Jump to content

jakt/ferietur til sørafrika/namibia 2012, tips til arrangør?


Jeger68

Recommended Posts

Jeg er i gang med å planlegge min 2. tur til afrika. Jeg har planer om å reise i løpet av 2012.

 

Sist jeg reiste var jeg i limpopo provinsen med Diana jaktreiser og var godt fornøyd, men jeg nå også litt nysgjerrig på Namibia.

 

Jeg ønsker brukbar innkvatering, og mulighet for å ha med kona. Det er også mulig min far og mor og en kamerat med kone blir med, men dette er ikke bestemt enda. Hvis vi drar med følge vil det være aktuelt med noen dagere ren ferie i etterkant av oppholdet for å se og opplever mer av landet.

 

Jeg har et ønske om å få en stor kudu, for det fikk jeg ikke sist, men ellers ingen spesielle trofeønsker. Har impala og oryx, så de to er ikke så aktuielle hvis det ikke byr seg en kjempesjanse da. Jeg ble også fasinert av de små antilopene som duiker og steenbukk så disse er også aktuelle. Ellers tar jeg det litt som det kommer og jakter de artene vi får gode sjanser på. Nyala er også interresent men da må det jo evt bli i sørafrika.

 

Har dere noen gode erfaringer med reiseselskap som kan orde dette for meg? Reiste med Diana sist som sagt og var godt fornøyd, men tenkte det sikkert er noen gode norske også?

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt anbefale Johann og Vera Veldsman og deres Shona Hunting Adventures i Namibia.

http://www.shona-adventures.com" target="_blank

 

De har super jakt i terreng helt uten gjerder, med bla flott kudu og mountain zebra.

Tualuku lodge er noe for seg selv med Etosha National Park et par timers biltur unna.

Tualuku er hjemmet deres, ligger ved den delvis uttørkete Huab River, hvor en kan treffe på både elefanter og løver ikke langt fra campen.

De skreddersyr akkurat det dere vil ha med jakt, tur til kysten og full pakke sight seeing i et fantastisk rent og spennende land.

 

Se gjerne min jaktrapport her på kammeret: viewtopic.php?f=54&t=53246

Og denne på Accuratereloading: http://forums.accuratereloading.com/eve ... 2231037451" target="_blank

 

Du kan kontakte Johann direkte uten å gå via agent, og avtale alt slik dere vil ha det.

Ta gjerne komtakt med meg om du er interessert i flere opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har vært mange turer til Sør-Afrika og Namibia, også hos Diana på bl.a. Limpopo View. Mine tre siste turer har gått til Namibia og det er ikke tilfeldig. Mer villmark, ofte større dyr og mindre "kommersielt preg" enn Sør-Afrika. Namibia er definitvt stedet for stor kudu. Her finner du også mye av de mindre antilopene, og ikke minst springbok. Dessuten bra eland og vortesvin. Selvsagt også mye gemsbok/oryx, men det er du jo ikke så ivrig på.

 

Jeg tror også Shona Hunting Adventures og eier Johann Veldsman, som Seawolf nevner, vil være et utmerket valg i Namibia.

 

Skal du ha Nyala bør du legge turen til KZN eller Limpopo i Sør-Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Wolverine67

Me reiser 30.01 :D

Han har svært gode områder for Nyala, Bushbuck og common reedbuck. Eg skaut ein B.B med bue i 2009, så nå er da Nyala som står øverst på lista mi. Har prøvd meg på den fleire ganger og sett mange flotte bukker, (også noen som eg anslår til over 30") men eg har ikkje kommet meg i possisjon til å slippe pila enda.

Prisliste finner du her: http://www.lowlandshuntingsafaris.com/h ... al2011.pdf" target="_blank" target="_blank

Tok dette bildet i 2009, var ikkje heilt den eg ville ha, så den fikk gå

Langbuejakt2009112.jpg

Link to comment
Share on other sites

x- force

Jeg sikler på nyala, bushbuck og common reedbuck og da er det vanskelig å komme utenom Kwa Zulu Natal. Har kikket på websida til Lowland et par ganger. Du skulle ikke tilfeldigvis ha oversikt over prisene deres? Når i januar drar du?

 

Spiller ingen rolle i hvilken provins du jakter!

 

Enkelte lokale jegere i SA som var på "one call" fra mange provinser og mange outfittere fikk aldri sin Nyala på over 30" tommer. En outfitter i EC knakk imiddlertid koden for hva som skulle til for å avle frem Nyala med trofeer på over 30" tommer. RW og SCI har økt krava gradevis de siste åra på bakrunn av dette.

 

Detta er henga jakter, med dyr fra alle provinser, i hegn. i alle provinser. Her eller der spiller liten rolle.........så fremt du ikke elsker en spesiel natur type eller har spesielle klima preferanser.

 

Spørsmålet blir å finne en reise arrangør eller outfittere du stoler på , som har den innkvarteringa og de fasilitene du ønsker, plus de dyra du ønsker i den størrelsen du ønsker til en pris du kan leve med!

 

Det praktiske opplegget og logistikken i et sånt type arrangement, bla antall dyr i hegnet, vil være langt viktigere for deg som kunde, og opplevelsen av turen din i ettertid en hvor i SA du har jakta!

 

Hvorfor ikke ta noen dager sør/vest og noen dager dager nord/øst på samme turen. Da får du også sett mye mere av Sør-Afrika når du først skal på tur! Ville tro at i hvert fall resten av familien ville sett pris på å se litt mere en bare en jaktlodge når de først skal være med halve veien rundt kloden.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke ta noen dager sør/vest og noen dager dager nord/øst på samme turen. Da får du også sett mye mere av Sør-Afrika når du først skal på tur! Ville tro at i hvert fall resten av familien ville sett pris på å se litt mere en bare en jaktlodge når de først skal være med halve veien rundt kloden.

 

 

Så sant, så sant.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk problemer med å finne outfittere som kan tilby kombinasjonen nyala, bushbuck og common reedbuck. KZN, EC og Limpopo er de områdene som skiller seg ut. Nyala finnes nok de fleste steder etter utsetting, men bushbuck og common reedbuck er mer "sjelden"(tror ikke det er bushbuck i WC, NC, FS og store deler av NW). I og med at det er nyalaen som er "prisdrivende" her er KZN klart rimeligste området (der den er tilhørende). Både i EC og spesielt i Limpopo blir jakta klart dyrere. Så er spørsmålet om man vil gå for en outfitter man kjenner og stoler på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...