Jump to content

Fin og Grov feltpistol


Tord Martin

Recommended Posts

Jeg kan anbefale Sako Tri-ace (har en slik selv) men ikke til nybegynner. Den krever en god del forståelse av leamikken og vedlikehold.

 

Men den er intelligent laget. Sluttstykket på en vanlig pistol ligger ca i nivå med løpet. Det betyr at når sluttstykket bunner i rammen/sleiden på sin vei bakover, skjer dette over hånden som holder pistolen - rekylbevegelsen forsterkes. Sako følger samme prinsipp som Morini og Matchguns der sluttstykkets kontakt med rammen ligger ca på nivå med avtrekkeren. Det gir en bedre kontroll, selv om Sako har 6" løp og dermed får høyere hastighet.

 

Etter min mening er også pekevinkelen på Sako perfekt. Du kan holde temmelig hardt i skaftet (umulig for meg med f.eks Pardini, der skjeftevinkelen blir helt feil - for meg).

 

Ulemper er bl.a. baksikte der bredden ikke kan justeres, tilgjengelighet av deler, mye vedlikehold (men det liker noen av oss kanskje å holde på med), rammen tillater ikke fri bearbeiding av skjeftet, en hel operasjon for puss (hadde Benelli før, den falt i deler omtrent ved et par grep, Sakoen har skruer).

 

Jeg har i årenes løp prøvd mange pistoler - GSP, Hammerli 280 og RSS, Pardini, SSP, Benelli, Morini, Matchguns, Ferinwerkbau og endte opp med å kjøpe en brukt Triace fra -80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Valgte en Walter GSP, med en .32 topp. Er i oppstartfasen av pistolskyting og ville komme noelunde billig unna, samtidigt som jeg ville ha noe som ikke ga meg ett handikapp i kampen mot mine klubbkamerater.

 

Betalte 8k, har sett dem billigere, men er linksskytter og dette var med links skjefte. Bakdelen er vel att den er forholdsvis tung, så stå og sikte lenge med den er ikke noe jeg kommer til og gjöre. Men dette blir först ett mulig problem ved vanlig langsom baneskyting. Jeg prioriterer hurtig og felt og selv jeg klarer holde den i 10-15sekunder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er også pekevinkelen på Sako perfekt.

Perfekt til din hand, ja. Dette handler vel mer om anatomi enn om oppfatninger?

 

Ja tror du jeg har noen formening om hva som er perfekt for deg da? Og hvis ikke du fatter det så les videre samme avsnitt.

 

- alt man skal henge seg opp i altså (sukk).

Link to comment
Share on other sites

Vil ikkje anbefale å kjøpe Sako triace. Er du uheldig at rette delen går sund, so kan du ha 2 ubrukelege våpen viss du har .22 og .32. Det var visst livstidsgaranti på delane, men det gjeld visst ikkje lenger. Nydeleg våpen å skyte med men har liggande ein .22 og .32 som eg ikkje kan skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...