Jump to content

Sove i terreng med våpen dagen før jakta


Bjuff

Recommended Posts

Hei.

 

Litt usikker på hvor jeg skal legge dette, så det er bare å moderere overskrift og plassering:)

 

Her jeg jakter har vi kun lov til å jakte i helgene. Det jeg lurer på er hvordan det er å dra i skogen fredag morgen med våpen, for å sove i skogen og være klar tidlig lørdag og søndag morgen? Kan grunneier slå ned på det hvis han ser at jeg går inn i terrenget med våpen dagen før det er lov? Skal jo selvsagt prøve å stappe alt i sekken, men det er jo trist hvis det blir rabalder pga dette.

 

Og bare så det er sagt så har jeg ingen planer om å jakte når det ikke er lov.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven §45. (ferdsel med våpen på annen manns grunn)

 

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

Å gå inn i terrenget dagen før jakten er nok å regne som "lovlig ærend" etter viltlovens §45, ihvertfall dersom det ikke er noe utrykkelig forbud mot det i jaktleieavtalen. Men som regel er det uansett en god idé å holde seg inne meg grunneier. Jeg ville snakket med ham først.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat og jeg skulle en gang ut og kikke etter rev helt på slutten av sesongen. Det var mye snø. så vi gikk på ski med hunder og pulk. Vi måtte krysse et naboterreng før vi kom inn på jaktområdet. Utpå kvelden hadde vi spadd ut en stor firkant ned til bakken, tent opp et bål i midten, og skulle sove under åpen himmel nede i gropa. Våpnene lå nedpakken i futteral i pulken. Vi hadde ikke nådd fram til lovlig terreng enda, og utpå kvelden dukket eieren av terrenget opp. Han beskylte oss først for å drive ulovlig jakt på hans terreng, men slappet av da han fikk en forklaring og så at våpnene var nedpakket. Det var mørkt da, og morgenen etter ville vi komme inn i riktig terreng. Jeg mener at loven tillater frakt av uladd våpen over annens jaktterreng dersom terrenget må krysses for å komme til lovlig område.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...