Jump to content

Selrifle.


eppje

Recommended Posts

Jeg går og kjenner på "havesyken" igjenn, og finner ut at etter jeg solgte min "annvennelige" hv-Mauser i cal 30-06 så trenger jeg ei ny rifle primert til seljakta. fra før av har jeg jo ei brno mod. Fox .222 som ikke er godkjent for storvilt men som jeg bruker på rådyr og rev/annet skadevilt. i tilegg har jeg en marlin i cal 45/70 gov som desverre har en alt for krom kulebane til hold fra 50 til 200 meter ++.

Så mitt spørsmål er hva skal jeg skrive på ønskelista?? Kaliber, optikk, og evt... må minne på at dette er et våpen som skal brukes ved havet, og jeg ser på våpen som en bruksting som jeg ikke legger flere månedslønner i.. så med andre ord: kvalitet til lavest mulig pris :)

Så kort oppsummert: flat kulebane

Lavt budsjett.

Tåler juling.

Lader selv så ammopris spiller ingen rolle.

Rustfritt og synt stokk ingen hindring.

bra optikk for varierte hold.

Link to comment
Share on other sites

Rustfri Ruger kaliber 270 winchester. (ellers kan alt av rustfri trolig brukes, men min erfaring er at Ruger rustfri ikke ruster bortsett fra diverse fjærer).

Optikk: kjøp brukt, av relevant fabrikat.

2-fot av aluminium, det er ikke så nøye med at det skal være dyre saker siden driten ruster på fjærer, mutrer og bolter.

Link to comment
Share on other sites

Som seljeger over 20 år og tidligere instruktør på seljakt, i regi av njff, er min klare erfaring at du skal satse på minst mulige lovlige kaliber(.260rem, 6,5x55) og lette hurtigekspanderende kuler. V-max, sierra etc. Dette fordi at hodeskinnet holdes helt etter skuddet, dette holder igjen lufta i selens lunger inne og den KAN ha større muligheter for å flyte lengere enn om du skyter bort hodet med et hurtig magnumkaliber, jeg har prøvd begge deler helt opp til .458 win mag :roll: Lar du selen ligge å puste så lenge du "tør" før du skyter, flyter de fleste om hodet er "tett". Strekker selen snuten i været så skal den til å dykke, den tømmer nemlig lungene for luft før den dykker.

Det viktigste med en rifle til seljakt er at den er presis, og at skytteren kan utnytte dens potensiale.

 

Etter at duracoat kom på markedet er dette et bedre alternativ enn rustfritt spør du meg, med totalt coatet rifle er det stort sett innvendig i løpet du må passe på, resten av pussen tar du når det passer deg selv etter en ruskedag på sjøen.

 

Jeg kan tenke meg at det er mange av en annen formening her på kammeret, men det er jo det som er så bra med yttringsfrihet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som seljeger over 20 år og tidligere instruktør på seljakt, i regi av njff, er min klare erfaring at du skal satse på minst mulige lovlige kaliber(.260rem, 6,5x55) og lette hurtigekspanderende kuler. V-max, sierra etc.

 

Siden du tydeligvis skal lære bort det som er lovlig. Hvilken V-max får du til å holde storviltkravet i 260 Rem eller 6,5x55?? Sist jeg sjekka var tyngste 6mm'ern 87 grs, og 6,5mm 95 grs, mens minste tillatte kulevekt 139 grs...

 

Ja jeg skal være godt enig i at en 95 grs v-max er bedre egnet enn en 156 grs oryx, men nå var det snakk om lovlighet. Du må opp på kuler over 10 gram om du lovlig skal bruke 6,5en på jakt. Har du langt nok løp kan du kanskje klare løpet med 9 grams kuler.

 

*Kverrulantmodus av*

Link to comment
Share on other sites

Nå skrev jeg "lovlige kaliber" og det står jeg for, hva som er mest egnet prosjektil i kaliberet til sel får hver enkelt avgjøre opp til seg, derfor skrev jeg ikke vekt. At 9 gram er letteste lovlige prosjektiler til storvilt i 6,5 jeg fullstendig klar over.(er du?, du nevner 10g men 139gr er 9 gram) Når du nevner 6mm prosjektiler her er vel heller ikke det kaliberet helt lovlig?

Når det er sagt er det bedre å bruke ei 9 grams i 6,5x55 i 800ms enn ei kule med tilsvarende vekt i f.eks 300 win mag. i rundt 1000ms :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hm, duracoat høres lovende ut, hvem er det evt. aktuellt å sette bort en sånn jobb til? eller er det en ting mann kan gjøre selv?

Har selvfølgelig vurdert å bruke cal.222 på sel da det kun er aktuelt med hodeskudd,, men det er desverre ikke i.h.t loven.

så hva er minste kaliber som er flatskytende og garantert innenfor grensen

for annslagsenergi? V-max har jeg testet på div skadevilt og har skjønt at dette må være en fantastisk bra kule for seljakt :)

Link to comment
Share on other sites

At 9 gram er letteste lovlige prosjektiler til storvilt i 6,5 jeg fullstendig klar over.(er du?, du nevner 10g men 139gr er 9 gram)
Ja. Men anslagskravet er lavere for kulevekter over 10 gram. I løpslengder tjenlig på jakt klarer hverken 260 Rem eller 6,5x55 kravet med 9 gramskuler, men holder man seg til fabrikkammo er det uansett tallet på pakken som gjelder (som er skutt i testpiper på godt over 70 cm). Med 10,1 grams kuler holder de kravet.

 

Når du nevner 6mm prosjektiler her er vel heller ikke det kaliberet helt lovlig?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg blandet litt i farta her og tenkte 243 i stedet for 260.

 

Nå skrev jeg "lovlige kaliber" og det står jeg for, hva som er mest egnet prosjektil i kaliberet til sel får hver enkelt avgjøre opp til seg, derfor skrev jeg ikke vekt.
Det er ikke "kalibret" som er lovlig eller ikke - det er patrona med den aktuelle kula. De minste man regner som lovlige er ikke det med kuletypene du nenver. Da må man opp på i alle fall 7mm om ikke 30 cal.
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke "kalibret" som er lovlig eller ikke - det er patrona med den aktuelle kula. De minste man regner som lovlige er ikke det med kuletypene du nenver. Da må man opp på i alle fall 7mm om ikke 30 cal.

 

Desverre er det nok kalibret som er gjeldende i lovtekst sammenheng. minste tillatte kaliber er som du vet 6,5mm. i tillegg er det definert minste patron 6,5x55/.260 rem. det står svart på hvitt, og da kan man bruke det så lenge man benytter kule over 9 gram. Anslagsenergien er også satt som du selv sier, ingen kan kontrollere anslagsenergi i hvert enkelt våpen før vi drar på jakt, det som står på pakken er som du sier i testløpene til fabrikantene, og dette vil variere mye fra våpen til våpen, skulle vi ha kronografert og regnet ut anslagsenergi til alle landets jegere som jakter storvilt/sel med .260 eller 6,5x55 og fabrikkammo, ville halvparten av disse jaktet ulovlig etter dine teorier. I tillegg er det mange som lader selv, og her er det ingen kontroll på anslagsenergi annet enn at man må håpe på at opprkriften i ladeboken stemmer overens med brukerens våpen.

 

Hvis nå DN bestemmer seg for å sette ned kulevekt kravet for 6,5x55/.260 til 7,5 gram, kommer vel dette da også til å bli adoptert av fiskeridirektoratet når det gjelder seljakt, da dagens regelverk for krav til sel er en direkte kopi fra DN

 

Med dette avslutter jeg denne diskusjonen fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Tailgunner har riktig, kaliberbetegnelsen ser jeg ble tatt ut ved endring i 2006 faktisk. Nå er det bare anslagsbestemmelsene som er i kraft som jeg fortår det. I braksis kan man vel da bruke cal.22 med laaaang kule :lol:

Følgende tatt ut fra lovdata:

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a)

for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b)

for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sett litt på div kaliber og trenger litt meninger om 338 lapua magnum og .340 Weatherby Magnum. vil tro dette er noe for seljakta, ideelt hadde jeg skulle hatt et som hadde holdt big five kravet i tilfelle Afrikajakt en gang i fremtiden. Men man kan da ikke få alt man vil ha her i verden, dessuten er det jo ikke så dumt å ha neste pungt på ønskelista klart allerede :P

Så hvis noen har erfaringer eller meninger om overnevnte to kalibre så mottas alt med takk :)

Link to comment
Share on other sites

338 og 340 blir jo voldsomt overkill.

Hodeskudd er det eneste som gjelder og da dør selen av hva som helst. En helt vanlig 6,5x55 er mer enn kraftig nokk, lett å skyte med, har et godt utvalg i gode kuler med bra BC, billig å skyte mye med og er mer "flattskytende" enn det jeg trenger på normale hold(200m og nedover)

Link to comment
Share on other sites

6,5 har jeg overhodet ikke lyst på.. vet det blir litt overkill men frister veldig alikevel. med Vmax kule må det jo være supert til sel på veldig variable hold, har skutt på alt fra 40 til 200++ før, så det er det jeg ser som den største utfordringen med seljakta, vanskelig å bedømme avstand utti holmer og skjær er det også.

Link to comment
Share on other sites

om du tror kulebanen til en 338 er magisk så kan det hende du får deg en overraskelse. Kjøp heller en avstandsmåler så slipper du å ta feil av avstanden. Jeg bruker en leica og det den ikke klarer å måle ligger for langt unna uansett. 6,5-06 er nevnt og det er jo en fabelaktig patron til formålet.

om du bare har lyst på en 338 eller 340 så gå for det. Grunn god nokk det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...