Jump to content

Varg jaktstøvler ut - Muck Boot inn?!


Lucy

Recommended Posts

Jeg ser det er mange her inne med erfaringer omkring både Varg og MuckBoot.

Jeg har hatt mine Varg (Raste eller Iso - jeg veit neimen ikke helt hvilken utgave jeg har) og etter ca 1 års bruk tar de inn vann. Det passet utrolig dårlig første helg i elgjakta med alle myrene søkkfulle av vann. Kald og våt på bena, og lærstøvler som ikke tørker før det har gått ei lita uka. Jeg må ha noe annet på bena rett og slett, og med så våte jaktmarker som er nå så var jeg litt misunnelig på de som hadde "gummistøvler" i helga.

 

Jeg tok en snartur til sentrum av bygda og endte opp med å raske med meg et par Muck Boot Tay Mid

http://www.sandefjordsko.no/katalog/fritidssko/stovler/muckboot/id/15786

Jeg sliter veldig med at jeg blir litt klam og veldig kald når jeg sitter rolig på post, det slår aldri feil. Jeg oppdaget etter kjøpet at det finnes MB som er laget for enda kaldere dager, ned til minus 25-40C, og lurer nå på om det er noen av dere som kan fortelle meg om Tay er et smart valg til elgjakt i oktober, eller om det hadde lønt seg å bestille et par Tay Sport som er mer foret, eller Angara Thermo Sport som er ekstremutgaven. Varm blir man jo uansett når man går, spørsmålet er hvor uhorvelig varmt det blir..., og ikke minst hvor kaldt det blir når man sitter rolig og får kalde/klamme føtter...

Vil Tay som jeg har kjøpt duge, gjerne bedre enn for eksempel et par "vanlige" fjell/tur/jaktstøvler a la Rastegaisa/Isogaisa eller annet tilsvarende med tanke på temperatur og komfort? At de er stivere og litt glattere å gå med må jeg nok leve med.

Jeg har kjøpt to nummer for store støvler, og skal ha tykk lammeullsåle og FK sine tette ullsokker oppi har jeg tenkt... nå gidder jeg ikke sitte og skjelve på post til helga :) Men jeg venter litt med å ta dem i bruk til jeg er sikker på at de er et smart valg kontra de to andre utgavene, for da kan jeg sikkert bytte.

 

Alternativet jeg kom til etter helga var "gummistøvler" a la MB, eller vannavvisende gamasjer og dertil varmeposer, men uansett er det like viktig at skoene ikke lekker vann oppå og rundt sålen som mine gjør når man stamper i myrer, og "vanntette" jaktstøvler som faktisk holder hva de lover er jeg blitt litt mer skeptisk til...:(

 

Hva tror dere er lurt å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt muck boots flere sesonger både på elgjakt, vinterjakt, fuglejakt osv. Jeg bruker kun muck boots så lenge jeg ikke skal gå i fjellet, bære tung sekk eller på sommeren når det er for varmt. Jeg har de nest dyreste (tror det er tay)

, disse er mer enn varm nok til vinterjakt, men jeg supplerer med varmeposer fra chlas olson som jeg putter en i hver ullsokk "oppå tærne" på de kaldeste dagene. da fryser jeg ikke på føttene uansett.

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164720706

Link to comment
Share on other sites

Få en eller annen til å strikke deg et par laaange ullsokker, helst så de går opp til skaftet på støvelen. Strikket et par hver til meg og gubben, vi har begge MB tay og har enda til gode å fryse på bena.

 

Og har du ingen til å strikke til deg så send meg et pm så kan det hende det løser seg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sist helg labbet jeg rundt på søkkblaute myrer og halvtørre fururabber i Muckboot Avon.

Satt på post, men hadde alikevel en del dryge marsjer, og støvlene holdt mål de.

 

Bruker de som "byttestøvler" mens lærstøvlene tørker (Garmont).

Jeg er også en frysepinn og Muckboot fungerer bra, men jeg har ikke prøvd de med tykkest for.

For dårlig ankelstøtte når det blir bratt naturligvis, men i noenlunde lende går det greit.

Link to comment
Share on other sites

Fryser en på beina/hendene på posten så er det fordi resten av kroppen er i ferd med å nedkjøles.

Da må også det fixes, og noen benytter ei god boblejakke, gjerne under en lydløs poncho, pluss ett godt hodeplagg, til det.

Denne fuktige høsten har jeg parkert jaktstøvlene til fordel for ett par Nokia Finnjagd gummistøvler. To par gode ullsokker oppi har funket hittil, men j går mye og poster lite. Det har rett og slett vært for vått.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt muck boots i mange år nå. Og de er bra til sitt bruk. For hvis du går mye og sitter lite så blir de rett og slet for varme og klamme. Da fryser en når en skal sette seg i ro. Men til post sitting og slike ting så er de helt topp. Jeg bruker de når jeg skal sitte på post, når jeg går med bikkja bruker jeg som regel lær støvlene. MEn i år med alle de blaute myrene så har jeg valgt av 2 onder og brukt muck bootsa og blitt klam og fuktig på beina allikevel. For lærstøvlene takler ikke daglig blaute myrer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mine Varg (Raste eller Iso - jeg veit neimen ikke helt hvilken utgave jeg har) og etter ca 1 års bruk tar de inn vann.

 

Hadde samme problemet med mine Isogaisa, og tok dem med tilbake til butikken, 1 1/2 sesong etter jeg kjøpte dem. Fikk beskjed om at det ikke skulle være slik, og fikk et par nye på flekken. Det kunne vært en ide å reklamere på dem du allerede har, og få et par raste eller isogaisa i tillegg til de nye du har tenkt å kjøpe? Dersom du skal på lange turer med tung bør, er det ikke mange sko som slår Varg med tanke på ankelstøtte og komfort (hvertfall for mine føtter :wink: )

 

P.S. Det siste paret med isogais jeg fikk har nå holdt pottetett i 3 sesonger, og de er brukt mye i vått terreng.

Link to comment
Share on other sites

Fryser en på beina/hendene på posten så er det fordi resten av kroppen er i ferd med å nedkjøles.

Da må også det fixes, og noen benytter ei god boblejakke, gjerne under en lydløs poncho, pluss ett godt hodeplagg, til det.

 

Er desverre uenig med deg i den påstanden der, for på søndag var sokkene, støvlene, sålene og ikke minst begge buksebena kliss våte etter trasking i myrer, og da hjalp det ikke med fire lag ull og jakker på overkroppen, skjelven ble jeg allikevel etter noen timer i ro. Og det pussige var at jeg kjente jo at jeg var godt dekket av klær og allikevel ble jegsnikende kald kun på grunn av kalde ben. Så det at kalde ben trekker varmen ut av kroppen er ikke lenger bare en myte for meg :)

 

Blir spennende å teste mine nye Tay til helga nå og se om bena mine holder bedre på varmen med dem.

Og jeg håper jeg kan få reklamere på mine Varg, for jeg har vært veldig fornøyd med dem helt til de sprakk....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...