Jump to content

Tikka T3'en går ikke lenger


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Den siste tiden har min tikka t3 oppført seg unormalt. Tidligere gikk den konsistent svært bra. Nå kan en: tre eller femskudd gå bra (under 20mm) - den neste samlingen kan ha en slenger som kan ligge 50 mm fra sentrum (jeg har meget godt anlegg frame og bak). Ser ikke noen konsistent sammenheng med varmskyting, førsteskudd o.s.v. Virker helt random. Går like dårlig med som uten demper.

 

Fakta

 

- T3 SS Lite 6,5*55

- Gått 2000+ skudd (alle typisk 1 grain under max), hylsene har vart lenge og neckes kun, ingen utvidelse av hettelommer m.m.

- Tikka orginal montasje

- Zeiss Victory 3-12*56 med comp (første gen)

- Har ikke tatt ut stokken for å sjekke rekylklakk/bedding m.m.

- Løpet viser tegn til slitasje (hals erosjon) - noe som også kan høres med hjelp av pussestokken.

- Hylser Raufoss

- Kuler, Sierra Matchking 9gram, Gameking 9Gram, Nosler Accubond, Hornady A-Max.

- Godt vedlikeholdt løp.

- Velutprøvde ladninger

- Alle skruer sitter.

 

Mine Tanker: Løpet er gåent, og stabiliserer nå kulene kun marginalt (prøve lettere kuler?), Plaststokken er dunket i stykker (klarer en 6,5 dette?), kikkerten? (alt er meget pent behandlet)

Link to comment
Share on other sites

Ja, løpet kan gå en eller annen gang mellom 1500 og 6000+, men det er så hvidt jeg hvet mest vanlig at løp tåler 4000+. Løp som er slitne kan gå bedre med tyngre og lengre kuler, lette kuler og harde ladninger er ofte mer kresne på gode løp.

Sjekk stokk, infesting, kikkertfester (punkt nr 1) og kikkert. Eller få noen andre til å prøve våpnet, det kan være en nådeløs realitetsorientering :lol: .

Link to comment
Share on other sites

I Kragens tid byttet jeg pipe på mange banevåpen. Jeg fant ut at løp som var utskutte kunne få bra forlenget levetid hvis en byttet til stålmantel, altså blanke D-spiss kuler. Det hadde antakelig noe med hardheten å gjøre, at riflene fikk bedre sporing når bommene var slitte.

Men dengang snakket vi ikke så mye om en-krones samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Eller få noen andre til å prøve våpnet, det kan være en nådeløs realitetsorientering :lol: .

 

Jepp - har tenkt på dette også - men har andre grover våpen jeg skyter langt bedre en dette med.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Takker for tips - får se litt på den rekylklakken.

 

Når det gjelder ammo er den store majoriteten av skudd som er gått gjennom dette løpet av samme sort og ladning (som har gått som en klokke). Tviler på ammoen er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tok nå i fra stokken, joda her er ikke ting som det skal være:

 

normal_kassen.jpg

 

normal_klakken.jpg

 

normal_lopet.jpg

 

 

Noen som vet om det er lurt å ta bort de punktene i stokken som står mot løpet (ref siste bilde)

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka T3 i 6,5 x 55. Før jeg tok våpenet i bruk, fjernet børsemakeren noen punkter med "dårlig klaring" mellom løp og stokk, slik at det ble full klaring hele veien inn til låskassen. Tikka T3 skal i utgangspunktet (fra fabrikken) ha frilagt løp. Mitt samler <17mm med den eneste jeg har testa, som er fabrikkrullet Norma Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Har en Tikka T3 i 6,5 x 55. Før jeg tok våpenet i bruk, fjernet børsemakeren noen punkter med "dårlig klaring" mellom løp og stokk, slik at det ble full klaring hele veien inn til låskassen. Tikka T3 skal i utgangspunktet (fra fabrikken) ha frilagt løp. Mitt samler <17mm med den eneste jeg har testa, som er fabrikkrullet Norma Oryx.

 

Jeg har nå snudd klakken slik at den i utgangspunktet er som ny, funker ikke det skal jeg ta bort dem to "hvilepunktene". Blir vel uansett til at jeg må få meg en klakk i rustfritt stål med tiden. Noen som leverer slike og til hvilken pris?.

 

Må vel muligens også (søyle)bedde denne en eller annen gang, noen tips til bedding av synt stokken?

 

Edit: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=16015&p=181101&hilit=tikka+t3+klakk#p181101

Link to comment
Share on other sites

Ville fjernet hvilepunktene. Rifla leveres i utgangspunktet med frittliggende løp - punktene må betraktes som fabrikasjonsfeil. Du bør kunne dra en pusselapp hele veien inn til låskassen.

 

Ellers er ikke Tikka plast skjeftene av de "bløteste". Jeg har ikke beddet mitt våpen, men går sikkert an å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Har 2, men hatt 3 rustfrie T3er, og løpet skal være frilagt inn til disse 2 punktene.

MEN, jeg har tatt kniven, og skjært bort disse 2 punktene, og har ikke foringet noe presisjon, snarere tvert i mot.

Hjalp meget bra på min 308, men merket ikke så mye forskjell på 243 eller 6,5x55 Super varmint.

 

Skjær i vei :D

Link to comment
Share on other sites

1. The barrel is in contact with the fore-end of the synth. stock, in a distance

covering approximately 9 cm measuring from the front of the receiver. Is this

normal/ok, considering it says in your manual that the barrel should be

free floating? Should I have a gunsmith do something about this?

 

 

1)

The barrel channel is very tight on these rifles with synthetic stock about 9-10 cm from the receiver

end and this is normal. The front part of the barrel must be freely vibrating.

If you want, the barrel channel can be opened wider so, that only the receiver is bedded,

but this has no effect on accuracy.

 

Best regards

 

Pentti Louhisola

Sako Ltd

Aftersales Manager 10th of March 2008

 

----------------

 

Fant frem et svarbrev jeg mottok fra fabrikken i Finland. Etter kjøp av min T3, stilte jeg fabrikken 3 spørsmål, hvor det ene vedrørte at løpet (da jeg kjøpte våpenet) ikke var frilagt i hele sin løpslengde. Som en ser av svaret ovenfor, er det i følge representanten ved fabrikken som besvarte henvendelsen, "ett fett" om der er noe kontaktpunkt litt foran låskassen eller ikke. Jeg valgte uansett å frilegge løpet helt inn til låskassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...