uke pr halvkilo. Dette høres veldig mye ut. I boka røyk rak tørk og grav står det 4-6 dager pr kilo. Jeg syntes også dette høres mye ut selv om det er endel fett på skinka. Jeg hadde i utganspunktet tenkt 5-6 dager. Hva mener dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter at jeg tok ut låret fra laken så hang jeg det forran en vifte for å få en fin tørkehinna. Det ble endel salt som kom fram på yttersiden av låret. Burde jeg vanne ut låret før jeg henger det, eller er det normalt med salt som krystalliseres på utsiden av kjøttet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg var bortreis nesten 4 uker rundt juletider, så etter to og en halv måned med henging frøys jeg fenalåret før jeg skulle dra. Jeg smakte på låret like før jeg frøys det, og det kunne nok vært litt mer spekt. Vil speke prosessen fortsette hvis jeg tiner det opp igjen og henger det?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Her er fjorårets dagbok fra pinnekjøtt og fenalår... av villsau selfølgelig.

 

Lake til pinnekjøtt

Saltlake

4kg salt

16 liter vann

300g sukker

4 lauberblad

Pepper

Eineber

La kjøttet ligge 3 døgn i laken, skyll av og heng til tørk.4-6 uker.

 

Fenalår

Slik gjør du:

La villsaulåret ligge ca. 5 døgn i laken (må dekkes helt) på et kjølig sted. Snu det en gang i døgnet. Låret vannes ut etterpå i 2-3 timer.

Vei låret og heng det til tørk på et luftig loft ev. ute under tak. Når låret har oppnådd en vektreduksjon på ca. 30%, er fenalåret ferdig.

 

 

Pinnekjøtt 2011

5 oktober. Legger kjøttet i laken, sidene har vært frosset i 2 døgn

9oktober henger opp kjøttet, erfaring: om man har bogen på, så må man enten gni reint salt inn i mellom her, eller legge noe imellom for å få saltlake inni ”armhulen” og evt ein pinne her for å få luft når dei blir hengt opp.

13 november, dei tynneste sidene er tørr nok.

 

 

Fenalår 2011

 

 

 

4 oktober legger lårene i laken , har vært i frysen i 1 døgn. Ikkje frosen.

9 oktober spyler av lårene og henger dei til tørk

13 november , dei tynneste lårene er tørr nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mørhetsmessig har ikke mørningen noe å si for spekekjøtt, men du får et bedre resultat av spekingen når kjøttet er mørnet på vanlig måte først. Dette på grunn av konsentrasjonen melkesyrebakterier som blir dannet under mørningen, disse er spekeprosessen helt avhengig av for et best mulig resultat.

Frysing av kjøttet etter mørning og før speking gjør jeg alltid, da dette sprenger saft ut av kjøttet under tiningen, og gjør tørkefasen raskere. Dessuten drepes uønskede bakterier og evt. parasitter i kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...