Jump to content

lade til .44 og .357


woodbear

Recommended Posts

ok... leser en del, da jeg begynner å planlegge selvlading...

hittil har jeg fått med meg et par utsagn som jeg vil vite om stemmer eller ei.

 

Jeg har skjønt at et .feks et lee komplete kit til under 1500,- er bedre for meg som er newbie og skal lade lite enn en dillon turret 550b til til 3000....

 

Dvs. trenger info om følgende... da en del skyttere har nå sagt at man ikke lader for å spare penger, men for å ha det morro og mere kontroll på ladningene...

 

så da kan vi sjekke det med en gang. billigste fabrikk ammo til .357 og .44 er fiocchi hos xxl til 2,90 smellen og ca 4kr for .44

disse duger fint tl blink.(ikke sjekka nøye da jeg ikke har .44 enda)

 

dyrest er ca 5 og 7,50 kr kr med rabatter for winchester og federal i de to cal... (uten rabatter og pruting, 6 og 8kr)

 

Så over til selvlading... jeg vil komme til å lade kraftige ladninger, og bruke mye sjhp og da 158gr og 240gr

 

Jeg leter på nettsjapper og finner egentlig fint lite kulepriser i den kategorien...

 

hvor mange skudd holder 1kg krutt til...

 

så hva slags priser ender jeg opp på per smell i de kalibrene med selvlading... ? Jeg er ute etter kun en ting, spare penger, ikke noe annet... :D

Link to comment
Share on other sites

har ikke bestemt meg enda... men ender jeg opp med både revolver og DE i .44 må jeg kunne spare penger på selvlading... men så lenge jeg kun har .357 DE, så har jeg klart meg greit uten å lade selv..

 

Lade er ikke noe jeg har lyst til, men en nødvendighet i .44 for å kunne skyte litt...tror jeg... men jeg får ikke regnestykket til å nærme seg de 1-2kr per .44 smell enkelte i klubben oppgir (da regner de uten hylsepris) , isåfall har de noen som skaffer den veldig billige kuler :)

 

Men klart kjøper jeg en revolver så kan jeg lade billigere med bly..

 

så akkurat at parabellum hadde fått in .50 300gr hp til bare 542kr for 50 kuler... og da kun kulene!

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du revolver så kan du bruke blykuler i 44`n. Jeg kjøper Klette 240gr på xxl til .45 øre pr kule. Noe billigere enn det tror jeg knapt du får det uten å støpe selv. Hettene er også ifra XXL, LP Fiocchi til .18 øre stk. Hylsene er sågodt som gratis når man tenker på hvor mange ganger man kan bruke dem.

 

Hvor mange skudd du får ut av 1kg krutt?

 

La oss si du legger deg rett i max ifølge Vith tabellen på 240gr kule med N110 krutt som er 22.1gr .. 1kg krutt vil gi deg ca 700 patroner med den ladninga. Jeg bruker 20.7gr som er MER enn hardt nok spør du meg, og jeg får 745ladninger ut av 1kg

 

Vil anbefale deg en Lee Turret. Og et kruttmål ala det bordmonterte greiene til Lee.. Auto disc målene får ikke til å kaste såpass store ladninger som 44mag krever i N110.

 

Om man sparer penger når man lader selv.. Tja.. Egentlig ikke. Men man skyter mere for den samme summen som man ville brukt på fabrikkammo. Mer smell for penga. Men det er lett å bli litt revet med i denne hobby`n...........

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

ok, da har jeg prisen på krutt til .44

 

ca snitt 60øre kula... pluss kule priser på ca 1,60... for en fmj selleri og gulrot... 220,- pluss hylse og tenhette. så kommer man iallefall ned på under 3kr per smell pga hylse gjenbruk...

sånn iforhold til billigammo, er det ikke veldig lønnsomt, men kan vel lade seg opp til den skitdyre ammon og dermed få en god gevinst. Renger med at .357 lades til ca 50øre mindre..

 

ER jeg inne på noe?

 

Men klart, kan man skyte dobbelt så mye for samme pris, da blir det litt kult dog. Samt jakten på bra ammo er litt slitsomt...

Link to comment
Share on other sites

8) Ta med i regnestykket ditt at du måkjøpe ladeutstyr og alt det medfører av ekstradupeditter som koster FY!

Ta med hva dette vil koste deg i tidsforbruk... Fritid er kostbart

Hvis du skyter MYE (regn litt på dette også) og planlegger å skyte i lang tid framover (5 år? 20 år?)

så er det vel utvilsomt rimeligere å lade selv...

 

Men har du mulighet til å jobbe ekstra, så tjener du nok mer i timen enn det du tjener bak ladeutstyret..

Jobb ekstra og kjøp ferdigladet... 8) Det gjør iallefall jeg...

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg en Lee Turret. Og et kruttmål ala det bordmonterte greiene til Lee.. Auto disc målene får ikke til å kaste såpass store ladninger som 44mag krever i N110.

BB John

 

 

Kjøp doubledisc som tilbehør til Autodisc målet så er det ikke noe problem og få oppi nok krutt:)

Koster noe sånt som 20 dollar.

 

Kjenner du noen hos XXL? For du får vanvittig billige kuler. Sist jeg handlet Klette 240gr betalte jeg 59 øre.

Da ser regnestykket sånn ut:

Kule: Klette 240gr, 0,59

Hette: Federal LP 0,26

Krutt: Ca 50 øre? (Gidder ikke å regne etter)

Hylsekostnad: Ca 10 øre?

 

La oss runde av til 1.50 per skudd i .44 mag.

Det er ca 3 kroner billigere enn jeg får tak i fabrikkammo.

 

Har selvfølgelig ikke tatt med kostnad for ladeutstyr og brukt tid.

Men si at du skyter 100 skudd i uka med .44, det er der jeg ligger, det er ikke noe tvil om at hjemmelading lønner seg.

Link to comment
Share on other sites

hehe... smarte ord Woff... tjener fort et laken i timen på freelance illustrasjon og reklamejobber....

 

men kan nok klare å få tid til en 50 skudd for ukens skyting.. men det er alt styret rundt lading som ikke frister meg . hylsetrommel koster jo skjorta, så får ta rådet til folk i klubben om å kjøpe noen plastkurver og kjøre hylsene i oppvaskmaskina til kona... og tørke dem i steikeovnen... det er ikke tvil om at selvlading er en egen hobby... kan vel være en ide å besøke en med utstyr og lade noen skudd for å se hva jeg syns,..

 

 

Sånn hittil skytes det i snitt 25 skudd av hvert kaliber per uke sommer halvåret... pluss turer på privat skog hos en kompis for melon jakt... da går det fort litt mere...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp doubledisc som tilbehør til Autodisc målet så er det ikke noe problem og få oppi nok krutt:)

Koster noe sånt som 20 dollar.

 

Joda. Det er alltids en mulighet.. Hvis man liker å dra ut hårene på huet i ren frustrasjon over varierende vekter og plastikk som smeller.. :wink:

 

Nei jeg kjenner ingen på xxl. Det er dog en tid siden jeg har kjøpt kuler på xxl.. Mulig det har gått opp litt.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Mye utstyr. Ikke så mye man trenger ifra starten av.

 

Du trenger

Presse (Kjøp deg turret hvis du skal lade 357/44)

Dieset (Lee selger komplette sett. Knapt 300,- Her følger også hylseholderen med)

Kruttmål (Lee perfect for å starte med. 300,- og no)

Kruttvekt (Her skal jeg ikke anbefale Lee.. RCBS 502/505)

 

Også trenger man selvsagt Kuler, hetter, krutt og hylser.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser på youtube videor er at man lader ikke for å spare penger, hvis man regner med tiden det tar og alt tilleggs utstyr man ofte ikke tar med i beregning..

 

Syns det virker som en litt morsom tidtrøyte tiltross.... skyter lite, så jeg vil ha billigst mulig utstyr, or noe so mer veldig holdbart... virker som turrets er mere ment på masseproduksjon...

 

Generellt virker det som lading ikke blir en stor besparelse på .357 ,men en fin en på .44

Link to comment
Share on other sites

ser på serien handloading 101 på youtube... her er link til nr 3 men alle kommer opp..

http://youtube.com/watch?v=Ifmm5m-pfGE&feature=related

 

Jeg tror jeg må prøve dette selv, fordi sånn det virker hittil... ikke helt sikker på om dette er noe for meg eller ei...

 

utstyret derimot for å kunne lade selv, kan være verd å ha, kjøper man billig, koster det knapt over 1500,-.....

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser på youtube videor er at man lader ikke for å spare penger, hvis man regner med tiden det tar og alt tilleggs utstyr man ofte ikke tar med i beregning..

 

Syns det virker som en litt morsom tidtrøyte tiltross.... skyter lite, så jeg vil ha billigst mulig utstyr, or noe so mer veldig holdbart... virker som turrets er mere ment på masseproduksjon...

 

Generellt virker det som lading ikke blir en stor besparelse på .357 ,men en fin en på .44

 

Turret kan du bruke som en vanlig enkeltstasjonspresse. Den eneste forskjellen er at man kan snu på turretplata istedetfor å skru inn og ut 3 dier som på en enkeltstasjon. Det fins autoindexering på disse turretene (Altså, den snurrer selv når du drar i håndtaket) men det syns jeg personlig er no dritt. Jeg demonterte av den stanga som sørget for auto og jeg kjører nå manuellt, og har gjort det i 4 år.

 

Med tanke på alt i ett settene til Lee som du sikkert mener på så inneholder de som regel den TOTALT ubrukelige worthless, sorry excuse for a kruttvekt. Denne må skiftes ut. Merk deg MÅ.. Finn deg en billig Lyman vekt eller no på midway om ikke no annet. ALT funker bedre enn denne vekta.

 

Du skal også bare lade for revolver/pistol og da må du ikke forvirre deg ytterligere med å se på de filmene på youtube hvor de driver og smører hylsene. Dette er ikke nødvendig på vanlig rettveggede håndvåpenpatroner, som feks 357/44.

 

Lading ser vanskelig ut i starten, men det handler egentlig bare om å konsentrere seg om det man holder på med.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

etter innspill fra sjefen/kona, blir dette lagt litt på is inntil videre hehe.. hun syns ikke jeg var hardcore skytter nok til dette, og besparelsene er ikke verd alt arbeidet osv.... greit nok.. jeg prøver å lade hos noen jeg kjenner først og ser ann deretter... 8):D

Link to comment
Share on other sites

hehe... smører på salve nå... det svir litt.

 

Etter å ha sett på videor på youtube, så ser jeg at man bør ha dedikert plass til dette for å rett og slett gjøre det til ok sted å sitte å plundre med kuler og krutt..

 

Men broren til han jeg skyter med har eget verksted, der vi kan evnt. ha noe slik... jeg kan kjøpe meg egne die sets og dra dit å lade hvis det blir aktuelt..

 

Takker for mange nyttige svar her.

Link to comment
Share on other sites

jøss er det ulovlig å lade for andre... oi, da blir det begått en del "mindre" lovbrudd tror jeg... men kjekt å vite.

Eller er det mere det at de vil sikkert ikke komme til å skatte av fortjenesten :mrgreen:

 

Den forrige klubben jeg skjøt i oslo på 90 tallet ladet og solgte ammo til sine medlemmer... hmm kan ha noe med at klubben ikke eksiterer lenger? konkursen hadde vel mere å gjøre med økonomiske årsaker tenker jeg. ...

 

offtopic: Noen som vet hva som skjedde med olso skytesenter i seilduksgata i oslo?

 

Regner med at jeg har lov til å bruke utstyret dems og lade sammen med dem/hos dem?

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: OOOoooops! Da gikk jeg i fella!

Selvsagt skal man ALDRI finne på å kjøpe hjemmelaget! Både amunisjon for strupe så vel som for kammeret!

Og det er ikke vanskelig å forstå HVORFOR heller!

I det ene tilfelle har vi vel lest om endel dødsfall, i det andre har vi vel alle hørt om våpensprengninger!!

Kjipt for både selger OG kjøper!

 

Se BORT fra tipset om å hente ammo andre steder enn over disk!

Link to comment
Share on other sites

Det prates mye penger når det er snakk om lading. Det er ikke til å komme unna at det er billigere å lade selv. Ei turretpresse er kjempebra. Bruker ca 20-25 minutter på å lade 50 skudd. Den som ikke har tid til det må bare kjøpe ammo uten å klage på prisen. All hobby koster, og ladinga hører med til skytterhobbyen. Kan ikke bare stå på banen å mate inn ammo å skyte! Må kunne å lade også. Og må det lades så inni hæ.....vete hardt i 44en da! 19- 20 grain N110 krutt bak ei 245 grains kule er da mer enn nok. Har en .50 revolver selv som jeg ladet med 35 grain N110 bak ei 440 grais kule, vanvittig, holder med 27-28 grain krutt. Skal ikke være vondt å skyte heller, eller er det noen som mener det kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Det prates mye penger når det er snakk om lading. Det er ikke til å komme unna at det er billigere å lade selv. Ei turretpresse er kjempebra. Bruker ca 20-25 minutter på å lade 50 skudd. Den som ikke har tid til det må bare kjøpe ammo uten å klage på prisen. All hobby koster, og ladinga hører med til skytterhobbyen. Kan ikke bare stå på banen å mate inn ammo å skyte! Må kunne å lade også. Og må det lades så inni hæ.....vete hardt i 44en da! 19- 20 grain N110 krutt bak ei 245 grains kule er da mer enn nok. Har en .50 revolver selv som jeg ladet med 35 grain N110 bak ei 440 grais kule, vanvittig, holder med 27-28 grain krutt. Skal ikke være vondt å skyte heller, eller er det noen som mener det kanskje?

 

 

Trenger ikke å gjøre vondt, holder å lade til faktorkravet. 20,5gr 110 bak en 240gr kule pleier å funke i 44.

Ellers er jeg enig med deg, når man skyter disse kalibrene må man nesten lade for å bli god.

 

Hvis du befinner deg i nærheten av Oslo, 35gr 110 bak en 440gr kule :shock: Si fra hvis du trenger testkandidater, det hørtes morsomt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok enig i at man ikke trenger "spreng lade", men til 500 pleier jeg bare bruke max ladninger. Skal jeg skyte noe svakere, velger jeg et svakere kaliber. Synes ikke 500en gjør vondt, men man blir ganske sliten i armer og hender med kraftig rekyl.

 

Ad ladning for 44 lader jeg 21 - 21.5 grs. Lavere ladevekt gir tidvis større hastighetsvariasjon og dårligere presisjon. Om jeg vill ned i hastighet med 44, setter jeg kula lenger ned og krymper over skuldra. Reduserer ladningen til 17 -18 grs og har i praksis en 44 spec ladning, hvor trykket er så pass høyt at det gir jevn forbrenning. I en DE vil nok ikke det siste funke. Den jeg hadde, ville i hvertfall ha ladninger opp mot max for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

En i klubben jeg skyter hadde ladet noen .357 (til seg selv) jeg fikk prøve 3 av dem i DE`n siden de var 158gr sjhp... Han hadde stappa 16,5grs bak dem så jeg var nesten litt skeptisk.. men de freste ut, men minste rekylen jeg noen sinne har skutt i .357 veldig spesielt.. mye flamme. .... jeg hadde regna med skikkelig trøkk... Men de funka helt utmerket i øgla...

 

Blir nok noe lading på meg, da han jeg skyter med skal nok kjøpe utstyr, fordi han vil leke dynamitt harry eller no... så jeg kjøper meg die sets til mine kaliber , så kan jeg sitte hos han et par kvelder i året. Utover det kjøper jeg fabrikk ammo..

 

Nå finner jeg iallefall .357 ned i 2.90 og .44 til 3.90 -4,69 til de gangene jeg ikke trenger amerikansk superammo til 6-8kr...

 

Ser for meg litt av begge deler. Kompisen min kjøper enklest mulig utstyr for mest mulig frihet og ting som passer sammen. skal ikke lade mest mulig på kortest mulig tid.

 

Kjenner en med .44 ladeutstyr dillonpresse klar til bruk. Han gidder ikke lade for meg, men jeg er velkommen til å sitte hos han å trøkke dem ut :D Betaler kun for materliale jeg bruker.. Så mulighetene til selvlading er gode tiltross for at jeg ikke får gjordt det hjemme inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

hehe... smører på salve nå... det svir litt.

 

Etter å ha sett på videor på youtube, så ser jeg at man bør ha dedikert plass til dette for å rett og slett gjøre det til ok sted å sitte å plundre med kuler og krutt..

 

Men broren til han jeg skyter med har eget verksted, der vi kan evnt. ha noe slik... jeg kan kjøpe meg egne die sets og dra dit å lade hvis det blir aktuelt..

 

Takker for mange nyttige svar her.

 

 

Forslag:

1 stk: Lee Classic Cast Turret , kompl ladepakke hos Interarms, kr 1800.-

1 pakke med 1000 kuler , bly 245gr i kal 44 kr 600.-

1 pakke med 1000 tennhetter kr 300.-

1 boks krutt Vv110 Pris hos Interarms kr 530.-

 

Regner ikke med hylser, som du sikkert har noen av selv :D

 

Hvis du ganger / deler ut krutt - pris på 1000 skudd ender opp på en stk pris på ca kr 3,45

 

Vil anta at du bruker ca 3 timer på å lade 1000 skudd på denne pressa, når du er nokså ny i gamet....

Så kan du selv vurdere om det er vært jobben :D

 

Som du er vil se er de neste 1000, bli adskillig billigere, når du allerede har pressa i hus :D

Link to comment
Share on other sites

Mange gode ideer, jeg skal sannsynligvis hjelpe kompisen min å handle når han får seg våpen.. akkurat nå samler han på penger for å har råd til sånn derre ikke billig springfield i .45acp.

 

 

det blir vel sannsynligvis til at jeg beholder .357 DE`n inntil videre (den er jo sweet shooter)og kjøper revolver for .44 Så da kan det bli morro å lade til .44, da det meste går i ei tønne.. Blir for mye jobb og tap øknonomisk på å selge den DE .357 for så å kjøpe ny i DE.44 Så mye mere morro er det ikke å fyre den av i .44...(selv om det kan virke slik )

 

Jeg ser derimot ikke en umulighet at jeg kan bytte den mot en DE .44 selv om jeg kjøper en .44 revolver.. så Hassel, du vil nok altid klare å få lurt deg til denne uansett hvis du hoster opp en DE i .44 Så får jeg kjøpe meg en .357 revolver isteden...

 

ER svak for det kalibret... men naturligvis, kan mye endre seg når jeg får en revolver og får skutt mere av det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok enig i at man ikke trenger "spreng lade", men til 500 pleier jeg bare bruke max ladninger. Skal jeg skyte noe svakere, velger jeg et svakere kaliber. Synes ikke 500en gjør vondt, men man blir ganske sliten i armer og hender med kraftig rekyl.

 

Ad ladning for 44 lader jeg 21 - 21.5 grs. Lavere ladevekt gir tidvis større hastighetsvariasjon og dårligere presisjon. Om jeg vill ned i hastighet med 44, setter jeg kula lenger ned og krymper over skuldra. Reduserer ladningen til 17 -18 grs og har i praksis en 44 spec ladning, hvor trykket er så pass høyt at det gir jevn forbrenning. I en DE vil nok ikke det siste funke. Den jeg hadde, ville i hvertfall ha ladninger opp mot max for å fungere.

Først vil jeg spørre om du har en s&w 500 magnum? Og så vil jeg spørre om hvilke ladninger du bruker når du lader topp i en 500? Hvis du synes 35 grain N110 bak ei 440 grain kule er koseladninger? Da vet jeg ikke om jeg har lyst til å håndhilse på deg. Jeg er ikke akkurat noen pingle selv, men ingen skal si meg at det er godt å skyte med slike ladninger. Mange av mine skytevenner har prøvd den, og enkelte mente man måtte ha bedøvelse før man skjøt med slikt. 27-28 grain er passelig til å skyte mye med den.

Link to comment
Share on other sites

Det prates mye penger når det er snakk om lading. Det er ikke til å komme unna at det er billigere å lade selv. Ei turretpresse er kjempebra. Bruker ca 20-25 minutter på å lade 50 skudd. Den som ikke har tid til det må bare kjøpe ammo uten å klage på prisen. All hobby koster, og ladinga hører med til skytterhobbyen. Kan ikke bare stå på banen å mate inn ammo å skyte! Må kunne å lade også. Og må det lades så inni hæ.....vete hardt i 44en da! 19- 20 grain N110 krutt bak ei 245 grains kule er da mer enn nok. Har en .50 revolver selv som jeg ladet med 35 grain N110 bak ei 440 grais kule, vanvittig, holder med 27-28 grain krutt. Skal ikke være vondt å skyte heller, eller er det noen som mener det kanskje?

 

 

Trenger ikke å gjøre vondt, holder å lade til faktorkravet. 20,5gr 110 bak en 240gr kule pleier å funke i 44.

Ellers er jeg enig med deg, når man skyter disse kalibrene må man nesten lade for å bli god.

 

Hvis du befinner deg i nærheten av Oslo, 35gr 110 bak en 440gr kule :shock: Si fra hvis du trenger testkandidater, det hørtes morsomt ut.

Beklager men jeg bor i Trondheim, men du skulle gjerne fått prøve den. Morsomt å skyte med den. Prøvde den på 200 meter, og den gikk snorbeint rett i mål. Knallvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har en S&W 500 med 8 3/8" løp. Min ladning er ei kule på 560 grs ladd med Vith N120 til 1420 fps. 440 grs kula lader jeg med Hodgdon H110 til 1640 fps, men jeg får ennå bedre presisjon med den hjemmestøpte 560 grs kula. Skyting med håndvåpen har forøvrig ikke all verden med styrke å gjøre. En klubb kammerat prøved min 500 med 560 grs ladningen. Han er relativt stor og kraftig. Hold godt i revolveren, så du kunne så vidt se den bevege seg, for meg flytter den seg ganske mye. Han vil ikke prøve den mer og har begynt å nappe med sin 629 CL.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har en S&W 500 med 8 3/8" løp. Min ladning er ei kule på 560 grs ladd med Vith N120 til 1420 fps. 440 grs kula lader jeg med Hodgdon H110 til 1640 fps, men jeg får ennå bedre presisjon med den hjemmestøpte 560 grs kula. Skyting med håndvåpen har forøvrig ikke all verden med styrke å gjøre. En klubb kammerat prøved min 500 med 560 grs ladningen. Han er relativt stor og kraftig. Hold godt i revolveren, så du kunne så vidt se den bevege seg, for meg flytter den seg ganske mye. Han vil ikke prøve den mer og har begynt å nappe med sin 629 CL.

Det vil si det samme som at kammeraten din syntes det ble vel heftig. Men vi er iallefall så heldig at vi er eiere av et våpen ingen andre i kongerike Norge får kjøpt låvlig mer.

Link to comment
Share on other sites

ser en del til ca 3k... Denne vurderes mest fordi jeg kan kjøre å se på den/kjøpe... på knappe halvtimen.. samnt omtrent som ny.

 

Garanti på revolver av denne typen er poengløst, jeg mener ruger tilbyr livstidsgaranti på reservedeler.. uansett..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...