Jump to content

Futerealer, rimelig, hvor?


CCOB

Recommended Posts

eBay:

http://www.ebay.com/itm/9x6-Hand-Gun-Pistol-Soft-Padded-Handgun-Case-Hardwood-/260794388366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb88e8f8e

 

Sender til Norge, 12USD hjem i posten. Vanligvis blir frakten billigere hvis man bestiller flere. Prisen på 6 dollar uten frakt gjør at man kan bestille 6 stykker uten å gå over den norske momsgrensa på kr 200,-.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

eBay:

http://www.ebay.com/itm/9x6-Hand-Gun-Pistol-Soft-Padded-Handgun-Case-Hardwood-/260794388366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb88e8f8e

 

Sender til Norge, 12USD hjem i posten. Vanligvis blir frakten billigere hvis man bestiller flere. Prisen på 6 dollar uten frakt gjør at man kan bestille 6 stykker uten å gå over den norske momsgrensa på kr 200,-.

 

Øivind

 

momsregelen på 200 kr er inkludert frakt.

Link to comment
Share on other sites

Når beløpet du handler for overstiger kr 200,- så påløper mva både på beløp og frakt. Er varen verdt kr 200,- eller mindre, så påløper det ikke noe ekstra.

 

Kommer varen i posten, og koster f.eks kr 201,- + frkat kr 100,- så påløper kr 50 + kr 25 i mva, og så tar posten kr 117,- for å tollbehandle varen.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det har de prøvd seg med mot meg også.

 

Jeg handlet når dollaren var lav, og betalte etter dagens kurs. Når pakken kom til Norge hadde de sjekket varens pris, og mente prisen var feil oppgitt, og at jeg måtte betale moms på både kjøpesum og frakt.

 

Jeg har jobbet på et tollager i 3 år, så jeg sa til fyren at det er aktuell kjøpesum som gjelder, oog at de absolutt ikke kan omregne det et høyere beløp bare fordi dollaren har steget i ettertid............

 

Så de droppet selvfølgelig det kravet. Dette var postens tollager på Alnabru. Jeg har vært nede hos dem flere ganger pga andre ting jeg har handlet fra USA. Bildeler etc. Og de gjør mye feil der. Eller, gjorde ihvertfall. Hvordan det er nå vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Bare hvis verdien på varen overstiger 200kr. Jeg har handla mye på nettet, og den regelen har stemt i mitt tilfelle. Er dette helt feil så bør tollerN jeg spurte se etter en ny jobb :)

 

"Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en." hentet fra toll.no

Link to comment
Share on other sites

Dette er feil. Du må momse på frakten også........

 

Nei det er det ikke.

 

når kjøpesummen er under 200 Norske kroner tilkommer det ingen avgifter i tillegg, selv om fraktsummen på varen er høy.

 

Er kjøpesummen OVER 200 Norske kroner derimot må du betale 25% moms på kjøpesum og frakt, dvs totalsum. Og et gebyr for tollbehandling, og moms på det også.

 

Det diskuteres om fribeløpet skal heves fra dagens 200 Norske kroner og opp til 1000 Norske kroner. Men det må vel brenne i Ålesund både to og tre ganger til før det ev skjer :roll:

Link to comment
Share on other sites

ja se der.

 

Varer som bestilles av og sendes til mottaker i Norge er tollfrie dersom den enkelte sendingen har en verdi under 200 kr. Eventuelle fraktkostnader inngår ikke i verdigrensen.

 

Fritaket gjelder ikke alkohol og tobakk.

 

kilde http://toll.no/templates_TAD/Search.asp ... anguage=no

 

 

menneh.. er frakten altid spesifisert på sendinger fra utlandet?

gjelder en forsikring på en pakke også for prisen av frakt? om jeg kjøper en vare til 180 kroner, betaler 900 i frakt, og pakkern forsvinner.. får jeg dekt 1080 av en event forsikring?

Link to comment
Share on other sites

Som så mange allerede har kommentert så er grensa 200 uten frakt, og det er viktig å spesifisere overfor selger at beløpet på tolldeklarasjonen ikke skal inneholde fraktomkostninger. Brente meg engang på det, men mailet en kopi av faktura til postens tollavdeling på Gardermoen, og da løste det seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...