Jump to content

Ladedata for 358 norma mag


hunter boy

Recommended Posts

Har sett litt på normas sider, synes de lader rimelig svakt på noen kalibre samme gjelder swiften på 358. men det er en vel en god start å starte på deres anbefalinger.

 

Hvis du ser litt rundt vil du se at de fleste lister A-frame til lavere hastighet en mer tradisjonelle kuler. Jeg er temmelig sikker på at Norma ikke gjør dette uten grunn. Du finner det samme i Ladeboka. Kula er stivere en for eksempel Partition. Jeg ville ikke gått høyere en Norma anbefaler uten grundig trykkvurdering. Ellers så er det litt her:

http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=17&t=2396&hilit=358nm

 

Edit: justert tekst.

Link to comment
Share on other sites

klart det er en kule som lager høyere trykk osv, men etter det jeg kan se så lader ikke norma like hart som enkelte andre produsenter gjør uansett kule. virker som om norma liger i den nedre skalaen.

 

men nå skal vi vel ikke kritisere norma :D ammoen er gulle god den

Link to comment
Share on other sites

der fantes ingen fornuftig lading skule tro det var ladedata for 358 win

 

Du kan jo tygge litt på denne :D

 

310 grs. woodleigh SP Norma 204 71 grs 80mm patronlengde 760 m/s

 

NB DETTE ER EN MAX LADNING

 

 

har du fått prøvd denne ladningen på dyr. etter det jeg forstår så er vist den 310 grs kula veldig myk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger 74 grains N204 sammen med CCI250 og en 250 grains Speer Grand Slam. Patronlængde 84 mm. Den kombination giver god præcision i min 358NM (Kongsberg 393) og effekten på vildt (hjort og rådyr) er fin.

 

Det er ikke maks. ladning i MIN riffel, men start forsigtigt.

 

 

 

Norma anfører følgende ladedata for

 

250 grains Nosler P.

 

N204, min. 71 grains, maks. 75,3 grains, længde 80,2 mm

 

250 grains Swift AF

 

N204, min. 70 grains, maks. 73,4 grains, længde 80,2 mm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

noen som har prøvd 280 grain swift? blir den for hard tro. med erfaring fra 30 kaliber så er 180 grain kula mykere en 165 grain kula da det virker som om 180 grain kula har mere og ekspandere på og lagger en større diameter. skal lure på om det er slik i de større kalibrene også?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting som indikerer at 280 grains Swift er bløtere eller hardere en 250 grains. Problemet er å finne igjen kuler å sammenligne med, enten det er 250 eller 280 grains kuler.

Ifølge ladeboken er startladningen 73 grain N204. Dette er litt høyt, start 2 grains lavere.

N160 burde ligge rundt 72 grains som startladning. Startladningen på 77 grain N160 i ladeboken er veldig høyt som startladning dersom en vil ligge innenfor fabrikktrykk.

Link to comment
Share on other sites

der fantes ingen fornuftig lading skule tro det var ladedata for 358 win

 

Du kan jo tygge litt på denne :D

 

310 grs. woodleigh SP Norma 204 71 grs 80mm patronlengde 760 m/s

 

NB DETTE ER EN MAX LADNING

I mitt er dette over maks, Norma 5/NC10 er litt saktere og egner seg vel så bra

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har nå fått prøvd det jeg tenker bruke til hjorten i høst i min 358NM,

- Remington 700 med Lothar Walter pipe og Hausken standard med titanrør. Bredvold jaktstokk

- 250 Grains Woodleigh RN SN

- 68 grains Norma 203 B

- lengde 83mm, 1,15mm friflukt

- presisjon: 3 skudd 100 meter= 13mm!:)

 

 

da er hvertfall høstens medisin klargjort :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til tunge kuler i 358 NM som Swift 280 grains eller Woodleigh 310 grains vil jeg anbefale NC100/RP5 som er et litt saktere krutt en N160/Norma 204. Det trengs imidlertid litt erfaring for å eksperimentere med dette kruttet da det ikke finnes ladetabeller for denne kombinasjonen. Til erstatning for 203B kan skytterlagskruttet N19 brukes.

For de som liker å eksperimentere med noe nytt har jeg eksperimentert med MRP og en halvmeter lang drop tube. jeg fikk 81 grains MRP i hylsen og toppet med 280 grain Swift uten at det ble komprimert ladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...