Jump to content

hørselvern for hund


warthog

Recommended Posts

Jeg har hatt mine hunder i bilen når jeg har vært på banen, og tror det er like greit. Bilen står da et stykke unna skyteplassen, vendt med luka bort fra skyteplassen og med bakluka halvåpen med luftekrok. Hunder har en utrolig mye bedre hørsel enn oss, og det spørs vel om det finnes hørselvern som passer godt nok uten å plage hunden...?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hund nå, men ser for meg at med hund i framtida så blir den med på banen.

STIG:)

Hunder har ingenting på en skytebane å gjøre, dette skulle egentlig være unødvendig å forklare!

Hvis dette er for å venne hunden på skuddtrening bør dette gjøres ute i terrenget.

 

Om hunden sitter i bilen blir det noe annet, men her kunne det virke som den skulle være med inn på standplass...?

Helt utenkelig... (jeg har hunder selv)

Link to comment
Share on other sites

ok. jeg var kansje litt nebbete med mitt første svar. unnskyld. men hester hsr gode løsninger på travbanen for å stenge lyd ute. ingen som har prøvd noe lignende? til de som kategorisk nekter for å ta med hunder på standplass, så er jeg ofte alene eller med veldig få andre på banen. så da kan d hende at det er en annen virkelighet enn en stappfull bane. jeg jobber kveld/natt og har ofte fri på dagtid. jeg får konkludere med at dette er noe ingen har prøvd. STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Å ha bikkja med inn på standplass - hva er vitsen med det? Selskap? Skuddtilvenning?

 

Hunder har ingenting der inne å gjøre etter mitt syn. Skal hunden være med på banen så la den ligge i bilen, godt skjermet for lyd. Skudd er vondt å få i øret - og for en hund som har en smuuuuule bedre hørsel enn oss er det direkte tortur.

Hørselvern finnes helt sikkert - men igjen - hva er vitsen med å ha bikkja med inn på standplass? Og kan du kvalitetssikre at ikke hørselvernet ramler av/forskyver seg når du ligger og skyter med påfølgende hørselskade som resultat?

 

Nei la bikkja ligge i bilen - den kan vel heller være med deg bort til blinkene etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver igjen jeg, selv om det ikke har så mye hensikt. En labrador jeg kjente, som var pensjonert fra jakt var blitt stokk døv. De hadde nok ikke brukt hørselvern, men allikevel...hvorfor utsette et dyr for mer støy enn de strengt tatt behøver.... og inne på standplass bør det være nokså fritt for barn og dyr vel...?

Dette finner du nok ut av når du får deg hund. Jeg har sterk tvil til at den vil ha det noe særlig hyggelig der når du skyter. Selv om den er tilvent skudd(?) så er den ikke døv (ikke med det første i alle fall)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser bort fra standplass da (uff, ikke gjør det...) så sa en kollega av meg at hun går med setteren sin koblet i beltet og bak henne mens hun går støkkjakt etter skvetten fjellrype. Hunden er flink til å gå bak på kommando, selv med rypelukt i nesa. Jeg rynket på pannen av dette, men noen innspill fra panelet om dette..?

 

Håper det er ok at jeg lånte tråden til spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke hørselvern til hunder. Men når det er sagt, så er det sikkert mange som har hund og som er med når det skytes på jakt. Det er mange som absolutt skal ha hundene med på skytebanen for å tilvenne de på skudd. De sitter da alene i et bur - i en bil - bak et bygg som inneholder standplass hvor det skytes fra.

 

Jeg lurer på hva som får noen til å tro at en hund blir vant til skudd på denne måten - når den skal være med på jakt senere???

 

En hund hører skuddet på samme måte som oss - bare at det vil høres annerledes ut. Mens at vi hører det som en forholdsvis skarp smell, oppleves det for en hund som et smell med mye bass....

 

Men det er andre ting ved skuddet som hunden opplever, og som vi ikke hører, og det er en høyfrekvent lyd fra kulen / kulene når den suser gjennom luften - gjelder både rifle og hagle.

 

Å ta en hund med på standplass er ikke rette plassen for å trene den på skudd. Da bør man ta den med seg i skogen og trene på skikkelig måte.

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt spørsmål om hørselvern førte til masse tirader om hvor fryktelig det er å ta med seg hunden på skytebanen. Hele intensjonen var jo og finne ut om det finnes hørselvern til hunder slik at en kan ta vare på hørselen. Og om det var praktisk.

Google er din venn.

http://www.safeandsoundpets.com/index.html

http://dogs.thefuntimesguide.com/2007/0 ... r_dogs.php

http://www.aquabandit.com/

http://www.enhancedlistening.co.uk/Dog-Muffs/c-1-474/

Responsen på spørsmålet var ikke slik jeg hadde håpet. Masse formaninger om noe jeg ikke spurte om.

For å gjøre det helt klart, jeg har ikke til intensjon og ta med hunden på fellestrening der det smeller jevnt og trutt, men jeg er så heldig at jeg av og til har banen for meg selv, og kan bruke hele dagen der. Da hadde det vært fint og vite at hunden også er beskyttet. Den kan selfølgelig ligge bak i bilen, med luka åpen osv, men det kan jo være koselig og ha den i nærheten tenkte jeg da. som selskap faktisk, igjen under forutsetning av at hørselen blir ivaretatt!

 

Noen av produktene jeg fant på linkene ser jo litt komiske ut... Mens andre virker litt mere jordnære.

Jeg så for meg noen propper tilsvarnede de bruker til hester som redde for høye/ukjent lyder kunne vært praktisk.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Ser fortsatt ikke problemet med de svarene du har fått i denne tråden. Valget er jo ditt til syvende og sist, men du spør på et åpent diskusjonsforum, og det ser ut som om de fleste som har svart i denne tråden har kommet med sin mening som omhandler tema. (hund og skytebane).

 

Om det gjør saken bedre eller ikke om du er alene eller mange ville jeg spurt veterinær om, et skudd kan være nok.

 

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser fortsatt ikke problemet med de svarene du har fått i denne tråden. Valget er jo ditt til syvende og sist, men du spør på et åpent diskusjonsforum, og det ser ut som om de fleste som har svart i denne tråden har kommet med sin mening som omhandler tema. (hund og skytebane).

 

Om det gjør saken bedre eller ikke om du er alene eller mange ville jeg spurt veterinær om, et skudd kan være nok.

 

Sent from my Desire HD using Tapatalk

 

Mulig at innledende spørsmål var for dårlig formulert.

Intensjonen var og finne ut om noen hadde erfaring med hørselvern til hund, men alle får fokus på om hunden skal være med på skytebanen eller ei.

Poenget var jo og finne en løsning der hunden kunne være med uten å ta skade av det!!

Ikke for all i verden ta den med på banen.

 

 

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Er vel kanskje fordi at det er litt "opplest og skrevet" at fjellrypa ikke er så enkel for hunden?

Og at man kan ha like stort "hell" - uten hund som med - og kanskje mer?

Var ikke det jeg tenkte på nå, dette handler om det å avfyre skudd mens hunden går et par meter bak, under støkkjakt. Å være bak skytteren er bedre enn å være på siden eller foran, men jeg kan se for meg at smellet kan være skadelig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...