Jump to content

Lee Turret press - trenger info


ko-stens

Recommended Posts

Har en kamerat som kan få tak i en Lee Turret presse for en rimelig billig penge (tror faktisk han kunne få den). Imidlertid har verken han eller jeg peiling på hva dette er for noe rart.

 

Har sett på Youtube og har funnet ut at denne har fire hull til diesett og kruttmål.

 

Han som har pressa i dag, lader .44 mag og sier kruttmålet ikke passer til kompisens .30-06. Kan det stemme? En får da vel justert til riktig kruttmengde?

 

Går det an å bruke en turretpresse som en- tostasjonspresse? Ser jo det geniale i å slippe å bytte diene hver gang en skal presse nye hylser og sette i kule.

 

Slik jeg ser det, trenger han kun hylseholderplate. Trenger vel ikke mer enn det?

 

Resten klarer jeg i hvert fall å hjelpe med, men pressa har jeg null peiling på.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Da skjønner jeg. Glante litt på Hjemmelading.no sine sider, og der var det et slikt kruttmål. Ser ut som om det er spesielt til pistol, og da går det jo ikke.

 

Ser ut som det da er denne som er på settet nå: http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1216212577/1216212594/1216213471

 

Går det an å få en slags adapter eller del slik at det passer til .30-06, eller er det kun for pistol dette her?

 

Ellers, skal vi se... Dersom han får pressa uten å betale, blir det uansett nærmere 700,- i deler, med frakt, fra Hjemmelading.no (kruttmål 340,-, hylseholderplate 325,-)

 

Lee Anniversarysettet koster i grunn ikke så xxxdømrade mye mer (tusenlapp pluss frakt fra Hjemmelading.no), og da er det med litt mer utstyr og.

Link to comment
Share on other sites

Jepp... Kunne solgt pressa BILLIG til meg, så slippe jeg å fikle med å bytte dier mellom .222 og .308 hele tiden! :mrgreen:

 

Det han har av utstyr hittil er diesett, et par hylseholdere og trimpilot. Jeg lader nemlig for han i blant, og jeg har avgraderingsverktøy, hylsepleiesett, hylseholdere og alt annet som trengs, til og med et par småting til overs...

 

Det han egentlig trenger er jo bare kruttmål, kruttvekt, hylseholderplate (om han tar den pressa) og småtterier ellers. Men det blir jo fort tusenlappen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålet kan utstyres med dobbeldisk. Da kan du bruke det til rifle. Hvis du fjerner autoindexstanga så kan du gå frem og tilbake mellom 2 stasjoner. Hvis det er den gamle typen med alusokkel, så har den litt marginal til 30-06. Selv om du skrur bort alt autoindexitstyret så kan30-06 bli snaut.308 går fint. Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kun hylseholder som det er referert til ovenfor. Denne plata er til en LoadMaster som er en helt annen presse.

 

 

Ok. Tok en nærmere titt på Youtube, og der ser en det. Regner med at det er en Classic eller noe. Får anbefale kompisen å ta den om han slipper unna med altfor mange småhøvdinger.

 

Takker for info! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...