Jump to content

litt hjelp til førstegangsjeger.. bilder av 1.5 årig elg


østlendingen

Recommended Posts

Jau...vi har blitt spurt om å bli med på storviltjakt...

Jeg har egentlig aldrig vore intr. i storvilt siden jeg har følt det har vore enten for dyrt å kjøpe seg inn,

og ikke har jeg vore mye i kontakt med jaktlag, og sneket meg inn den veien.

 

Nå har sammbo og jeg blitt spurt, om vil ville være med og ta en 1.5 år gammel okse.

Jeg har selvsagt sett en del elg iløpet av årene, men tenkte jeg kunne gjøre litt "hjemmelekse" for å forhindre å skyte feil.

(hører jo erfarne jegere klarer å skyte feil dyr, og det er vel litt derfor jeg starter denne tråden)

 

Jeg trenger flest mulig bilder av 1.5 år gammel elg okse, om noen har noe liggende, eller linker.

Mulig jeg spørr dumt med denne tråden, men en gang må være første for jakt, og et sted må man begynne.

Takker for all hjelp jeg/vi får.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss definerer vi 1,5 årig okse som okse med "sykkelstyre". Dvs kun 2 pigger til gevir. Dette er ingen sikker måte å sette alderen på, men stort sett det du rekker i skogen. I tillegg har vi en vektgrense på 140kg. Under 140kg, og det blir en fjording av det.

 

Eneste sikre aldersbestemmelsen er tennene. Noe som blir særdeles vanskelig og upraktisk mens elgen lever. :lol:

 

En av sykkelstyre-oksene vi skjøt i år viste seg faktisk å være 2,5 år. Samme andre veien, en 1,5 årig okse kan godt ha både 2, 3, 4, 5, og 6 takker i geviret. Men det blir en liten gambling å skyte slike med kun 1 fjording på kvoten. Da bør man helst ha en okse eller to tilgode på kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke noe bilder for hånden.

Synes selv det sikreste er å se på hodelengden som er betydelig kortere en på voksen elg, og hvis den i tilegg bare har en pigg på hver side er det stort sett bankers.

Kommer den ilag med en voksen er det også ganske grei skuring.

Er man i tvil tror jeg at det i de fleste tilfeller ikke er en 1.5 åring.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt selv en 2 spirs okse under årets elgjakt i god tro om at det var en fjorokse, ett spir på hver side ca.10 cm lange. Oksen ble veid til 144 kg, men ved kontroll av tennene viste det seg at det var en 2.5 åring.. Så er ikke helt bankers.. Broren min skjøt en 4 spiring med mye større og bredere krone, samme vekt, og det var en 1.5 åring. Men som sagt tidligere, kommer det en 2 spiring med korte spir slentrende, så tror jeg ikke du blir hengt om det viser seg at det er en sent utviklet 2.5 åring.

Link to comment
Share on other sites

Er man i tvil tror jeg at det i de fleste tilfeller ikke er en 1.5 åring.

 

Det er mye sant i dette. Jeg er som regel ikke i tvil når det har kommer en halvannenåring. Det vanskelige er å plukke ut de som er året eldre, men fremdeles er under vektgrensa for smådyr.(150kg)

Slapp av og nyt jakta. Er du i tvil så holder du igjen skuddet.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er mye sant i dette. Jeg er som regel ikke i tvil når det har kommer en halvannenåring. Det vanskelige er å plukke ut de som er året eldre, men fremdeles er under vektgrensa for smådyr.(150kg)

Slapp av og nyt jakta. Er du i tvil så holder du igjen skuddet.

 

hehe,, er vel heller selvfølgelig det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...