Jump to content

Vekt på Schultz & Larsen Classic STD vs Tikka T3 lite?


ULFEN-686E

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer innkjøp av ny rifle med lyddemper i kaliber 6,5 x 55.

Vekt har mykje å seie for kva rifle det blir, så mitt spørsmål til dokke som eig ei av desse riflene Schultz & Larsen Classic STD & Tikka T3 lite er.

 

*Kva vekt er det på riflene med lyddemper?

 

*pluss & minus med desse riflene?

 

Håper nokon tek seg tid til å svare.

 

Mvh

Ulfen

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel litt hvilken demper du ønsker å sette på? Skal du kappe løpet?

 

Generelt sett ville jeg valgt meg S&L, her er det tre og stål. Jeg får ihvertfall større eierglede. Har hatt begge riflene, har enda S&L'en, fikk aldri godfølelsen med T3'en. T3 har jo litt plast på seg, ikke at jeg noen gang hadde problem med dette, men følelsen ble feil for meg.

 

Begge er meget presise. Går du i tillegg litt opp i pris på S&L får du samtidig med et løpsbyttesystem.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle svar.

 

Ja eg tenker å kappe løpet så kort som det er tilrådelig, dette kun for det praktiske med at eg går mykje i bratt terreng med skog og kratt. slepp at våpenet "heng" i kvister og greiner pga. langt løp.

Lyddemper: Pga. hørselstap så er dette eit must for å kunne fortsette jaktlivet.

 

Vekt på rifle med oppsett demper / kikkert.

Skriv gjerne kva dokke har og kva vekt oppsettet har.

:)

Som nevnt så går eg i bratt og ulendt terreng så vekt har litt å seie for endelig valg.

Hjortejakt og Rein er bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

S&L-børsa veier 3kg, Tikkaen 2,8. Er nok smak og behag hva du velger, flotte børser begge to. Jeg var i samme situasjon i sommer, hadde egentlig sett meg ut S&L Classic DL, men falt heller for en T3 med KKC-stokk. Kan garantere deg at du ikke kommer til å angre, uansett hva du velger. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med min rigg.

 

Med lyddemper kan du plusse på ca 400gram, litt avhengig av hvilken demper du velger. Har selv A-tec Maxim på Tikkaen, og Hausken STD på den andre. Hauskenen er 100gram lettere, 5mm større i diameter, og demper merkbart bedre. Ikke blir den like varm heller. Angrer smått på at jeg ikke spytta i en 1000-lapp til da jeg kjøpte demper til Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

Tek denne eit steg vidare.

Ved innkjøp av ny rifle vil eg montere demper på. Eg kjem derfor til å få kappa løpet så kort som det er anbefalt.

Rifla skal i hovedsak brukast til hjortejakt.

 

Kva er kortaste løpslengde som er anbefalt for kaliber 6,5x55 ved montering av lyddemper?

Eg ønskjer ei kort, kompakt, hendig rifle som overheld alle lovligheiter med tanke på hjortejakt.

 

Håper at nokon har info på dette området. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ei S & L classic std 6,5x55 m KKC stokk, Zeiss Classic 2,5-10x50 og Sonic 45 demper. Veier rett under 4 kg.

Huh? Mener min veier 4,2 uten demperen men ellers samme Classic med XXL-Zeiss og KKC.

 

Sykt bra børse som jeg dog desverre overveier å selge grunnet uforklarlig behov for tysk retttrekker..

Link to comment
Share on other sites

Veier kkc stokken mer enn den vanlige stokken som følger med på classic? (Jeg har DeLuxe modellen).

Med et relativt tungt kikkertsikte (meopta 3-12x56) og demper (nielsen sonic 45) veier rifla ca 4,2 kg. Nå skal det dog sies at løpet er kappet med 7cm, men de 7 cm'erne veier ikke mer enn rett over 50g.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull. Ingeting i verden som tilsier at du ikke kan kappe alle til f.eks 45 cm.

 

Det er data som står på pakken med ammo som avgjør om det er lovlig eller ikke, hjorten merker ikke at kula har 100 m/sek mindre fart.

 

Trådstarter spurte etter anbefalte, jeg gav han det som er anbefalt jf tabellen til Jeger eller Jakt i vinter. Her satte de opp en anbefalt tabell beregnet på kruttyper, forbrenning o.l. F. eks. vil en 30-06 kappet under 51cm få munningsflamme ut av demperen, og blende deg ved skumringsjakt, selv om du har demper på.

 

Men for all del, ingenting hindrer deg i å kappe mer. Alle kalibre er lovlige å kappe ned til 41cm etter loven.

 

 

PS: Min T3 med KKC, Maxim og Swarovski 1,5-6x42 veier 4,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er jo forsåvidt riktig å henvise til anbefalte løpslengder ift kaliber, men det bør likevel ikke

være et hinder viss man vil ha en kortere/hendigere børse til det bruket som trådstarter spør om.

 

Har selv hatt 6,5x55 med 46 cm pipe og A-Tec Tmm5 og det der med å bli blendet av munningsglimtet er mildt sagt et sterkt overdrevet "problem".

 

Slik jeg ser det er det bare fordeler med å ha en så kort børse som mulig til jakt, bortsett fra viss man skal jakte på langt holdt (og med det mener jeg ikke fra 300 meter og nedover).

Link to comment
Share on other sites

 

Slik jeg ser det er det bare fordeler med å ha en så kort børse som mulig til jakt, bortsett fra viss man skal jakte på langt holdt (og med det mener jeg ikke fra 300 meter og nedover).

 

Der er vi i alle fall enige. Har selv kappet 30-06'en til 51cm, og 308'en til 50. Angrer på at jeg ikke kappet 308'en mer, men Lars Gunnar på Våpenloftet mente da at det var ikke lurt å gå under 50cm på noe kaliber, for da begynte man å slite med anslagsenergikravet. Noe som kun er teori, og skal ha null praktisk betydning når kula har gjennomborret elgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...