Jump to content

Kjøp av dillon 650 fra Usa


anette

Recommended Posts

Han snakker om dillon 650 og 550 pressa. Åssen ville dere hatt, han skyter rundt 3000skudd i året med driv rifler. og så lader han for meg og svigerfar. ca 5000skudd i året. Nå kjøper vi de fleste patronene, tar for lang tid med den pressa vi har i huset nå..

Link to comment
Share on other sites

Eg er enig med "Sir", Nordbygunshop selger en 550B presse nesten for det samme du klarer å skaffe den for i USA, og da slipper du bryet og han kan sette nøyaktig opp det du trenger.

 

Med 5000 skudd i året er Dillon 550B den pressa han trenger. Dette er en presse som er utrolig driftsikker og rimelig enkel i oppbygning og virkemåte. Eg lader 8 forskjellige rifle/pistolkaliber og har brukt pressa i 10 år uten noen som helst tull.

Link to comment
Share on other sites

Som flere her sier, 550 er tingen - bruk heller pengene en sparer kontra kjøp av 650 til å kjøpe komplette verktøyhoder for de forskjellige kalibrene, da er ALT på dier og krutt ferdig innstilt til neste gang.

 

9x19mm trenger egen konverteringssats, riflekalibrene du nevner kan benyttes på samme hylseholderplate (om husken min ikke er på bærtur igjen), så for riflekalibrene trenger en bare kjøpe "powderfunnel" (kruttdieadapteren) for 3 av kalibrene i tillegg til konverteringssettet om en går for ferdig oppsatte verktøyhoder.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de fleste her, med så mange kalibre og relativt lavt skuddantall er 550 overlegen 650. Jeg har flere 550er (og fruen har en 650), 650'en er det for mye plunder med kaliberbytte på når skuddantallet er så lavt. Jeg bytter ikke på 650en for under ett par tusen skudd, med mindre det er samme hylseholderplate og tennhettestørrelse (9x19 og .40 er vel i praksis de jeg bytter på, og en gang i året for fullengdesizing av .223).

 

550'en har dessuten lavere "plunder og heft" faktor.

 

Bulligst i norge er www.parabellum.no tror jeg, hvor jeg mener den ligger ca 3000. Da er det ikke mange hundrelappene å spare på å ta den fra statene.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

BTW, vil anbefale å spytte i ett "roller handle" som tilbehør når du først er i gang!

Hadde litt på følelsen at jeg mistet litt kraft ved bruk av rollerhandle,nå har jeg bare prøvd det noen få patroner på en 650,mulig det sparer hånda ved lange serier ved ladepressa.

Bestillte 650 fra Nordby Gunshop i går, var den billigste forhandleren jeg fant, 6350,- for 650 med hylsemater, da gidder jeg ikke å importere.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det en lengre, i så tilfelle er det ikke stort. Det viktige er at du får fordelt trykket fra ladearma i hele hånda, i motsetning til kula som fokuserer trykket på ett lite område. Dette får det til å føles litt lettere, og gir veldig mye større komfort når du skal lade lange serier. Jeg som er vant til roller kvier meg egentlig for mere en 100 skudd i slengen på de pressene jeg ikke har surret meg til å kjøpe det på.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Vil legge til at roller handle ikke nødvendigvis er best for alle. Jeg har prøvd roller handle en del men fikk problemer med albue og håndledd pga en veldig statisk bevegelse. Med standardarma med plastkule er det en langt mere naturlig bevegelse og det er lettere å variere grepet.

 

Hvis man er veldig klam i hendene så kan kanskje kula "gnage" litt, det er heldigvis ikke slik for meg.

 

Min roller handle ligger i hylla...

Link to comment
Share on other sites

Blir nokk en 650. Her er handle lista, si i fra om det mangler noe, eller noe jeg ikke trenger og kjøpe.

 

Ladepresse XL650 med valgfri konv.sett og hylsemater

AkroBin patronbeholder

Cover Digitalvekt

Kruttsjekker hylse

Monteringsbrakett for 550/650

Umbrakosett m/holder og 1" fastnøkkel

Quick Changs for XL650 2 stykk

Nivåvarsler for kruttårn

Hylsematerhjul

Kruttdier 2 stykk

Digitalvekt

Rullehåndtak

Kulebrett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...