Jump to content

Lee Støpetenger 357


T3X4C0

Recommended Posts

Heisann,

 

Skal utvide ladehobbyen og det naturlige steg er selvstøping av kuler.

 

Første "rundetur" etter bly endte knallbra, og 30kg med Hjulvekter er klart til omsmelting.

Jeg har funnet meg en god Støpejernsgryte uten belegg som skal brukes til "massesmelting" om til barrer og tenkte å investere i en Lee Production pot for selve støpingen.

 

Men, støpetenger klarer jeg desverre ikke å bestemme meg for, og da håpet jeg noen kammerater ville gi meg noen tips.

 

Jeg tenkte i første omgang 2 typer tenger.

 

En for å støpe 148gr Wadcuttere, og da finner jeg 2 på siden til Lee:

http://leeprecision.com/xcart/MOLD-D-C-358-148-WC.html

eller

http://leeprecision.com/xcart/MOLD-DC-TL358-148WC.html

Hva er egentlig forskjellen på disse? Jeg ser at "rillene" er grovere på den ene, og den øverste

virker for meg i hvertfall som den mest vanlige Wadcutter formen(?)

Står forresten i Ladeboka at det skal være 148gr Hulbaset Wadcutter. Hvordan ser man det?

 

 

Og så tenkte jeg en støpetang for å produsere store kuler til harde magnumladninger.

 

Der tror jeg denne er best?

http://leeprecision.com/xcart/MOLD-DC-TL358-158-2R.html

I ladeboka står det 2 Loads, en "Klette 290383 pb" og en "Remington JSP". Blir denne tangen

lik noen av de 2, sett bort i fra at JSPen burde være ha Kobberjakke.

 

Setter stor pris på alle svar!

 

T3X4C0

Link to comment
Share on other sites

Vet de fleste bruker 105grs swc tanga og får utrolig god presisjon i 38 special, bruker selv 105grs kuler som jeg kjøper av Clarry Haglund og er mye mer fornøyd med de enn med reine wadcutters, har også lest i div ladebøker att de sier hjemmestøpte wadcutters ikke går så bra som ferdig kjøpte da disse som regel er hulbaset og kaldpresset.

 

Tror det er denne de fleste bruker: http://leeprecision.com/xcart/MOLD-D-C-358-105-SWC.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Hmm, har aldri tenkt på at det er andre kulevekter for WC enn 148gr, siden den står så "tydelig" med flere ladninger i ladeboken samt alt av innkjøpt WC har vært 148gr.

 

Står ingen ladninger i boka som går ned til 105gr kulevekt. Men, kan jo være en ide.

Link to comment
Share on other sites

T3X4C0 skrev:

 

Hva er egentlig forskjellen på disse? Jeg ser at "rillene" er grovere på den ene

 

Støpetenger fra Lee med betegnelsen TL står for tumble lube.Dvs at du ikke smører kula med en vanlig kulefettpresse men legger kulene i en isboks og sprayer på et spesielt kule fett og rister kulene rundt slik at fettet blir fordelt i alle de små rillene på kula.Denne type kuler egner seg ikke til fulle magnum ladninger ,da den vil blye i tønne og løp.

Den andre kuletypen må seises i en kulefett presse,eventuelt settes i en isboks og fylle opp med smelta kulefett over smørerillene og etter at fettet har stivna fjernes kula med et rør i passende diameter.

Beste måte er å investere i en kulefettpresse og sisedier i riktig kulediameter for ditt våpen.

Begynner man først å støpe kuler så har det lett for å ta litt av og flere og flere kuletenger kommer i hus.

Tror det bare er Lee som har småe riller på noen av sine kuletenger.Lee 2 hulls kuletenger er foresten noe dritt!!.Jeg har opplevd at de ikke holde i lengden da de er laga av aluminium.Synes 6 hulls versonen er bedre ,men jeg har stort sett bare støpetenger i stål fra RCBS,Lyman,Hensley&Gibbs.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar sålangt!

 

Javel, da ble jeg ikke veldig mye klokere for å være helt ærlig :forvirra:

 

Hadde bestemt meg for 2 Cavity Mold fra lee fordi de høster mye bra tilbakemeldinger på forskjellige sider, samt det holder kostnaden nede så jeg får kjøpt meg 2 molds i steden for 1

6Cavity f.eks.

 

Ja, jeg har lest mange guider og sett mange video, og der pleier de å ha de ferdigstøpte kulene i en plsatboks, spre "Lee Smøremiddel" og riste den vell før de resizer den i en spesiell type Die med ett rødt plastlokk på.

Det ser jo ut som det funker godt for de.

 

Ok, jeg ser at 148gr Avfeies som WC mulighet, men går en 105 bedre enn en 105? Jeg liker å ha Ladedata fra Ladeboka, og der finner jeg ikke 105gr

(Selv om noen her er velvillig med ladadata for hånden).

 

Blying i løp er jeg ikke interessert i. Men det var, som jeg forsto det, det som ble avverget når man Resizet kula til riktig diameter, eller er jeg på jordet her og?

 

 

Om noen har noen konkrete forslag på tenger, gjerne med link setter jeg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Det som er mest brukt er faktisk lee sine 105-grainere med utrolig bra presisjon. 158-grains roundnose kuler har ikke dårligere presisjon enn 105grainere, bare du gir den rette farta. det er en smak sak om man vil gå for tumlelube kuler eller ordinære kuler med fettrille. Om man skal ha tyngre kuler for å satse på harde ladninger er jo 158grainere en lett utgave. hjulvektsbly blir mykt til slikt bruk og man ender opp med gascutting og dårligere presisjon. om du ikke har tinn evt linotyp å spe i hjulvektene slik at legeringa blir hardere , hadde jeg gått for ei kule med gascheck. bruker du gascheck blir hjulvektsblyet hardt nok også til harde magnumladninger.

 

Personlig syns jeg alu-tenger er noe herk. ståltengene er lettere å få til fine kuler i, i tillegg til at de vare utrolig mye lengre før de er utslitt.

Link to comment
Share on other sites

105 grainer fra LEE er knall bra , men de er så vidt jeg vet kun i aluminium , uten at jeg ser noe problem med det!

 

Sot formen godt , og bruk et fuktet håndkle til å kjøle tanga med jevne mellomrom!

 

Og ja det er nok litt mykt med hjulvektsbly alene , tinn hjelper ikke mye på hardheten men øker støpbarheten. Mono/Lino typ eller annen kilde til antimon er det du trenger for å øke hardhet. Bråkjøling er også hjelp , men da må blyet inneholde arsen og det gjør "klippon" hjulvekter . Klistre hjulvekter er så og si rent bly og med andre ord nesten helt ubrukelig ,til noen kuler, uten opplegering.

 

Lykke til med nytt element i hobbyen , enda mindre tid til annet :lol:

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Hei Trx og Copper;

 

Takk for svar!

 

@Chopper

Ok, men jeg har lest at man kan bruke greit harde ladninger på Hjulvektbly som har blitt støpt og så dyppet rett i kaldt vann, og da slepper man Gaschecks?

Tenkte http://leeprecision.com/xcart/MOLD-DC-358-158-RF.html denne minner meg veldig om den "JSP" kula jeg har hjemme som er 158gr. Blir denne ganske lik?

 

@TRX850

 

Ok, det ser veldig ut som det er 105`en fra Lee som det blir for pressladninger med WC.

Men, er du sikker på at disse er for mye? Leser stadig at Rent bly = bad for alt egentlig men hjulvekter er bra for milde ladninger, det tilogmed uten Vannavkjøling.

Har vel 99% klipon blyvekter, så tror jeg har godt bly.

 

 

Om det er noen andre som har noen innspill, kom gjerne med dem!

Link to comment
Share on other sites

Et sted må man jo begynne og da gir Lee tengene bra valuta for pengene, og kulene blir like bra som hva som helt. Til revolver felt bruker jeg også ”105gr” kula, I 9mm bruker jeg ”120gr” kula, og med sekshullstang går det virkelig unna. Til Magnum liker jeg Keith type kuler best, så da har jeg lånt en RCBS tang fra en skytterkammerat, og til .357 så tror jeg at jeg ender opp med Lymans 170gr Keith type kule.

 

PS! Er du interessert så har jeg en hel og fin tohuls ”105gr” tang som jeg nok skal selge da det ligger en ny sekshullstang å venter på posten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det jeg tenker også.

 

Ett sted må jeg starte, og da tror jeg at jeg går for den rimeligste innstegsmodellen og der virker det som Lee sine Alutenger er bra.

Så får jeg bare lære av mine feil når det gjelder slike tenger, å heller investere i ordentlige tenger senere.

Lærer jo litt mer av sånt ;)

 

Men da er 105gr`en grei.

 

Ok, jeg har bestemt meg for å gå for en Lee 2cav også på 357 Magnum.

Jeg har blunket meg ut 2 som jeg tror jeg kan bruke på Lee sine sider:

http://leeprecision.com/xcart/MOLD-D-C-C358-158SWC.html

Denne har såkalt "Gascheck" som ble anbefalt lenger opp. Men, det er jo en SWC og det er ikke helt det jeg ønsker på en magnumladning, siden det jeg er vant til og det jeg "vil lade etter" er for å ta over for de JSP.

 

Da virker denne mer "lik": http://leeprecision.com/xcart/MOLD-DC-358-158-RF.html

Men denne har ikke gascheck. Men mange(på andre forum og video) mener at ved å "sjokkjøle" kula i vann går det greit for normalt harde ladninger.

Og denne ligner mer på JSF kulene jeg har.

 

Hvilken burde jeg gå for?

 

Jeg setter stor pris på engasjemanget og resepkterer at flere liker andre typer mold.

Men, jeg har lyst å starte på 2cav Lee siden de er enkle å skaffe og rimelige, så hadde satt pris på

om vi kunne holde anbefalingen innenfor en av disse 2 moldene

(Eller om noen mener en av de andre 158gr Lee`ene)

 

 

Mange takk for all hjelp karer!

Link to comment
Share on other sites

Den tanga kan jeg anbefale, den har jeg brukt til mag1 i mange år, og den gir super presisjon, også super til vanlig revolverfelt. Unngå gas check om du kan, fordyrer og kompliserer.

Men den veier ikke 158gr-152gr er mer korrekt.

105gr tanga er også nevnt, kjempekule som er lett å støpe.

Men det er verdt å prøve Lee 124gr TLTC i 356, den gir ofte kuler på .358 ut av tanga, og kan brukes med meget godt resultat i .38 spes. samt selvfølgelig i 9mm.

Men tohullstenger, garanterer at du bli gal av å sitte med disse om du har prøvd 6 hulls...

Holdbarheten på Lee tenger er god om du oppfører deg som et dannet menneske,om jeg må kjøpe ny tang etter 30000kuler klarer jeg å håndtere det. Og så slipper du å tenke på rust.

Lykke til i den forvirrende verden av legering og cal.diameter :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Alu tenger fysj å føy joda jeg har ett par men holder meg til stål og nå har jeg bestilt ei i messing for å prøve det

http://accuratemolds.com/catalog.php?page=all" target="_blank" target="_blank

 

Har 4 messing tenger herfra og en ting kan jeg si etter 60000 kuler gjennom dem, de er IKKE mer slitesterke enn en Aluminumstang :?

 

Men, betydelig dyrere er dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...