Jump to content

"Old school tacticool" - et slags M40 prosjekt.


Malle

Recommended Posts

Det ser ut til at det atter en Rem 700 på vei inn i safen min. Denne gangen er det en «SPS Tactical» i .308 Win som skal underholde meg i vintermørket. Den store fordelen med Rem 700 er som kjent at man kan utruste den ved hjelp av et enormt utvalg av deler og stæsj. Noen slike duppeditter vil avhjelpe presisjon og skyteegenskaper, men andre er utelukkende ment til ren «utkledning» for å få en børse med et gitt utseende.

 

De siste dagene har jeg grublet litt rundt hvordan jeg skal «legge opp løpet» i forhold til denne riflen. Jo, jeg kunne godt ha tenkt meg en GRS stokk og en snasen kikkert, men akkurat nå tillater hverken økonomien eller ØKH slike sprell. Riflen skal brukes og bygges om til jaktfelt etterhvert, men inntil det står nok kroner på kontoen hadde det vært artig å friske den opp litt.

 

I likhet med mange andre synes jeg «skarpskytterrifler» med tunge piper er tiltrekkende. SPS Tactical har litt av denne «looken» i utgangspunktet, men den ser likevel litt for standard ut. Hougestokken som børsa leveres med er behagelig -jeg hadde den fullbedda varianten på en tidligere rifle av samme type- men den rimelige varianten er litt for mjuk i framskjeftet etter min smak. Mitt ytterst lettpåvirkelige sinn våknet av et TV- program om skarpskyttere i USMC og deres M40A3 og A5, men etter å ha sjekket prisene på Mcmillanstokker kom jeg frem til at det fort vekk ville bli enda mer kostbart enn en GRS- stokk. Litt googling -og så dukket det opp et bilde av den opprinnelige M40, og bitene falt på plass! En slik børse kan jeg tross alt fint skyte jaktfelt med inntil jeg får kjøpt meg en GRS- stokk.

 

Originalen:

 

M40right.jpg

(Bildet er lånt fra http://www.snipercentral.com/forums/viewtopic.php?t=11137)

 

Nå kommer ikke min børse til å bli en nøyaktig replika av en original M40, men det er heller ikke noe stort poeng for meg så lenge jeg føler at den har den rette «looken». For det første hadde originalen 24 tommers løp og utfresninger i kassen for ladeklips (hvilket uansett ikke er noe poeng i all den tid det står en kikkert på toppen av rifla). Videre hadde den opprinnelige utgaven bakkappe i stål. Dette er definitivt ikke noe jeg ønsker siden dette skal bli en børse som jeg kommer til å skyte mye med. Videre ser jeg for meg løsninger i forhold til blant annet bedding som ikke korresponderer med originale, men mer om det etterhvert.

 

Jeg ønsker å ende opp med noe slikt (denne er bygd på en SPS Tactical):

 

pa300007.jpg

(Bildet er lånt fra http://www.snipercentral.com/forums/viewtopic.php?t=34825).

 

Uansett, under følger en beskrivelse av hva jeg ser for meg. Dersom noen har innspill eller ideer å bidra med, så fyr løs!

 

Løp og mekanisme:

 

Dette kommer jeg ikke til å gjøre så mye med i utgangspunktet. Jeg har testet avtrekket -som er justert- og det kjentes meget bra ut.

 

Skjefte:

 

På andre forum ser jeg at mange har brukt standard Remingtonskjefte i nøttetre til tilsvarende prosjekter. Ut i fra det jeg kan se av bilder, så må jeg få tak i et skjefte med Montecarlo kinnbakke. Jeg regner med at et slik skjefte skal være grei skuring å få tak i. Det ligger flere potensielle emner på ebay akkurat nå til en rimelig penge. Så kommer den store utfordringen; jeg har uante mengder tommeltotter på begge hender! Her må jeg bruke mye tid på å finne ut hvordan jeg på best mulig måte skal fjerne lakk, olje opp skjeftet til riktig nyanse og hvordan man på proffest og best mulig måte utvider løpskanalen. I tillegg må jeg antageligvis endre forskjeftet slik at det får så riktig profil som mulig. Jeg vet det er mange på forumet som har god greie på denne type arbeid, så tips og hint er ytterst velkommen!

 

Originalen er beddet i stokken med epoxy. Jeg ser for meg at søylebedding kan ha noe for seg i tillegg. Om dette medfører riktighet vites ikke, men magefølelsen sier at «bukse + seler = sant». Jeg er usikker på om jeg skal forsøke å gjøre denne jobben sjøl eller sette den bort til en BM, men dersom jeg gjør det sjøl innbiller jeg meg at jeg kan komme til å lære noe...

 

Kikkert:

 

Originalen var utrustet med en kikkert fra Redfield med Accu Range retikkel. Denne har fint lite med nåværende Redfield og Accu Range å gjøre. Likevel, så er ikke profilen helt ulik og ikke minst: kikkerten er så rimelig at jeg kan eksperimentere med litt grønn Duracoat uten å få dårlig samvittighet :wink: .

 

Montasje:

 

Her skulle jeg hatt tak i Redfieldmontasjer -og det er fortsatt mulig å finne eksemplarer av disse- men jeg tror jeg går for en standard Leupold skinne samt ringer fra samme produsent.

 

Reim og reimfester:

 

Jeg leste et sted om at det var mulig å få tak i en reim som var lik originalen, men jeg klarer ikke å finne det igjen. Jeg regner imidlertid med å finne en passende reim med litt leting. Siden denne børsa likevel ikke kommer til å følge originalen til punkt og prikke tar jeg til takke med dønn standard Uncle Mike reimfester.

 

Som sagt: tips, hint og erfaringer tas imot med takk!

 

Denne tråden skal leses noen ganger til: http://www.snipercentral.com/forums/viewtopic.php?t=34825

Link to comment
Share on other sites

Stjeler prosjektet mitt, gjør du

hehe

 

Men ser du tar det litt nærmere originalen, enn det jeg har planer om.

Det mest håndfaste jeg har kommet frem til i planleggingen, er at jeg vil ha løp som er like tykt som låsekassa, på en måte.

Slik at jeg ikke får den konen på løpet, bak der.

Men blir utrolig morsomt å følge med på, dette

:wink:

 

Legger med en link til en annen, som har prøvd å gå så nær originalen som mulig. Hvis du allerede har den, så må du unnskylde meg

:oops:

http://www.smallarmsreview.com/pdf/m40.pdf

Link to comment
Share on other sites

Fint prosjekt, Redfield 3-9 eller 4-12x 40 vil passe bra på den og med prisen på de så forsvarer det å bruke duracoat p åde. Så at Remington har lagd en begrenset utgave av Chuck Mawhinney sin rifle med Redfield på toppen .

 

Tenker på noe slikt på min gamle 700 også etterhvert, men tror jeg ville gått for .260 da i bygget .

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan har den tråden klart å snike seg under radaren :?:

 

Den var skikkelig snasen den der! Hadde det ikke vært for at jeg har blitt litt hektet på ideen om en M40, så kunne dette ha vært noe å satse på. Det ligger et par slike HS- stokker på ebay i øyeblikket...

Link to comment
Share on other sites

Likte det at Kristiansen hadde med spotting scope i bygget.

:P

 

For det har jeg også tenkt på. Og kikkertsiktet hans passer veldig bra inn i mine planer

Leupold Mark 4 3,5-10x40mm M3 http://www.leupold.com/tactical/product ... m-reticle/" target="_blank

 

Spottingscopet jeg har tenkt på : Leupold Mark 4 12-40x60mm Tactical http://leupold.com/tactical/products/sp ... -tactical/" target="_blank

 

Nå ble jeg virkelig i drømmeland, her

:lol:

 

Jeg tenkte også på M24 bygg først, men slo det fra meg pga lang kasse. Sånn i utgangspunktet er det vel lang og kort kasse som skiller m24/m40

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt som skal følges. Når det gjelder stokken din så er det bare å se på Raudnakkes tråder. Det blir ikke feil om du gjør som han. Jeg er også helt idiot når det kommer til treverk, men fikk faktisk sikla av, pussa ned og olja opp stokken min med helt greit resultat. Ang løpskanalen hadde jeg oppsøkt et møbelsnekkerverksted. Disse har alt tenkelig utstyr og er samtidig meget billige i drift. Dessuten blir de som små barn når det kommer våpenarbeid da dette tydeligvis er sjeldent.

 

Gi gass videre, dette blir bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...