Jump to content

Skjære lokk


Blaser_308

Recommended Posts

Har et bestemt sted, der det trekker en god del skjære. Vil helst ha de til å lande, for så å skyte med dempet 22lr. Skyter jeg de i lufta vil resten fly utenom. I allefall det de gjorde i fjor. Tok lang tid før de kom flyvende over samme sted igjen.

 

 

Noen som har efaring med å sette opp lokkefugl på bakken, vil de lande?!?

Link to comment
Share on other sites

Under duejakta pleier jeg å bruke noen lokkekråker i tillegg til lokkeduene, har opptil flere ganger opplevd at kråkene har slått seg ned blant lokkekråkene. Men skjæra tror jeg det er ganske mye vanskeligere å få til å lande. Om du søker litt rundt på nettet tror jeg du kan finne lokkefugl til skjære, men tror det ville være lettere å stå klar med hagla og ta de når de flyr over.

 

En annen ting som er bankers er vel det å legge ut åte og postere på åteplassen. :) Da kan du nok få mer enn bare skjære.

Skjærelokk tror jeg faktisk ikke eksisterer på markedet (enda). Om du vil ha inn skjære kan du kjøpe deg Thompson PC1 fløyta på www.storfangst.no. Skjærer og nøtteskriker blir spinnville.

Link to comment
Share on other sites

Hva angår lokkefløyte, så kjøpte jeg to fløyter fra Sam Neyt i Belgia: FT2 European Crow Call, og MID (Magpie in Distress).

 

Jeg skrev mail til ham og etterspurte link for å kjøpe dem via e-bay, det funket veldig fint. Mener jeg fikk pakkepris da jeg kjøpte begge to! Adressa hans var en hotmailkonto med speurdonck foran alfakrøllen. (Er vel best å ikke legge ut en fiks ferdig e-postadresse til spam-søkemotorene.)

 

Når skjærene hørte angstskrik fra en "artsfrende" (MID-fløyta) kom de og satte seg i trærne rundt meg og vippa med halen og kraksa godt!

 

Kråkelokken fungerer også veldig bra! Her er en youtubevideo der Sam Neyt demostrerer den:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...