Jump to content

Dokumentere verdi på Dan Wesson mod. 40 supermag?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, er det noen som vet hvordan jeg går frem for å dokumentere verdi på en Dan Wesson mod. 40 supermag,

kaliber .357 remnington /.357 SuperMag ?

Bilder:

http://1.bp.blogspot.com/_04MaLhArkFQ/S ... wesson.JPG

 

danwesson2.jpg

 

Det eneste jeg har gjort med den, er at jeg har satt på en skinne for kikkert, samt laget en erstatning for den originale munningsmutteren som ikke er å oppdrive fra USA. Jeg har selvsagt tatt vare på denne, samt det originale gummigrepet. Bortsett fra det har jeg ikke gjort noen forandringer på den.

29239_390783691052_530571052_4733978_5167188_n.jpg

29239_390783706052_530571052_4733980_7630264_n.jpg

Det finnes ikke rust, eller noen tegn til slitasje bortsett fra en antydning til slepering på tønna, samt en bitteliten blank flekk på undersiden av løpskappen helt fremme ved munningen. Tror at denne flekken kommer av at forrige eier har vilt den mot en bordoverflate mellom skuddene.

 

 

Det ligger en lignende i danmark:

http://www.huntershouse.dk/kat294-Brugt ... simum.html

Link to comment
Share on other sites

Forstår saken slik at revolveren har noe brukspreg, i tillegg til at den er modifisert med den påsatte skinnen (boret og gjenget). Begge deler vil trolig trekke prisen ned.

Utgaven det henvises til fra HH i Danmark er meget pen, såvidt jeg kan se.

 

Dan Wesson-revolvere har ikke samme gode renomé som S&W revolvere. DW SuperMag-revolverne, kamret for de forlengede patronene, gav stor erosjon. Men våpenet kan jo også brukes med kortere standardpatroner. Det har også vært andre vansker med DW-revolvere, av de forskjellige modeller, gjennom årene.

 

En rimelig utropspris kan kanskje være NOK 5 - 6000 ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det gjelder et "krav", eller i annen sammenheng enn et (frivillig) salg, så er det i min verden listepris + nye deler + anslått børsemakerpris for modifikasjoner.

 

"Gjenanskaffelsesverdi" er et fint begrep å benytte i noen sammenhenger, og det er gjerne høyere anslått enn faktisk salgsverdi.

Link to comment
Share on other sites

Det er slett ikke komplisert å beregne en helt eksakt verdi på denne. Det krever litt kyndig innsats og grunnleggende matematikkkunnskaper, men burde være unnagjort på en liten halvtime. Her er fremgangsmåten:

 

1) Demonter alle deler som ikke er stål.

2) Vei den på en nøyaktig vekt.

3) Når stålvekten er kjent, beregner du hvor mange spiker som kan lages av den.

4) Multipliser antall spiker med anntatt salgsverdi pr. stk.

5) Summen du da får gjenspeiler nesten helt eksakt verdi av gjenstanden.

 

Som våpen er verdien ganske nøyaktig kr 0,00 fordi det er svært usannsynlig at noen vil sløse bort en innvilget ervervstillatelse på skrot i stedet for noe det kan skytes med. Ingen kjøpelyst = ingen verdi. Slik virker markedskreftene i praksis selv om du eventuelt synes den burde være verdt noe.

Link to comment
Share on other sites

.357 max, hm Hassel, feil produsent :D Har både din rette og en DW selv. 10,5" ligger nok høyest i kurs uansett, men DWene hadde generelt mye bedre presisjon og har et mer fleksibelt bruksområde. For den vanlige skytter er nok ikke noen av dem av stor interresse og derved kan nok solgt pris være heller lav, men bruksverdi for den rette, kan være svært høy Hveem, sin, synes å gå bra, så både til silhuett og mag1 er den et greit, om ikke nr 1 valg.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en slik du tenker på, i lur et eller annet sted jeg også C.P 8) (jeg grusa forresten 001 i dag med en mk2, stående fin)

 

Det blir utrolig vankslelig å sette en verdi på gjenstander som ikke er spesielt ettertraktet, men samtidig har gode egenskaper til det de faktisk bruker det til. Det blir litt som når noen har bygget en superduper sniperpiper rifle i 300 pegasus... det er mer å hente på å selge delene en å pushe børsa i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...