Jump to content

Rifle med bratt greps vinkel


vpv

Recommended Posts

Hei pga jeg har små hender og passe stivt håndledd ser jeg etter en rifle med bratt grepsvinkel og avtrekk som passer til folk med korte fingre :) Veit det er mye produkter der ute men problemet er at jeg har 10 000 kr som jeg kan bruke på det :roll: .

 

Foresten rifla skal brukes på småvilt og trening 223 eller 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ikke så mye å velge i direkte fra fabrikk ivertfall om en ikke skal gå for dem helt tunge skarpskytter våpnene (f.eks sauer str 200)

 

 

 

Du kan jo sette på en tredjepart stokk - kjøpte selv denne til 452'en min:

http://www.boydsgunstocks.com/Boyds-Tacticool-Remington-s/159.htm synest den er ganske grei. Men mulig den ikke er å få tak i til grovere våpen.

 

Husk at om du skal jakte fugl med 223 lønner det seg å finne et våpen som har 1:8 stigning. Du kan jo kjøpe en rimelig brukt remington i 222 eller 223 og deretter bare bytte løp. Tipper stokk løp, børse og bedding vil komme på ca 10 000kr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

andre alternativer kan f.eks være Howa Axiom, eller en modell fra Remington ;

Her er en til tett i underkant av 10 lapper - men du skulle kanskje ha kikkert også innenfor den prisen? :mrgreen:

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5917" target="_blank

 

En tommelhullsstokk kan også være egnet - jeg har en slik fra rifle-stocks.com som skal på min remington 243

BenchmarkThumbholeCamoLHSide10inch72dpi.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tommelhullstokk på min rifla. Dog ikke en 223 men en 308. Å jeg er superfornøyd. Bare for å underbygge dette med stive ledd og tommelhullstokk..

En som jeg bruker å skyte sammens med har gikt. Å alle vet hvordan en mann med gikt er..stiv alle plasser,å da særlig i finger og håndledd. Han har brukt mange kr på sin stokk hos en våpensmed for å få det mest mulig optimalt for sine stive ledd. Jeg lot han teste min stokk. Han var frelst,å vips hadde han bestillt seg en unninlett stokk som han skulle få tillpasse sitt våpen :) .

Så skal du velge en brukt 222 eller 223 så gå for et merke hvor du kan skaffe deg en boydstokk eller bare bestille en unninlett først som sist. Den koster det ikke mange kr. Å da kan det våpenet du kjøper hete"hvasomhelst"med en stokk stygg som juling.(da burde den heller ikke koste mange kroner)

Du har jo en ny som skal på alikevell :)

Link to comment
Share on other sites

selv om jeg har bra kraft og bevegelighet i fingre/håndledd, så ser jeg fram til å få ferdig tommelhullstokken.

Har også relativt korte fingre, og syns jeg får en anstrengt vinkel i håndledd

av f.eks std syntetstokken på mine 2 Remington ADL.

 

Bestilte som sagt på www.rifle-stocks.com , man må påregne 10-12 ukers leveringstid samt noen timer med sandpapir for å få bra finish. 99% inlet så ikke mye innvendig tilpasning

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en brukt remington 700 til omtrent 4000kr, kan du få tilpasset en High Tech stokk etter egne mål og ønsker hos Rafdal. Dette vil du kunne få til for omtrent 5000kr. Da har du brukt 9000kr så langt. Jeg har en slik stokk og er veldig fornøyd. Se her: http://www.rafdal-vapen.no/Hva_bygges_n ... tml&show=8

 

Ellers er jo hogue stokkene til både howa og tilsvarende til remington 700 ganske bratte, men denne fyller ikke ut hånden slik den burde(optimalt sett).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ute etter noe tilsvarende - men har de forslagene som kommer her også kort avstand frem til avtrekkeren, eller har de bare rett skjefte/grepsvinkel? KKC- og GRS-stokkene synes jeg ser litt for spesielle ut...de jeg har sett i alle fall.

 

Har sett på Browning A-Bolt Eclipse, men det er jo litt vanskelig å si om det duger uten å prøve :(

http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?value=001B&cat_id=035&type_id=005&content=a-bolt-eclipse%E2%84%A2-hunter-with-boss%C2%AE-firearms"%20target="_blank"%20target="_blank

 

A-Bolt-Eclipse-Hunter-with-BOSS-MID-035005-m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ute etter noe tilsvarende - men har de forslagene som kommer her også kort avstand frem til avtrekkeren, eller har de bare rett skjefte/grepsvinkel?

 

stokken jeg linker til har iallefall kortere avstand til avtrekker. Ganske fyldig pistolgrep , men det er jo bare bra - da har man større muligheter for individuell tilpasning

Link to comment
Share on other sites

@vpv:

Du skriver "ser ut som".

Har du holdt i en GRS-stokk? Jeg tror neppe den er perfekt for folk med kort fingere. Har en selv og en må ha ganske stor never for å trives med den.

Ja, jeg tror jeg har holdt i en sånn, i alle fall veldig lik. Og som du skriver - grepet var alt for stort. Kunne modifiseres ble det sagt, men da er vi tilbake til skreddersøm. Er vant til en Anschutz Fortner stokk fra skiskyting, og vil gjerne ha noe tilsvarende, men da noe som ser litt mer mer ut som en jaktstokk :)
Link to comment
Share on other sites

ikke dumt å starte med å ta en runde hos forhandlere for å sjekke ut hva som fins
Skulle gjerne prøvd "alle tommelhullsstokker som finnes", men det er liksom ikke gjengs vare hos forhandlere rundt omkring. Rifler med tommehullsstokk selges vel mest på bestilling, og er ikke lagervare...eller?
Link to comment
Share on other sites

På salongrifle er det foreks anschuts som bra grepsvinkel som er bratt.

http://www.robertsoncomposites.com/stoc ... -and-h.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Den stokken her kan være bra hvis en vil ha fiberstokk.

Ville eventuelt vurdert noe slikt, skal jeg ha den med på jakt - og bevege meg litt :)

http://www.robertsoncomposites.com/stoc ... course.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

mcs-course-rs-dkred-gold.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst på en sånn Browning A-Bolt Eclipse Hunter jeg...skulle gjerne bare testet stokken om hvor langt der er frem til avtrekkeren. Og så montert et NightForce NXS 2.5-10 x 32 på den :)

 

Hvor burde jeg evt. henvende meg for å få best mulig tilbud på noe slikt? Trenger jo en del ting og tang i tillegg også, så det burde jo være mulig for å få gjort et godt kjøp. Kan jo evt. vente helt til Villmarksmessa neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Tokk foresten å skreiv en komentar til Høring på revisjon av forskrift om utdøvelse av jakt, felling og fangst.

 

"Hva menes med Militær karakter ? halv auto, HV mauser, rifle med pistol grep eller ? Har selv plager med stive hender noe som gjør at jeg skyter DÅRLIGRE med våpen som ikke har pistolgrep vinkel. Veit det er mange som har det på samme måte og det finnes faktisk helseplager der "pistolgrep" er en stor fordel både for meg som skytter og for å ungå unødvendig lidelse for dyr."

 

Sorry for dysleksi preget tekst :) men synnes alle skal skrive sin mening. Er skremmende det som skjer nå :S Flaks at jeg blei hjemme, mista selv gode venner i den tragiske epistoden som utløste diskusjonene. Det her er ikke det de sto for! Håper ikke jeg bryter modereringen i så fall si i fra :)

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg :) Hvis jeg rekker å få kjøpt noe før jeg må nordover i 12 måneder.

Førstegangstjeneste? Da kan det jo godt være du får utdelt rifle med passende grepsvinkel der du kommer :mrgreen: .

 

(Og for ordens skyld, høringen ble lagt ut før 22/7...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...