Jump to content

12/76 vs 12/89, fordeler og ulemper


CaptainMillennium

Recommended Posts

Skal kjøpe en Remingtopn 870, men lurer litt på om jeg skal ha 12/76 eller 12/89. Er det noen ulemper med 12/89 som gjør at den er dårligere på noen områder enn 12/76, eller er den helt samme bare at den kan skyte større skudd i tillegg?

Ville også vurdert Mossberg 88 fra Winge til 1790,-. Du finner neppe rimeligere hagle, og produsenten er ikke kjent for å lage dritt. Kommer kun i 12/76, dog.

Link to comment
Share on other sites

fordeler :

spesiellt ved lett haglmateriale, (stål) fabrikklades slik at hastighet er omtrent lik i 70,76 og 89 men du får ca 50 % mer hagl i 89 mot 70. Fint ved feks. jakt på gjess med bb hagl for å få nok DEKNING

 

ulempe :

smeller ihvertfall nok, og ikke superkomfortable å skyte i pumpe eller ou, men i halvauto kjenner du lite

 

 

Er det nødvendig med 89? Nei, du kan sikkert likegodt kjøpe eks wingmaster hd og gå ned 3 eller 4 haglstørrelser.

Link to comment
Share on other sites

12/89...

 

Fordeler: Tyngre ladning og bedre dekning. Ulemper: Kraftig rekyl og heftig munningsvipp.

 

Personlig har jeg aldri brukt det, da jeg bruker min hagle på skogsfugljakt, her vektlegger jeg heller muligheten til kjappe oppfølgingskudd enn stor haglesverm (og munningsvipp).

hadde jeg jakta gås hadde 12/89 i stål vært mere aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

hagla mi halvauto 12/89

 

Fordeler med 12/89:

mere hagl.

god dekning

fint til rev,rådyr,gås, alt hardskutt vilt

Billig ammo

 

Ulemper med 12/89:

rekyl må trenes mer på.

forholdsvis dyr ammo hvis du skal ha av det beste.

det er det jeg kan tenke meg og jeg har 12/89.

 

ammo jeg kan anbefale:

Federal Black Cloud hagl nr. 2 og BB

Remington Hyper Sonic Steel hagl nr. 4.(det er det dem har på butikken her :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det blir en 12/89 for å være på den sikre siden. Så lenge den ikke er noe dårligere til å skyte vanlige 12/76 skudd så gjør det ikke så mye med litt ekstra vekt.

 

Ville også vurdert Mossberg 88 fra Winge til 1790,-. Du finner neppe rimeligere hagle, og produsenten er ikke kjent for å lage dritt. Kommer kun i 12/76, dog.

Den var ikke så dyr nei. Var egentlig så billig at jeg kunne kjøpt den i tillegg. Men har allerede fått innvilget søknad på 870, så da blir det nok den i første omgang. Skal også ha den universal-choken så vet ikke om den passer på mossberg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...