Jump to content

Endrede regler for utlån av håndvåpen?


VeGe

Recommended Posts

Noen som kjenner til om det har kommet nye lover/forskrifter/rundskriv vedr utlån av håndvåpen?

 

Fikk i dag våpenkortet på en nyervervet .22lr og der står det "Utlån ikke tillatt etter våpenlovens §8, tedje pkt.". Det er altså setningen som hjemler at §11 vedr utlån ikke skal anvendes.

§11, 1. ledd sier:

Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Men nå er det jo slik at Kongen faktisk har bestemt noe annet; i våpenforskriftens §85, 4. ledd:

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.
(Diskusjonen rundt hva som er "tilsvarende våpen" er ikke viktig her.)

 

Er det slik at det lokale våpenkontoret bare kan se bort fra forskriften og velge å ikke tillate utlån? Jeg kan nå f.eks. ikke låne bort våpenet for prøveskyting ved et evt salg. Slik jeg oppfatter det har jeg heller ikke lov til å overlate våpenet til godkjent børsemaker, da det hjemles i samme lov og forskrift. Det kan jo vise seg å være litt upraktisk!

 

Jeg håper dette bunner i at den faste personen på våpenkontoret er fraværende og at dette faktisk er feil bruk av hjemmel, men vil gjerne høre om noen vet om endringer i eller nye tolkninger av regelverket før jeg ringer og ber om nytt kort...

Link to comment
Share on other sites

Du har enkelt og greit fått et utdatert våpenkort... Hva det står bakpå kortet er altså ikke det samme som gjeldende lov / forskrift og ikke noe å bry seg med... (De må jo få brukt opp de gamle kortene.. :shock: )

Det er nok utstedet MANGE våpenkort med dette på baksiden.. De kan vel ikke skifte ut alle våpenkort ved evt endring i forskrift / lov...

 

Forøvrig er dette diskutert før på kammeret! (Står vel om det meste her på forumet hvis du leter...)

Link to comment
Share on other sites

Du har enkelt og greit fått et utdatert våpenkort... Hva det står bakpå kortet er altså ikke det samme som gjeldende lov / forskrift og ikke noe å bry seg med... (De må jo få brukt opp de gamle kortene.. :shock: )

Nei, så enkelt og greit er det nok ikke, Woff.

 

Dette står ikke bakpå. Det er skrevet på nederst på forsiden av kortet.

(Bakpå står det da ingenting om utlån. Det er bare generelt om oppbevaring, transport, følger av overtredelse av loven, etc.)

Har også en merknad på et kort datert august i år, men der står det "Utlånes kun til person med likelydende våpenkort.".

Link to comment
Share on other sites

Beklager!

Måtte se på mine ja.. Det er selvsagt på forsiden. Og svaret er like gyldig.. Her er det lov og forskrift som gjelder til enhvær tid (Noe som faktisk står nederst på våpenkortets bakside! :P ) og ikke det som står på de forskjellige kortene.

Som nevnt hadde det blitt en stygg jobb for våpenkontorene å skifte ut alle våpenkortene hvær gang nye bestemmelser kommer..

Jeg har forøvrig tre versjoner: De nyeste står det ingenting på om utlån, jeg har noen med: Utlån ikke tillatt. og jeg har ETT med: Utlån ikke tillatt. som i tillegg har rosa markeringstusj på...

Link to comment
Share on other sites

Noen av mine står det ingenting på.

På de før 2009 står det: "Utlån ikke tillatt."

På alle riflekortene mine står det ingenting.

Jeg har to håndvåpen der det står "Utlån tillatt etter våpenforskriften av 25.06.09 § 85." (fra i fjor or juni i år)

Og et med "Utlån tillatt etter våpenforskriften av 25.06.09 § 85. Utlån ikke tillatt." (fra feb i år)

 

:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk, det bare forvirrer....

 

Hva som står på kortene bortsett fra opplysninger om personalia, våpen og saksbehandlers signatur og stempel er vel strengt tatt ikke så interessant, all den tid man faktisk plikter å holde seg oppdatert på ethvert lovverk man må påregne å sortere under uansett hva man driver med.

Derfor er det gyldige den til enhver tid gjeldende forskrift og lov, som enkelt kan lastes ned fra Lovdata...

 

Trykkfeil og glipp forekommer i alle bransjer, et våpenkort er ikke annet enn en lapp med noen tall og bokstaver på og her som alle andre steder kan det forekomme feil i en mal eller en original slik at det genereres en følgefeil.

Tror ikke akkurat de enkelte representanter for våpenkontor er så forferdelig glad over å bli verbalt grisebanket hver gang det er en liten ting å sette fingeren på.

Min erfaring med våpenkontor og det offentlige generelt er at saksbehandlere er redd for å gjøre feil i forhold til tillatelser (våpen,bygging,you name it) og derfor kan oppleves som meget firkantede i sine krav til dokumentasjon.

Videre mener jeg at om man på generell basis opptrer slik at man ikke direkte legger seg ut med vedkommende saksbehandler så kommer man i mål til slutt, det er ikke noe poeng i å fyre seg opp underveis så lenge vedkommende har sitt på det tørre.

Det finnes helt klart enkelte blindgjengere med maktfeber i stillinger de overhodet ikke skulle besatt, slik er det i absolutt alle henseende, men disse er også bundet av et lovverk og er fåtallige unntak.

 

Det gjelder til syvende og sist å kunne dette lovverket på en slik måte at man vet hva man har rett på men også kjenner begrensningene og er klar over at beveger man seg i gråsonene (ytterkant av hva som er alminnelig praksis) eller ønsker sære ting som man må påregne kan bli tvilstilfeller så må man være forberedt på at det ikke er rett frem og ta det som det kommer uten å furte seg opp for mye, en hyggelig tone hjelper ALLTID uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...