Jump to content

Problemer med utkast på Sako 75


Target

Recommended Posts

Min 75 i 30-06 nekter plent å kaste ut patronene. Hvis man beveger sluttstykket meeeeget sakte bakover så blir patrona i allefall vinklet ut av børsa men uten at den kastes ut. Ved vanlig repetering nekter patrona konsekvent å forlate sluttstykket. Dette er et nytt fenomen, har ikke hatt slike problemer tidligere.

 

Dette er ganske så irriterende og ikke akseptablet under jakt.

 

Jeg har sjekket "støtstanga" - usikker på om det heter det... - og den er jo fjærbelastet og virker ok, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor patrone ikke kastes ut.

 

Hvis noen på forumet har noen ideer så kom med dem!

Link to comment
Share on other sites

Utstøter var navnet ja :wink: - nei den slår ikke borti kikkerten fordi den overhodet ikke leer på seg ved repetering. Skjønner egentlig ikke dette - utstøteren er jo riktig plassert, men ved rask repetering så leer ikke patronen seg i det hele tatt (annet enn at den blir med bakover).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ett lignende problem. Og du er på rett vei. De to fjærene du nevnte skal presse utkasteren opp i sporet på undersiden av sluttstykket.

Mitt problem var av det enkle slaget. Lyng,fett og noe krutt hindret at utkasteren kom opp i sporet.

Se etter om utstøteren er synlig i sporet når bolten står i bakre stilling.

Kanskje er utstøteren knekt

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg undersøkt mer - og sluttstykket går helt tilbake, det er sikkert. Det kan imidlertid se ut som om utstøteren ikke kommer helt opp slik at den sklir av patrona når den kommer tilbake. Kan hende det er som 6 x47 antyder, nemlig at det er kommet skitt og møkk ned mellom godset og utstøteren slik at den ikke kommer helt opp.

 

Da skal jeg prøve å rengjøre ned i der og se hva som skjer - litt usikker på hvordan jeg skal komme til med noe...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Utstøteren er ganske røff slik at den lager langsgående grader på sluttstykket. I tillegg dannes det da en grad på siden av sporet til utstøteren i sluttstykkehodet slik at utstøteren ikke sklir inn i dette sporet men blir liggende på kanten. Utstøteren bommer da på hylsebunnen under repetering. Jeg brukte et bryne( for å være ærlig ei fil.. ) og avrundet kanten til utstøtersporet (ikke i støtbunner men på undersiden av bolten der utstøteren starter å skli inn i utstøtersporet ). Etter filinga sklir utstøteren normalt opp/inn i sporet igjen. Rifla mi har nå gått ca. 15000 skudd.

 

En enkel test på dette er med sluttstykke i bakre stilling å se om du kan få utstøteren til å ligge oppe på kanten og ikke i sporet.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å komme til. Fjern en eller to splinter. Ta kassa/løp ut av stokken. Snu denne opp ned. Under bakre bru på låsekasse ser du to splinter. Trekk den/dem løs med en tang. Pass på! der er noensmå fjærer. Men de er ikke i særlig spenn. Men god hørsel kan være kjekt når du mister ei av fjærene :wink: .

Det er ikke noe avansert inngrep. Er du heldig så får du fjernet all dritten med alt montert. Dette ser du når du snur kassa oppned.

Link to comment
Share on other sites

Har nå grublet endel på mitt problem med utkastingen av patroner og mener bestemt at jeg har funnet årsaken.

 

Tilsynelatende fungerer utstøteren perfekt; den kommer opp i slissa i sluttstykket og den kommer helt opp. Likevel kastes patrona ut kun ved meget sakte repetering.

 

Utstøteren er fjærbelastet og jeg er helt sikker på at returbevegelsen er blitt litt for treg. Sikkert pga. av olje og skit.

 

Det som da skjer ved rask repetering er at fjæra ikke klarer å dytte utstøteren raskt nok opp i slissa i sluttstykket når den kommer fykende bakover, slik at den ikke treffer hylsekanten før denne er i bakre stilling.

 

Ved sen repetering derimot så rekker utstøteren å finne sin korrekte posisjon før hylsa når bakerste posisjon.

 

Tipper litt seriøs rengjøring vil gjøre utstøteren rask og fin igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...