Jump to content

Jakt på egen tomt, er det lov?


Hydrox

Recommended Posts

Har grublet litt på om det er lov å felle villt på egen tomt/eiendom. Det vi snakker om i dette tilfellet er en tomt på 1,5 mål, med andre ord så er det jo ikke store flekken vi snakker om.

Er en del ringdue som går å beiter på plenen og dette er jo jaktbart villt. I tillegg så er jo også trosten en stamgjest som smaker aldeles nydelig i gryta.

Sikker bakgrunn er en selvfølge og jeg tenker å bruke salong med demper slik at naboer merker minst mulig til aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så sant det ikke er tettbebygd strøk. (Er vel kommunens arealplan som angir dette..?)

 

Jeg har 2 mål, og skyter kråker / trost / duer +++ på min egen tomt. Dog, en uke etter vi flyttet inn har det sjelden vært villt på tomta. Foruten sjura, som jeg vil beholde.

 

Tomta mi grenser til 2 jorder med skau imellom, med sikekr bakgrunn. Jeg har lov av grunneier og jakte, så jeg sitter på verandaen og skyter duer med salong litt utpå jordet.

 

 

Litt mer enn svar på spørsmålet ditt, men du skjønner tegninga... :-P

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som bebygd strøk (boligstrøk) og da er det nok ikke anledning til å skyte eller jakte der.

 

Kan noen vise til aktuell hjemmel som tilsier at dette er forbudt? Straffelovens § 352 blir vel feil å anvende på generelt grunnlag, og dette med jakt og skyting er fjernet fra de fleste politivedtekter for by- og tettsteder.

Link to comment
Share on other sites

Det skal finnes i lokale politivedtekter eller tilsvarende. Snakk med lokal politimyndighet om status på området, og om hvilke restriksjoner som eventuelt gjelder. I utgangspunktet er det tillatt å skyte og jakte på egen eiendom dersom det ikke medfører fare eller alvorlig ulempe for andre, men i tettbygd strøk er dette selvfølgelig ikke mulig, og da er det restriksjoner i lokale vedtekter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...