Jump to content

3006 barnes tsx 150g ladedata? trenger også til 308


caveman

Recommended Posts

Jeg har aldri forsøkt kula, men har lurt på om jeg skulle prøve den. Tenkte jeg bare skulle minne om orda i ladeboka om Barnes-X kulene. Der blir det anbefalt å se på kulelengden, og ta utgangspunkt i ladedata for kuler som er ca like lange. Det er også skrevet flere steder at man bør bruke data for kule et, til to trinn tyngre. Det vil vel si at du bør være trygg hvis du jobber deg oppover til sånn rundt 61-62 gr N-160 tipper jeg. Etter det er det bare å finne fram micrometeret. :wink:

Barnes har jo data for to andre kruttsorter som kan gi deg en antydning.

 

http://www.barnesbullets.com/images/30- ... eldWeb.pdf

Link to comment
Share on other sites

Bruker 62 grains med N-560 for TsX 168 grains. Friflukt 1,3mm. Dette gir meget god pres (6 skudd 23mm) Hastighet 897m/s, vi har også ladet med N-550 = 905m. Dette er harde ladninger, men ikke over max i våres rifler.

Du bør bruke MRP eller N- 550/560. 160 kruttet er noe raskere og denne kula liker fart for å bli stabil. Dette har vi opplevd både i 3006, 270W, 6.5x55, 375H&H, 308W så denne kula har vi testet ut. Dårlig fart og lavt trykk gir ikke presisjon.

 

Dette er ikke ladninger for varme lange serier på varme sommerdager.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hmm.. Vell start en del under maks ladning på ei kule som er ca like tung og som har ca lik form. Formen er like viktig som tyngden. Dette jeg gjør og det funker fint for meg. Finnes ingen ladedata for Barnes MPG 140 grains, så måtte gjøre det på beskrevet måte selv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser du har Norma 15. Dette kruttet skulle passe bra. Du kan prøve å starte på 59 grains og lade deg oppover. Bruk kronograf når farten begynner og bli mer lik en 300WM er trykket alt for høyt :evil:

Den ender nok på ca 61 grains Norma 15, ganke likt N-560, men en anelse tregere.

Hastghet med standard pipelengde: ca 900 - 920m/s

Friflukt min 1,3mm som nbefalt av Barns bullets

 

I 308W se tråden om 308W og TSX 150grains

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker 62 grains med N-560 til Barnes TSXBT 168grains. Dette gir gode hastigheter i de to riflene denne ladningen er utprøvd. Hastighet i M-98 = 905m (N-550) og I lakelanderen =897m (N-560)

Norma 15 er noe tregere man får bare lade seg opp med dette kruttet og se hvor grensen går, Ikke noe problem og dytte 65 grains Norma 15 ned i ei 3006 hylse. Har du løpslengde nok og nok krutt vil jeg vel tro at det kan gå med norma 15.

 

Hvorfor ikke prøve N-560 istedenfor 160 kruttet, prisforskjelden er jo veldig liten.

Link to comment
Share on other sites

65grains med Norma 15 i ei .30-06 hylse. Korleis i helsike klarer du det?

Eg og svogeren min lada i kveld og fekk komprimera ladning med 58grains... Dette var til 165grains TSX men dog...

 

Kan ikkje skjønne anna enn at du må slite med plassen. Klart det har litt å sei kva for eit hylsefabrikat ein har, men likevel...

Link to comment
Share on other sites

Joda det er plass til så mye som 65 grains MRP/norma 15 i ei 3006 hylse og i ei 270W hylse.

Ladningen våres til 168 grains TSXBT har vært på 62 grains N-560.

Trikset er å bruke et langt rør på trakta, dette pakker kruttet godt sammens i hylsa og resten presses sammens av kula.

Dette må gjøres manuellt og ikke i noen roterende presser.

 

For koseskyting/ jaktfeltladning bruker vi 58 grains med N-150 ellerr 60grains med N-560 bak ei sierra 168grains HPBT.

Hastighet 870m/s. Disse lades i dylland karusell presse, mengdelading.

 

65 grains MRP er en ladning som 270W min har fått smake med barns 120 grains og 110 grains V-max.

 

Dette er kun for viderekommende ladere og trykkprøving opp mot maks må følges nøye. Dette er maks i våres rifler. Ser heller ikke vitsen med å lade 3006 i nye låsekasser til lavere trykk en i 308W. Da kan jeg like godt kjøpe ferdig amo eller gå ned til 308W

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...